Lando Norris verliet zaterdagmiddag met een zwaar gemoed het parc fermé in Montreal. Waar teamgenoot Oscar Piastri naar de derde startplek reed, kwam Norris niet verder dan P7. Niet door een probleem met de auto — maar door zijn eigen fouten.
Al in Q1 en Q2 was duidelijk dat McLaren het in zich had om vooraan mee te doen. De MCL39 gedroeg zich goed op de hobbelige baan in Montreal. Norris reed prima tijden op gebruikte banden en leek klaar voor een sterke slotfase.
Maar in Q3 ging het mis. Norris maakte fouten in beide vliegende ronden, waaronder een moment waarin hij de muur raakte. Een kans op de voorste rijen was daarmee verkeken.
“Niet ideaal, gewoon te veel fouten,”
De Brit sloeg zichzelf meteen na afloop voor het hoofd. Hij wist dat het probleem niet bij de afstelling of de powerunit lag, maar puur bij zijn eigen prestatie.
Te veel willen, te weinig geduld
Volgens McLaren-teambaas Andrea Stella lag de sleutel in de overgang van gebruikte naar nieuwe banden. In Q2 zat het tempo er goed in, maar in Q3 ging Norris volgens hem te geforceerd op zoek naar die laatste tienden.
“We verloren ons ritme op de nieuwe banden. Misschien zocht Lando net iets te veel bij het remmen,”
Die zoektocht leidde tot kleine foutjes die zich opstapelden. Te laat remmen zorgde ervoor dat complete bochten ‘uit vorm’ raakten. Op een circuit als Montreal, waar vertrouwen en precisie alles zijn, is dat dodelijk voor je rondetijd.
Wat het extra pijnlijk maakt voor Norris, is dat zijn teamgenoot Oscar Piastri opnieuw excelleerde. De Australiër start zondag als derde en verstevigt daarmee zijn status als kampioenschapsleider. Piastri wist het hele weekend foutloos te blijven, waar Norris zich stukbeet op details.
Het contrast is groot, zeker omdat Norris eerder dit seizoen nog boven Piastri stond qua racepace en consistentie. Nu lijkt hij vooral te worstelen met zichzelf.
Kans verkeken, race wordt damage control
De focus moet nu verschuiven naar zondag. Norris weet dat het team over goede racepace beschikt, maar inhalen op dit circuit is lastig. Zeker als je op P7 start, met snellere auto’s om je heen.
“Onze auto is nog steeds snel. Maar ik sta weer te ver naar achteren,”
McLaren mikt dit weekend op ‘damage limitation’. Geen maximale score, maar zo min mogelijk schade richting het kampioenschap. Voor Norris betekent dat: niet forceren, geen extra fouten, en hopen op chaos of safety cars om terrein goed te maken.
Norris weet dat het anders moet. De snelheid is er, maar de afwerking ontbreekt. Op een grid waar elke fout wordt afgestraft, is er geen ruimte voor zelfdestructie — zeker niet als je teamgenoot wél levert.
Met circuits als Spanje en Oostenrijk voor de boeg, waar McLaren traditioneel sterk is, krijgt Norris snel de kans om dit weekend van zich af te rijden. Maar dan moet het wel scherp. Heel scherp.