Lando Norris liet zijn teleurstelling blijken na een moeilijke Belgische Grand Prix waarin hij van de vierde startpositie terugviel naar de zesde plaats. De race werd gekenmerkt door een cruciale fout in de eerste bocht, La Source, waar Norris te wijd ging en met zijn wielen in de grindbak terechtkwam.
Dit incident kostte hem drie posities en beperkte zijn kansen op een goed resultaat aanzienlijk. Norris beschreef het moment als “gênant” en gaf toe dat het zijn race had geruïneerd.
“Eerlijk gezegd verknalde bocht 1 al mijn kansen,” verklaarde Norris na de race. “Ik probeerde contact met de auto’s aan de binnenkant te vermijden en beoordeelde de kerbstone verkeerd. Toen raakte ik de bodem op de kerb en ging ik eraf, dus ik voelde me eerlijk gezegd een beetje stom, bijna gênant – het wás eigenlijk gênant.”
De gevolgen van Norris’ startfout
Norris’ fout in de openingsronde had verstrekkende gevolgen voor zijn race. Na het incident viel hij terug naar de zevende positie, wat hem dwong tot een inhaalrace. Ondanks de goede snelheid van zijn McLaren, bleek inhalen op het circuit van Spa-Francorchamps een lastige opgave. Norris slaagde er weliswaar in om Carlos Sainz in te halen en de zesde plaats te heroveren, maar verder naar voren komen lukte niet.
De Britse coureur legde uit dat het volgen van andere auto’s een aanzienlijk nadeel opleverde, vooral in de middensector van het circuit. Hij schatte dat hij ongeveer een seconde verloor in deze sector alleen al door in de vuile lucht van zijn voorganger te rijden. Dit maakte het vrijwel onmogelijk om een aanval in te zetten op de auto’s voor hem.
Norris’ frustratie werd verder verergerd door het feit dat hij vast kwam te zitten achter zijn titelrivaal Max Verstappen. De Nederlander was vanaf de elfde startpositie naar voren gekomen na een motorstraf, en Norris kon ondanks de ogenschijnlijk goede pace van zijn McLaren geen manier vinden om hem te passeren.
De sterke prestatie van Mercedes
Terwijl Norris worstelde, leverden de Mercedes-coureurs een indrukwekkende prestatie. George Russell won de race met een éénstopstrategie, terwijl Lewis Hamilton als tweede eindigde met een tweestopstrategie. Deze sterke vertoning van Mercedes kwam voor Norris niet als een verrassing.
Hij benadrukte dat veel mensen de capaciteiten van Mercedes onderschatten, terwijl het team volgens hem al bijna een maand lang vergelijkbare snelheid toonde als McLaren. Norris gaf aan dat baanpositie cruciaal was tijdens deze race, wat in het voordeel werkte van de Mercedes-coureurs.
“Ik heb het gevoel dat iedereen twijfelt aan hen, twijfelt aan wat Mercedes kan doen, maar ze zijn de afgelopen maand bijna net zo snel geweest als wij, alleen onderschat iedereen wat ze kunnen doen,” aldus Norris.
De uitdagingen van inhalen op Spa
Het circuit van Spa-Francorchamps staat bekend om zijn snelle bochten en lange rechte stukken, maar ondanks deze kenmerken bleek inhalen tijdens de Belgische Grand Prix een grote uitdaging. Norris ondervond dit aan den lijve en gaf na de race aan dat overtaken “onmogelijk” was.
De aerodynamische eigenschappen van de moderne Formule 1-auto’s spelen hierbij een belangrijke rol. In de snelle bochten van de middensector verliezen de auto’s veel downforce wanneer ze in de turbulente lucht van hun voorganger rijden. Dit resulteert in een significant tijdverlies, wat het moeilijk maakt om dicht genoeg bij de voorganger te komen voor een inhaalactie.
Norris schatte dat hij ongeveer een seconde verloor in de middensector alleen al door achter een andere auto te rijden. Dit tijdverlies maakte het vrijwel onmogelijk om een aanval in te zetten op de rechte stukken, waar de DRS-zones zich bevinden.
De impact op het kampioenschap
De teleurstellende race in België had ook gevolgen voor Norris’ positie in het wereldkampioenschap. Voor aanvang van de zomerstop staat de McLaren-coureur nu 78 punten achter op Max Verstappen in het coureurskampioenschap. In het constructeurskampioenschap is het gat tussen McLaren en Red Bull opgelopen tot 42 punten.
Deze achterstand zet extra druk op Norris en McLaren voor de tweede helft van het seizoen. Het team zal tijdens de zomerstop ongetwijfeld hard werken aan verbeteringen om het gat met Red Bull te dichten. Voor Norris persoonlijk wordt het zaak om de fouten die hij in recente races heeft gemaakt te elimineren en zijn sterke kwalificatieprestaties om te zetten in betere raceresultaten.