Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
Home F1 teams Mogelijke kopers van het Alpine F1-team op een rij
F1 teams

Mogelijke kopers van het Alpine F1-team op een rij

153
alpine
Foto: The Race

Het Alpine F1-team zou potentieel gekocht kunnen worden door verschillende merken en bedrijven die strategisch voordeel zien in de Formule 1. Onder de mogelijke kopers vallen autofabrikanten zoals Honda en Toyota, die elk hun eigen redenen hebben om een F1-team te willen bezitten.

Honda zou bijvoorbeeld de aankoop van Alpine kunnen overwegen om hun betrokkenheid in de sport verder uit te breiden, hoewel ze momenteel nauw samenwerken met Aston Martin. Toyota, een andere serieuze kandidaat, heeft recent interesse getoond in een mogelijke terugkeer naar de Formule 1.

Daarnaast zijn er niet-automerken zoals LVMH, het moederbedrijf van TAG Heuer, dat mogelijk geïnteresseerd is in het overnemen van Alpine als een marketingplatform voor hun luxe merken. Andere merken zoals Lotus, die al een historische connectie hebben met Formule 1, zouden ook overwogen kunnen worden, mede door hun eigenaarschap door het Chinese Geely, dat financiële kracht biedt om in de sport te investeren.

Zelfs niet-traditionele spelers zoals Disney zijn voorgesteld, gezien hun behoefte aan een sterk marketingkanaal en hun financiële mogelijkheden. Uiteindelijk hangt de verkoop af van welke koper bereid is de waarde van het team te betalen, geschat op 1 tot 1,5 miljard dollar, en de bijkomende kosten van het runnen van een competitief Formule 1-team.

Toyota en Honda

De mogelijkheid dat zowel Toyota als Honda het Alpine F1-team zouden kopen, biedt een interessante discussie over de toekomst van het team. Beide Japanse autofabrikanten hebben een rijke geschiedenis in de Formule 1, hoewel hun aanpak en huidige betrokkenheid sterk verschillen.

Honda heeft een hernieuwde interesse in de Formule 1 getoond, vooral door hun samenwerking met Aston Martin voor 2026. De vraag is echter of Honda bereid is om nog een team te kopen terwijl ze al diep betrokken zijn bij een bestaande samenwerking. Een mogelijkheid is dat Honda op de lange termijn Aston Martin overneemt als eigenaar, mocht Lawrence Stroll, de huidige eigenaar van Aston Martin, besluiten zich terug te trekken. Echter, de kans dat Honda zich momenteel op het Alpine-project stort, lijkt klein.

Toyota, aan de andere kant, heeft recent serieuze gesprekken gevoerd over een mogelijke terugkeer naar de Formule 1. Ondanks een teleurstellende eerdere deelname in de jaren 2000, heeft Toyota nu de mogelijkheid om met een duidelijker budget en strategisch plan terug te keren. Het gebruik van bestaande motoren van bijvoorbeeld Mercedes zou een kortetermijnoplossing kunnen zijn, terwijl Toyota in de toekomst zou kunnen overwegen om hun eigen krachtbron te ontwikkelen.

Lees ook:  Miljarden-team biedt excuses aan coureur voor ondermaatse prestaties in Singapore

De onderliggende vraag blijft echter of een van deze fabrikanten de aanzienlijke investering wil maken die nodig is om Alpine over te nemen en opnieuw op te bouwen als een competitief team.

LVMH en TAG Heuer

Een onverwachte maar potentieel zeer interessante koper voor het Alpine F1-team is het luxeconcern LVMH, met hun merk TAG Heuer aan het front. LVMH, dat merken zoals TAG Heuer, Hublot, en Bulgari bezit, heeft in 2023 een omzet behaald van 86 miljard dollar, met een nettowinst van 16 miljard dollar. Deze financiële kracht geeft hen de mogelijkheid om een Formule 1-team te kopen en te gebruiken als een wereldwijd marketingplatform voor hun merken.

TAG Heuer heeft een lange geschiedenis in de Formule 1, met recente sponsoring van het Red Bull Racing-team en een historische connectie met McLaren. Aangezien Rolex mogelijk hun wereldwijde sponsoring van Formule 1 beëindigt, zou TAG Heuer deze rol kunnen overnemen, wat het merk nog verder zou verbinden met de sport.

