De nieuwe Formule 1-regelgeving voor 2026 geeft teams meer vrijheid om unieke ontwerpen te ontwikkelen. De FIA heeft onlangs nieuwe renders gepubliceerd die de belangrijkste wijzigingen in de reglementen laten zien.
Hoewel de algemene vorm van de auto’s grotendeels hetzelfde blijft, zorgen specifieke wijzigingen ervoor dat ontwerpvrijheid wordt bevorderd en het risico op identieke ontwerpen wordt verminderd.
Een van de meest opvallende wijzigingen is te zien in de samenstelling van de voorvleugel, met name het uitwendige gedeelte. Voorheen hadden teams de mogelijkheid om een verticale vin te plaatsen op de voetplaat.
In de nieuwe regels kan een duikvluchtplaat worden bevestigd aan het eindplaatgedeelte van de vleugel. Deze aanpassing biedt ontwerpers meer flexibiliteit bij het optimaliseren van de aerodynamische prestaties.
Het eindplaatontwerp zelf kent ook veranderingen. Teams krijgen meer vrijheid om het profiel van de eindplaat aan te passen. Dit is vergelijkbaar met de huidige situatie, waarin verschillende ontwerpen worden gebruikt door teams op de grid. Hierdoor kunnen ontwerpers innovatieve oplossingen ontwikkelen die passen bij hun algemene aerodynamische concept.
“De nieuwe mogelijkheden bij de voorvleugel geven ons ruimte om creatiever te zijn en prestaties verder te maximaliseren,” aldus een technisch expert.
Daarnaast verdwijnen de volledig gesloten wieldoppen die momenteel worden gebruikt. In plaats daarvan komt er een schijfoplossing waarbij het centrale deel van de velg zichtbaar blijft.
Dit heeft invloed op de koeling en de aerodynamische luchtstroom rond de wielen, waardoor ontwerpers nieuwe uitdagingen krijgen om dit gebied te optimaliseren.
Aanpassingen aan de vloer en diffuser
De vloer blijft een essentieel onderdeel voor de prestaties van een Formule 1-auto. De 2026-reglementen brengen enkele significante wijzigingen aan in dit gebied. De meest opvallende verandering is de toevoeging van vijf luchtgeleiders aan de voorrand van de vloer.
Deze luchtgeleiders zorgen voor nauwkeurigere controle van de luchtstroom en bieden ontwerpers meer opties bij het vormgeven van het ondervloerontwerp.
Een andere wijziging betreft het oppervlak van de vloer zelf. Waar eerder een getrapte structuur zichtbaar was, wordt nu een vlakke vloer geïntroduceerd. Tegelijkertijd is het volume van de diffuser vergroot, waarbij de kicklijn naar voren is verplaatst. Dit geeft teams meer mogelijkheden om de efficiëntie van de luchtstroom te verbeteren en meer neerwaartse druk te genereren.
Aanvullend is er een klein Gurney-flapje zichtbaar aan de voorzijde van de achterband. Dit flapje helpt bij het verminderen van turbulentie rond dit gebied en kan worden aangepast aan het algemene aerodynamische ontwerp van de auto.
De diffuserwand behoudt de huidige “mouse house”-opening, wat eveneens flexibiliteit biedt voor verschillende ontwerpen.
Verbeterde flexibiliteit bij de achtervleugel
De FIA-renders tonen ook wijzigingen aan de achtervleugel, die ontwerpvrijheid vergroten. De nieuwe achtervleugel bestaat uit drie elementen en heeft een opvallend lepelvormig profiel, in tegenstelling tot het platte ontwerp dat eerder werd getoond.
Dit ontwerp biedt teams de mogelijkheid om de aerodynamische efficiëntie te finetunen, afhankelijk van hun prestatiebehoeften.
Daarnaast verdwijnen de zogenaamde “swan-neck”-montagepilaren die eerder werden voorgesteld. In plaats daarvan worden de montagepunten onder de vleugel geplaatst. Deze wijziging biedt meer flexibiliteit bij het vormgeven van de luchtstroom rond de achtervleugel en verbetert mogelijk de prestaties.
Ook op het gebied van koeling brengen de 2026-regels nieuwe mogelijkheden en uitdagingen met zich mee. De renders laten koellouvres zien die zijn toegevoegd op de overgang tussen de sidepods en de motorafdekking.
Deze louvres verbeteren de luchtstromen en geven ontwerpers meer vrijheid bij het balanceren van koeling en aerodynamische efficiëntie.
Het ontwerp van de velgen speelt eveneens een rol bij de koeling. Door het open centrale deel van de wielschijf kunnen ontwerpers de warmteafvoer van de remmen en banden beter controleren. Dit vereist echter een zorgvuldige aanpak, aangezien het ook invloed heeft op de aerodynamische luchtstromen.
De belangrijkste wijzigingen
De onderstaande tabel vat de belangrijkste wijzigingen in de 2026-reglementen samen en benadrukt hoe deze bijdragen aan het voorkomen van identieke ontwerpen:
Onderdeel | Wijziging | Voordelen |
---|---|---|
Voorvleugel | Duikvluchtplaat aan eindplaat, aangepast profiel | Meer ontwerpvrijheid |
Wielen | Open schijfoplossing, zichtbaar centraal velgdeel | Uitdagingen en flexibiliteit bij koeling |
Vloer | Vijf luchtgeleiders, vlak oppervlak | Nauwkeurigere luchtstroomcontrole |
Diffuser | Vergroot volume, kicklijn naar voren | Meer neerwaartse druk |
Achtervleugel | Drie elementen, lepelvormig profiel, nieuwe montage | Verbeterde flexibiliteit en prestaties |
Koellouvres | Toegevoegd aan sidepods en motorafdekking | Verbeterde koelingsmogelijkheden |
Door de aanpassingen in de reglementen krijgen teams meer mogelijkheden om unieke oplossingen te ontwikkelen. De wijzigingen aan de voorvleugel, vloer, diffuser en achtervleugel zorgen ervoor dat ontwerpers niet vastzitten aan een standaardontwerp. Hierdoor wordt het risico op identieke auto’s aanzienlijk verminderd.
De FIA heeft in de renders de grote lijnen van de nieuwe regels weergegeven. Toch is het belangrijk om te benadrukken dat teams agressiever zullen zijn in hun aanpak bij het zoeken naar prestatievoordelen.
Dit kan leiden tot innovatieve oplossingen die de competitie tussen teams versterken.
“De wijzigingen in de regels geven ons de vrijheid om buiten de gebaande paden te denken en unieke ontwerpen te ontwikkelen,” aldus een technisch directeur van een F1-team.
De 2026-reglementen vormen een belangrijke stap om de balans tussen aerodynamische prestaties en ontwerpvrijheid te verbeteren. Door specifieke gebieden, zoals de voorvleugel, vloer en achtervleugel, meer flexibiliteit te geven, kunnen teams verschillende benaderingen kiezen die passen bij hun strategie.