De Italiaanse Grand Prix van 2024 belooft een spectaculair evenement te worden op het iconische Monza-circuit, dat bekend staat om zijn hoge snelheden en lage downforce-instellingen. Het circuit is dit jaar licht aangepast en opnieuw geasfalteerd, wat kan leiden tot snellere rondetijden dan ooit tevoren.
Met deze wijzigingen in gedachten, zullen de teams en coureurs hun strategieën moeten afstemmen op de unieke uitdagingen van Monza. De lage downforce en de lange rechte stukken maken de keuze voor aerodynamische instellingen cruciaal, terwijl de aanpassingen aan de chicanes de coureurs mogelijk in staat stellen om de bochten agressiever aan te vallen.
De bandenkeuze voor deze race is ook opmerkelijk, aangezien Pirelli heeft gekozen voor de zachtste compounds in hun assortiment. Dit betekent dat de C3-banden als harde banden zullen worden gebruikt, de C4’s als mediums en de C5’s als zachte banden.
Mogelijke strategieën in Monza
Vorig jaar zagen we een eenvoudige eenstop-strategie, en ook dit jaar wordt verwacht dat de meeste teams voor een vergelijkbare aanpak zullen kiezen, tenzij een late safety car de plannen in de war schopt.
Ondanks de hoge snelheden op Monza, is bandenbeheer minder kritisch dan op andere circuits, hoewel de hoge snelheid wel kan leiden tot blaarvorming op de banden.
Wat betreft de verwachte prestaties van de topteams, wordt McLaren beschouwd als een van de grote favorieten. Met hun indrukwekkende vorm in recente races en sterke prestaties in langzame bochten, wordt verwacht dat ze het Red Bull moeilijk zullen maken, ondanks dat Red Bull waarschijnlijk sneller zal zijn op de rechte stukken.
Mercedes daarentegen kan worstelen op Monza, gezien hun historisch gebrek aan topsnelheid en de afwezigheid van snelle bochten waarin ze doorgaans excelleren. Ferrari, dat vorig jaar een sterke race had op Zandvoort, zal ook aandachtig worden gevolgd.
Hun kracht bij het remmen en hun prestaties in de langzame bochten kunnen hen een solide podiumplaats opleveren, al wordt verwacht dat ze net achter McLaren en Red Bull zullen eindigen.
“We verwachten dat de tijden op Monza dit jaar nog sneller zullen zijn door de verbeterde grip op het nieuwe asfalt,” aldus een insider.
Verwachte prestaties van de topteams in Monza
McLaren is momenteel een van de sterkste teams in de Formule 1, vooral na hun dominante optreden in de recente races. Lando Norris en Oscar Piastri hebben laten zien dat ze in staat zijn om niet alleen mee te doen aan de race, maar ook om deze te domineren. McLaren’s recente upgrades hebben hun auto aanzienlijk verbeterd, vooral in langzame bochten, wat hen een voordeel zou kunnen geven in Monza, ondanks dat ze mogelijk niet de snelste zijn op de rechte stukken.
Norris, die de race in Zandvoort domineerde, wordt beschouwd als een van de favorieten voor de poleposition in Monza. Zijn snelheid en consistentie kunnen cruciaal zijn in de race, hoewel hij nog steeds moet werken aan zijn starts, gezien zijn recente problemen om de leiding vast te houden in de eerste ronde.
Aan de andere kant blijft Red Bull een geduchte tegenstander, ondanks dat ze de afgelopen races niet meer de dominante kracht waren die ze eerder in het seizoen waren. Max Verstappen heeft al vijf races op rij niet gewonnen, wat zijn langste droogte sinds 2020 is.
Toch wordt verwacht dat Red Bull’s snelheid op de rechte stukken hen in staat zal stellen om mee te strijden om de overwinning, hoewel hun prestaties in de chicanes en langzame bochten een punt van zorg kunnen zijn. Dit maakt de strijd tussen McLaren en Red Bull bijzonder interessant, aangezien beide teams sterke en zwakke punten hebben die elkaar mogelijk kunnen compenseren.
Ferrari’s kansen op hun thuiscircuit
Ferrari zal ongetwijfeld alles in het werk stellen om goed te presteren op hun thuiscircuit. Hoewel hun auto dit seizoen niet altijd de snelste is geweest, hebben ze laten zien dat ze in staat zijn om te verrassen, vooral dankzij hun sterke remprestaties en hun vermogen om de auto snel tot stilstand te brengen in de langzame bochten.
Dit zijn precies de eigenschappen die nodig zijn op Monza, waar de lange rechte stukken worden afgewisseld met krappe chicanes die een hoge remkracht vereisen.
Charles Leclerc, die in de laatste twee races op het podium stond, zal proberen zijn goede vorm voort te zetten in Monza. Hoewel het onwaarschijnlijk is dat Ferrari de snelheid heeft om McLaren of Red Bull direct uit te dagen, kunnen ze profiteren van strategische keuzes en hun kennis van het circuit om een sterke race neer te zetten. Carlos Sainz, die een indrukwekkende comeback maakte in Zandvoort, zal ook een belangrijke rol spelen in Ferrari’s strategie, vooral als hij erin slaagt om een foutloze kwalificatie en race te hebben.
