Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
Home Overig Mohammed Ben Sulayem’s vermogen en invloed in de autosport
Overig

Mohammed Ben Sulayem’s vermogen en invloed in de autosport

2.2k
Mohammed Ben Sulayem’s vermogen en invloed in de autosport
Foto: International Transport Forum

Mohammed Ben Sulayem had in 2023 een geschat vermogen van 5 miljoen dollar. Maar eerlijk is eerlijk, dat bedrag is niet alles wat hem definieert.

Zijn rijkdom komt namelijk grotendeels voort uit zijn succesvolle carrière als rallycoureur en zijn diverse rollen binnen de autosportwereld.

En wat opvalt? Zijn enorme autocollectie, die naar schatting meer dan 75 miljoen dollar waard is. Ja, dat klopt – zijn auto’s zijn een stuk duurder dan zijn eigen vermogen.

De autocollectie van Ben Sulayem

Laten we even stilstaan bij zijn passie voor auto’s. Want die is overduidelijk. Zijn garage bevat enkele zeldzame en gewilde supercars:

  • Mercedes-Benz CLK GTR’s – je ziet ze zelden op de weg.
  • Een Koenigsegg Regera met gouden velgen, ja echt, gouden velgen!
  • Een Koenigsegg Agera RS – niet je standaard supercar.
  • Meerdere Ferrari-modellen, waaronder de iconische F40, F50, Enzo en LaFerrari.
  • Een Bugatti Veyron en zijn opvolger, de Chiron – absolute snelheidsmonsters.
  • Een Jaguar XJ220 – een tijdloze klassieker.
  • Een Pagani Huayra en een Ford GT – voor de liefhebbers van pure power.

Met een geschatte waarde van meer dan 75 miljoen dollar weerspiegelt deze collectie niet alleen zijn liefde voor auto’s, maar ook in zijn vermogen om slimme investeringen te doen.

Ben Sulayem weet dat auto’s niet alleen maar speelgoed zijn, maar ook waardevolle bezittingen die in de loop der jaren nog meer waard kunnen worden.

AspectGeschatte waarde
Persoonlijk vermogen$5 miljoen
Waarde autocollectie$75 miljoen

Initiatieven en hervormingen onder Ben Sulayem’s leiding

Sinds hij de leiding heeft overgenomen als FIA-president, heeft Ben Sulayem niet stilgezeten. Een van de dingen die hij aan de kaak stelde? De torenhoge waarderingen binnen de Formule 1.

Hij gaf zelfs openlijk zijn mening over het gerucht dat het staatsinvesteringsfonds van Saoedi-Arabië maar liefst 20 miljard dollar zou willen betalen om de Formule 1 over te nemen. Ben Sulayem was niet onder de indruk:

“Als leider van de autosport is de FIA als organisatie zonder winstoogmerk voorzichtig met het vermeende opgeblazen prijskaartje van 20 miljard dollar, dat nu aan F1 wordt gehangen. Iedere potentiële koper wordt aangeraden zijn gezond verstand te gebruiken, het grotere belang van de sport in overweging te nemen en met een duidelijk, duurzaam plan te komen – niet alleen met een hoop geld.”

Zijn woorden maken duidelijk dat hij bezorgd is over de groeiende commercialisering van de sport. Hij waarschuwt dat dit kan leiden tot hogere kosten voor promotors en uiteindelijk ook voor de fans. Voor Ben Sulayem is het niet alleen een kwestie van geld, maar van het behoud van de integriteit van de sport.

Maar daar blijft het niet bij. Hij heeft ook diverse hervormingen binnen de FIA doorgevoerd, waaronder een reorganisatie van de interne structuren. Dit alles om de efficiëntie en transparantie te verbeteren – twee kernwaarden die hij hoog in het vaandel heeft staan.

Autosport in het Midden-Oosten

Ben Sulayem’s invloed strekt zich verder uit dan alleen de internationale autosport. Hij heeft een cruciale rol gespeeld in het promoten van autosport in het Midden-Oosten. Als voormalig rallycoureur heeft hij de sport in de regio echt op de kaart gezet. En dat is niet zonder resultaat gebleven.

Onder zijn leiding als vicepresident van de FIA World Motorsport Council voor het Midden-Oosten heeft hij bijgedragen aan de groei van de autosport in de regio. Het is mede aan hem te danken dat Formule 1-races nu worden georganiseerd in landen zoals Bahrein, Qatar en de Verenigde Arabische Emiraten.

Ben Sulayem zorgt er niet alleen voor dat grote evenementen naar het Midden-Oosten komen, maar ook dat lokaal talent wordt ondersteund. Hij zet zich in voor de ontwikkeling van jonge coureurs en helpt bij het verbeteren van de infrastructuur, zoals circuits en faciliteiten.

Zijn invloed is voelbaar tot op het hoogste niveau van de internationale autosport, waar hij de belangen van de regio vertegenwoordigt.

AspectInvloed van Ben Sulayem
Regionale kampioenschappenPromotie en ontwikkeling van het Midden-Oosterse rallykampioenschap
Internationale evenementenAantrekken van Formule 1-races naar Golfstaten
TalentontwikkelingOndersteuning van lokale coureurs en teams
InfrastructuurVerbetering van circuits en faciliteiten in de regio
Bestuurlijke vertegenwoordigingVersterking van de stem van het Midden-Oosten in internationale autosportorganen

Gerelateerd nieuws

Hoe hybride technologie Formule 1 duurzamer maakt

Hybride technologie in de Formule 1 bestaat uit een combinatie van een...

De rol van reactietraining in de prestaties van een coureur

Coureurs moeten razendsnel kunnen reageren op veranderende situaties op de baan, waar...

Hoe herhaalde overtredingen tijdens een seizoen leiden tot zwaardere straffen

Coureurs krijgen strafpunten op hun superlicentie voor verschillende overtredingen tijdens races. Deze...

De verschillen in strafmaatregelen tussen droge en natte races

Bij regenraces vervalt de verplichting om op de snelste band uit Q2...

Hoe stewards bepalen of een inhaalactie gevaarlijk was

Stewards beoordelen gevaarlijke inhaalacties aan de hand van strikte criteria en geavanceerde...

Waarom foutieve positionering op de startgrid kan leiden tot een straf

De FIA heeft strikte regels opgesteld om een gelijk speelveld te garanderen...

Hoe teams omgaan met strafseconden bij een pitstop

Deze straffen variëren van 5 tot 10 seconden en worden uitgevoerd tijdens...

Hoe herstartregels tijdens rode vlaggen tot penalty’s kunnen leiden

De FIA heeft specifieke procedures vastgesteld voor het hervatten van races na...