Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
F1 nieuws Overig Nelson Valkenburg en Melroy Heemskerk: zo klinkt Formule 1 sinds het vertrek van Olav Mol

Nelson Valkenburg en Melroy Heemskerk: zo klinkt Formule 1 sinds het vertrek van Olav Mol

1.1k
Nelson Valkenburg en Melroy Heemskerk: zo klinkt Formule 1 sinds het vertrek van Olav Mol

Sinds 2022 hoor je tijdens elke Formule 1-race op Viaplay dezelfde stemmen: Nelson Valkenburg en Melroy Heemskerk. Geen solowerk zoals bij Olav Mol, maar een duo dat samen het raceweekend van begin tot eind van commentaar voorziet. De twee jeugdvrienden zijn inmiddels onlosmakelijk verbonden met de Nederlandse F1-uitzendingen.

In dit artikel lees je wie ze zijn, waarom Viaplay juist voor hen koos, en hoe hun unieke samenwerking de Formule 1-beleving in Nederland beïnvloedt. Van technische diepgang tot luchtige grappen: zo werkt het commentaarduo van Viaplay.

Nelson Valkenburg komt uit een echte racefamilie en heeft tientallen jaren ervaring als sportcommentator. Hij werkte eerder voor Eurosport, RTL en was jarenlang actief bij de 24 uur van Le Mans. Melroy Heemskerk heeft zelf achter het stuur gezeten. Hij won titels in de Formule Ford en reed in diverse enduranceklassen.

Samen brengen ze niet alleen een unieke mix van ervaring, maar ook een gedeelde liefde voor de sport. Ze kennen elkaar al sinds 2004, en die vriendschap hoor je terug in elke uitzending.

“Een beste vriend is als een broer die je zelf kiest. Wij kennen elkaar al sinds 2004 of 2005… De dynamiek die we hebben, betekent dat we elkaar ook blindelings aanvoelen.” — Melroy Heemskerk

Hun aanpak is helder: informatief, technisch verantwoord en af en toe met een knipoog. Ze proberen het commentaar begrijpelijk te maken voor nieuwe kijkers, zonder het voor kenners te simplistisch te houden.

Duo-dynamiek als bewuste keuze

Waar Olav Mol jarenlang solo zijn verhalen over het asfalt strooide, koos Viaplay vanaf het begin voor een duo-aanpak. Volgens de zender zorgt dat voor meer balans, verdieping en luchtigheid in de uitzending. Valkenburg en Heemskerk vullen elkaar daarin perfect aan.

Lees ook:  Zo kijk je de GP van Brazilië 2025 live in Nederland – alle keuzes op een rij

Ze nemen elkaar niet te serieus, maar zijn wel bloedserieus over de inhoud. De een duikt in de strategie of aerodynamica, de ander analyseert het rijgedrag van de coureurs vanuit eigen ervaring. En dat alles in een stijl die ruimte laat voor stiltes, grappen en scherpe observaties.

“Het is voor ons een mega avontuur, dat we dit met tweeën mogen doen maakt het voor ons nog specialer.” — Nelson Valkenburg

De oprechte vriendschap zorgt voor chemie die niet te faken is. En dat merkt ook de kijker: gesprekken verlopen natuurlijk, zonder dat het gemaakt aanvoelt.

Lewis Hamilton Ferrari
Foto: Liauzh

De overstap van het vertrouwde commentaar van Olav Mol naar twee nieuwe stemmen verliep niet zonder slag of stoot. Vooral in het eerste jaar klonk er veel kritiek op sociale media. Kijkers noemden het commentaar ‘vlak’ of ‘passieloos’. Valkenburg gaf toe dat hij moest wennen aan zijn nieuwe rol.

“Ik denk dat ik nog comfortabel moet worden in deze rol om veel meer van mezelf te laten zien. Dat moet natuurlijk groeien.”

Toch bleef het duo staan. Ze ontwikkelden hun stijl, leerden omgaan met negatieve reacties en bouwden langzaam een vaste schare fans op. Analisten als Giedo van der Garde spraken hun steun uit, en ook critici begonnen hun toon te matigen.

“Er moeten nog stapjes gemaakt worden, maar over een half jaar is iedereen aan ze gewend.”

Inmiddels groeit het aantal kijkers dat hun stijl juist waardeert: inhoudelijk, nuchter en zonder overdreven spektakel.

Techniek toegankelijk maken voor iedereen

Een van de sterkste punten van het duo is hun uitleg. Of het nu gaat over bandenkeuzes, DRS-strategieën of motorinstellingen, ze slagen erin om complexe materie begrijpelijk te maken. Heemskerk spreekt als voormalig coureur vanuit ervaring, Valkenburg vult aan met feiten, data en context.

Lees ook:  Zo kijk je de GP van Brazilië 2025 live in Nederland – alle keuzes op een rij

Ze gebruiken vergelijkingen en anekdotes om droge techniek levend te maken. En ze durven stiltes te laten vallen, iets wat eerder werd gezien als een zwakte, maar inmiddels juist wordt gezien als stijlmiddel.

“Het leukste vind ik om andere mensen te begeleiden en dingen te leren. Dat is mijn kracht als commentator.” — Nelson Valkenburg

Daarmee vervullen ze ook een educatieve rol: nieuwe fans leren de sport begrijpen, vaste kijkers ontdekken steeds meer nuance.

Viaplay investeert stevig in eigen F1-content, met Valkenburg en Heemskerk als vertrouwde stemmen voor het commentaar. Sinds hun start in 2022 hebben ze meer dan vijftig races verslagen en staan ze ook de komende seizoenen op het programma.

“Het is nog steeds hetzelfde avontuur als drie jaar geleden. De humor is hetzelfde, ik zabel hem neer in de uitzending en de kijker vindt het prima.”

In een tijd waarin Formule 1-techniek steeds ingewikkelder wordt, groeit ook de behoefte aan heldere uitleg. Het duo wil zich daar verder in ontwikkelen en ziet het als hun missie om elke uitzending begrijpelijk, spannend én inhoudelijk sterk te maken.

JaarAantal Grands Prix met duo-commentaarUitzendrechten Viaplay NL
202222Start Viaplay-commentaar
202323
202424
202524Verlengd t/m 2029

Gerelateerd nieuws

Oscar Piastri Max Verstappen

Zo verdient de FIA miljoenen aan Formule 1 zonder winst te maken – en waar dat geld heen gaat

De FIA is niet zomaar een organisatie die toezicht houdt op races;...

Marina Bay Circuit

Het volledige schema van de Grand Prix van Singapore 2025 met starttijd en kanalen

De Grand Prix van Singapore 2025 wordt gereden van vrijdag 3 oktober...

Azerbeidzjan Baku Circuit

Een raceweekend in Bakoe: indrukwekkende tribunes, fanzones en skyline in Azerbeidzjan

Tijdens de Grand Prix van Azerbeidzjan raast een F1-auto langs eeuwenoude stadsmuren...

F1 Grand Prix Of Australia

Zo zien de statistieken eruit: waarom Bakoe elk jaar vol zit met safety car momenten

In Bakoe is de kans op een safety car bijna dubbel zo...