Mercedes’ uitdaging op het snelle Monza
Mercedes had een teleurstellend weekend in Zandvoort, en de vooruitzichten voor Monza lijken niet veel beter. Hun auto is dit seizoen niet altijd de snelste geweest op circuits met veel rechte stukken, en Monza, dat bekend staat als de ‘Temple of Speed’, zal hen waarschijnlijk opnieuw voor uitdagingen stellen.
Mercedes’ gebrek aan topsnelheid kan hen parten spelen, vooral in de kwalificatie, waar elke kilometer per uur telt.
Lewis Hamilton en George Russell zullen hard moeten werken om het beste uit hun auto te halen, maar de verwachting is dat ze deze keer niet verder komen dan een plaats net buiten het podium. Het ontbreken van snelle bochten, waarin Mercedes doorgaans sterk is, maakt het nog moeilijker voor hen om te concurreren met de topteams.
Bandenstrategie en verwachte pitstops
Pirelli heeft besloten om de zachtste bandencompounds mee te nemen naar Monza, wat betekent dat de C3, C4 en C5-banden gebruikt zullen worden als respectievelijk de harde, medium en zachte banden. Deze keuze is gebaseerd op de lage slijtage die doorgaans wordt waargenomen op het Monza-circuit, waar de banden minder te verduren hebben vanwege de lage downforce en de afwezigheid van snelle, belastende bochten.
Vorig jaar zagen we een race die voornamelijk werd gekenmerkt door een enkele pitstop, waarbij de meeste teams kozen voor een strategie van medium naar harde banden.
Ondanks de lage slijtage blijft er een risico bestaan op blaarvorming, vooral vanwege de hoge snelheden die op Monza worden bereikt. Dit zou sommige teams kunnen dwingen om hun strategie te herzien, vooral als de temperaturen oplopen of als er onverwachte omstandigheden optreden, zoals een late safety car.
Desondanks wordt verwacht dat de meeste teams voor een eenvoudige eenstop-strategie zullen kiezen, wat betekent dat pitstops snel en efficiënt moeten worden uitgevoerd om tijdverlies te minimaliseren.
“De keuze voor de zachtste bandencompounds is logisch gezien de lage slijtage op Monza, maar het blijft afwachten hoe de auto’s reageren op de hoge snelheden en de nieuwe asfaltlaag,” aldus een insider van Pirelli.
De uitdaging van inhalen op Monza
Ondanks de lange rechte stukken en de hoge snelheden is inhalen op Monza verrassend moeilijk. Dit komt deels door de lage downforce-instellingen die de auto’s gebruiken, wat de effectiviteit van slipstreaming vermindert.
Daarnaast is het DRS-systeem op Monza minder krachtig dan op andere circuits, wat betekent dat coureurs vaak moeite hebben om voldoende snelheid te winnen om een inhaalactie te voltooien.
Vorig jaar zagen we slechts 31 inhaalacties op het circuit, wat aangeeft hoe lastig het kan zijn om posities te winnen, zelfs met twee DRS-zones. De eerste DRS-zone bevindt zich op het lange rechte stuk voor de eerste chicane, terwijl de tweede DRS-zone begint na de tweede Lesmo-bocht en doorloopt tot aan de Ascari-chicane.
Categorie | Details | Waarde |
---|---|---|
Verwachte bandenslijtage | Laag | Minimal |
Bandencompounds | Harde band (C3), Medium band (C4), Zachte band (C5) | C3, C4, C5 |
Pitstops in 2023 | Aantal pitstops tijdens de race | 25 |
Inhaalacties in 2023 | Aantal inhaalacties tijdens de race | 31 |
Poleposition tijd 2023 | Tijd van de snelste kwalificatieronde | 1:12.294 |
Maximale snelheid | Bereikt tijdens kwalificatie door Carlos Sainz | 350 km/u |
Snelste raceronde 2023 | Tijd van de snelste ronde tijdens de race | 1:25.072 |
Verwachte raceafstand | Totale afstand van de race | 306,72 km |
Aantal DRS-zones | Locaties van DRS-zones op het circuit | 2 |
Het is nog onduidelijk of de recente aanpassingen aan het circuit, waaronder veranderingen aan de curbstones en de chicanes, het inhalen dit jaar eenvoudiger zullen maken.
Gezien de moeilijkheden bij het inhalen zal de kwalificatie cruciaal zijn voor de kansen van de coureurs om een goed resultaat te behalen. Een sterke startpositie kan het verschil maken tussen vechten voor de overwinning of vastzitten in het middenveld.
Teams zullen hun aerodynamische instellingen zorgvuldig moeten afstemmen om zowel snelheid op de rechte stukken als stabiliteit in de bochten te maximaliseren, wat een delicate balans zal zijn op het snelle en uitdagende Monza-circuit.