De crash in Montreal leek klein, maar de gevolgen zijn groot. Wat begon als een vriendelijk duel tussen Lando Norris en Oscar Piastri, groeit langzaam uit tot iets dat McLaren hoofdpijn bezorgt.
De twee jonge toptalenten staan acht punten van elkaar verwijderd. En met Verstappen op meer dan zestig punten achterstand is het vrijwel zeker: een van hen wordt wereldkampioen. Maar dat betekent ook dat ze de grootste bedreiging voor elkaar zijn.
Lando en Oscar hebben nog altijd een werkbare verstandhouding. Zelfs na Montreal, waar Lando bij een inhaalpoging achter op Oscar botste, bleef de sfeer openlijk ontspannen. Lando nam direct de schuld op zich, Oscar’s race leed nauwelijks schade. Geen vuurwerk, geen drama. Nog niet.
Zak Brown had het echter al voorspeld: “Clashes are inevitable.” Die botsing, hoe vriendelijk ook afgehandeld, bevestigde dat gelijk. Het was een voorproefje van wat er kan gebeuren als het écht ergens om draait.
Want achter de glimlachen groeit het besef: dit is misschien hun enige kans op een wereldtitel. McLaren ligt mijlenver voor op Ferrari, maar met nieuwe regels in 2026 weet niemand of ze dit niveau vast kunnen houden.
Media, fans en managers bemoeien zich
Wat opvalt, is dat de grootste dreiging misschien niet op de baan ligt, maar daarbuiten. Social media en fans zoeken naar conflict. Elk gebaar, elke radio-opmerking wordt uitvergroot. Eén sarcastisch zinnetje kan een online oorlog ontketenen.
Tegelijk zijn beide coureurs omringd door strategische koppen. Lando Norris heeft Mark Bryman achter zich, een slimme manager die alleen Lando onder zijn hoede heeft.
Oscar Piastri wordt begeleid door niemand minder dan Mark Webber — een man die weet hoe giftig teamrivaliteit kan worden, zoals hij zelf meemaakte met Vettel in 2013 tijdens de ‘Multi-21’-controverse.
“Als iemand kampioen wil worden, moet je wantrouwig zijn,” — Toto Wolff over de Hamilton-Rosberg-rivaliteit
Webber zou in Oscars contract zelfs een clausule hebben opgenomen die gelijke behandeling afdwingt. Dat suggereert dat men achter de schermen al jaren anticipeert op een potentieel conflict.
Zolang McLaren vasthoudt aan vrije races zonder teamorders, stijgt de kans op problemen. Eén botsing waarbij geen van beide coureurs schuld bekent, kan alles doen ontsporen. Vertrouwen breekt makkelijk als de belangen zó hoog zijn.
En McLaren wil koste wat kost de constructeurskampioen worden. Ze staan maar liefst 238 punten voor op Ferrari. Als dat in gevaar komt door intern gedoe, kan het team gedwongen worden te kiezen. Voor een van de twee. En dan begint de echte ellende.
We zagen het in 2007 tussen Alonso en Hamilton. In 2016 escaleerde het bij Rosberg en Hamilton. Zelfs bij schijnbaar harmonieuze duo’s kan één kwalificatiecrash of dubieuze strategie genoeg zijn voor een onherstelbare breuk.
Kleine signalen worden grote verwijten
Wat als Lando wéér een gewaagde actie probeert en dit keer wel Oscars race verpest? Wat als een engineer net iets meer tijd stopt in de set-up van de ander? Als de teamstrategie ineens in het voordeel van één kant lijkt te vallen?
Zulke dingen gebeuren. Vaak per ongeluk, soms niet. Maar de perceptie is alles. En met camera’s en microfoons op elke helm, wordt zelfs een zucht of gefronste wenkbrauw onderwerp van discussie.
“Het kampioenschap gaat naar degene die de minste fouten maakt.” — Lando Norris
Oscar wordt gezien als de stabielere van de twee, Lando als de flamboyante coureur met pieken en dalen. Dat verschil kan net zo goed een bron van bewondering als van irritatie worden.
Hoe dichter het einde van het seizoen komt, hoe minder lucht er tussen de twee overblijft. Elk punt telt. Elk foutje is er één te veel. En de psychologische druk weegt zwaar.
Promotionele activiteiten waar ze samen aan meedoen, kunnen ongemakkelijk worden. Stiltes worden betekenisvol. Grapjes krijgen een scherpe rand.
En ondertussen kijken hun managers, fans en het team toe hoe twee jonge sterren misschien wel in elkaars schaduw eindigen — niet als elkaars bondgenoot, maar als concurrent. McLaren balanceert op een koord, en een misstap kan alles uit balans brengen.