De achteruitgang van de Red Bull RB20 in het seizoen 2024 wordt ten dele veroorzaakt door de invoering van het kostenplafond en de beperkingen op het gebied van autotechnologie. Dit suggereert Damon Hill, de wereldkampioen van 1996. Na een dominante prestatie in 2023, waarbij Max Verstappen bijna alle races won, leek Red Bull klaar om dit succes in 2024 voort te zetten.
Echter, ondanks een sterke start met vier overwinningen in de eerste vijf races, is de prestatie van Red Bull aanzienlijk afgenomen in de daaropvolgende maanden. Verstappen won slechts drie van de laatste negen races, en zijn laatste overwinning dateert van 23 juni tijdens de Spaanse Grand Prix. Volgens Hill zijn de sinds 2021 ingevoerde beperkingen op budget en aerodynamisch onderzoek van grote invloed op deze daling.
“De plateauvorming van Red Bull en Max Verstappen is behoorlijk dramatisch,” zegt Hill. “Het is moeilijk te zeggen of het het kostenplafond is, of de beperkingen die worden opgelegd aan teams die het voorgaande seizoen meer hebben gewonnen dan andere, maar het moet daar deels aan liggen.”
Kostenplafond en aerodynamische beperkingen
Sinds de invoering van het kostenplafond en aerodynamische beperkingen in 2021, is het doel van de FIA geweest om de competitie in de Formule 1 gelijker te maken. De hoeveelheid windtunneltests en CFD-testen die elk team mag uitvoeren, is afhankelijk van de positie in het vorige seizoen van het constructeurskampioenschap.
Dit betekent dat de wereldkampioenen, zoals Red Bull, aanzienlijk minder onderzoek mogen doen dan teams die lager eindigen, zoals bijvoorbeeld het team dat als tiende eindigde.
Red Bull heeft met deze beperkingen te maken gekregen omdat ze het constructeurskampioenschap in 2023 domineerden. Op 30 juni van elk seizoen wordt de volgorde van deze schaal aangepast om de stand van zaken in het huidige seizoen weer te geven. Deze maatregelen zijn van invloed geweest op de prestaties van Red Bull in de tweede helft van het seizoen 2024.
Hill gelooft dat de verminderde hoeveelheid onderzoek, in combinatie met de financiële beperkingen, bijdraagt aan de prestatieproblemen van Red Bull. Volgens Hill is de daling in prestaties duidelijk zichtbaar, vooral als je kijkt naar hoe de resultaten van het team zijn afgenomen na de eerste paar races van het seizoen.
Opkomst van McLaren en Mercedes
Terwijl Red Bull te maken heeft met een neerwaartse trend, hebben teams zoals McLaren en Mercedes juist geprofiteerd van de nieuwe regels. McLaren, dat tot nu toe een sterke opmars heeft gemaakt, heeft in de eerste helft van het seizoen 2024 overwinningen geboekt in Miami en Hongarije.
Dit markeert een opmerkelijke verbetering, aangezien McLaren sinds 1998 geen constructeurskampioenschap meer heeft gewonnen en sinds 2008 geen enkel kampioenschap.
Mercedes heeft ook de afgelopen tijd laten zien dat ze terug zijn aan de top, met drie overwinningen in de vier races voor de zomerstop. Hill stelt dat de regels, die oorspronkelijk bedoeld waren om teams dichter bij elkaar te brengen, hun gewenste effect hebben gehad, met name bij teams zoals McLaren en Mercedes.
“Het is geweldig om te zien hoe de competitie zich ontwikkelt,” aldus Hill. “De opkomst van McLaren en het herstel van Mercedes zijn behoorlijk indrukwekkend geweest. Ze verdienen het om te strijden voor overwinningen.”
Reactie van Red Bull op prestatieproblemen
Red Bull-engineer Calum Nicholas heeft gereageerd op de theorieën die de recente prestaties van het team verklaren. Hij heeft stellig ontkend dat de problemen te wijten zijn aan veranderingen in de regelgeving met betrekking tot hun remsysteem. Volgens Nicholas verdienen teams zoals McLaren en Mercedes juist lof voor hun inspanningen om het gat naar Red Bull te dichten, in plaats van dat er een complot zou zijn om Red Bull te vertragen.
“Het enige waar ik om geef, is dat mensen de andere teams de eer geven die ze verdienen voor hun harde werk en het inhalen van ons,” zei Nicholas. “Niet alles hoeft een groot complot te zijn.”
Daarnaast heeft Paul Monaghan, hoofdingenieur van Red Bull, benadrukt dat het team sinds het begin van het seizoen niets heeft gedaan om de prestaties van de auto te verslechteren. Hij stelt dat de veranderingen aan de auto slechts subtiele aanpassingen zijn geweest, bedoeld om de efficiëntie te verhogen, zonder dat ze de prestaties significant hebben beïnvloed.