LVMH zou Alpine kunnen overnemen en het team omvormen tot een luxe etalage voor hun merken, waarbij niet alleen TAG Heuer, maar ook andere merken zoals Hublot en Bulgari geprofiteerd zouden kunnen worden. De vraag blijft echter of LVMH bereid is om de initiële kosten van 1 tot 1,5 miljard dollar te betalen om het team over te nemen, en daarna jaarlijks het budget van 135 miljoen dollar te besteden binnen de Formule 1.

Lotus en Geely

Lotus, eigendom van het Chinese Geely, is een andere serieuze kandidaat voor de aankoop van het Alpine F1-team. Lotus heeft een rijke geschiedenis in de Formule 1, met een iconische naam die in de sport blijft resoneren. Geely, dat ook eigenaars is van Volvo, Polestar, en andere merken, heeft de financiële middelen om een dergelijk project te ondersteunen.

In 2017 kocht Geely een meerderheidsbelang in Lotus en sindsdien heeft Lotus zijn aanwezigheid op de automarkt langzaam heropgebouwd. Met nieuwe modellen zoals de Emira en de Evija, heeft Lotus het potentieel om opnieuw een sterke naam te worden in de autosport. Een terugkeer naar de Formule 1 zou niet alleen de merknaam versterken, maar zou ook Geely’s strategische belangen in de wereldwijde automarkt ondersteunen.

Hoewel er uitdagingen zijn, zoals de geplande overgang van Lotus naar volledig elektrische voertuigen tegen 2028, biedt een partnership tussen Geely en Renault, of een vergelijkbare motorleverancier, een haalbare route voor een succesvolle herintroductie van Lotus in de Formule 1.

Lees ook:  Renault-gesprekken houden hoop levend voor Alpine's F1-motorproject

Disney en Hightech

Naast de meer voor de hand liggende autofabrikanten zijn er ook enkele verrassende namen die genoemd worden als mogelijke kopers van het Alpine F1-team. Een van deze namen is Disney, een bedrijf dat vooral bekend is om zijn entertainmentproducten, maar dat ook zou kunnen profiteren van de enorme marketingmogelijkheden die de Formule 1 biedt.

Disney heeft een jaarlijkse omzet van ongeveer 100 miljard dollar, met een winst van 11%. Hoewel het merk vooral bekend staat om zijn kinderfilms, zou een investering in de Formule 1 hen kunnen helpen om hun imago te moderniseren en uit te breiden naar een breder publiek. Een Disney-gebrand Alpine-team zou een opvallende nieuwigheid zijn in de sport en zou het potentieel hebben om de perceptie van het merk wereldwijd te veranderen.

Daarnaast is er Hightech, een onafhankelijk raceteam dat al jaren actief is in de junior Formule-klasses en nu een aandeel heeft verkocht aan Vladimir Kim, de rijkste man van Kazachstan. Hoewel Hightech zijn wortels in de junior series heeft, zou een stap naar de Formule 1 een enorme sprong zijn die aanzienlijke investeringen zou vereisen. Het blijft echter onduidelijk of Hightech de financiële en strategische middelen heeft om Alpine daadwerkelijk over te nemen, ondanks de recente aanstelling van Ole Oaks als teamchef van Alpine.

Hyundai

Hyundai wordt vaak genoemd als een van de meest logische kopers voor het Alpine F1-team. Hyundai is een van de grootste autofabrikanten ter wereld en heeft al een sterke aanwezigheid in verschillende motorsporten, waaronder het World Rally Championship (WRC). Hun betrokkenheid bij de autosport wordt versterkt door hun recent aangekondigde plannen om deel te nemen aan het World Endurance Championship.

Het interessante aan Hyundai is dat ze verschillende merken onder hun paraplu hebben, zoals Genesis en Kia. Een mogelijke Formule 1-inzet zou Hyundai de kans bieden om een van deze merken, of een combinatie daarvan, te promoten op het wereldtoneel van de autosport. Dit zou ook kunnen helpen om de positionering van deze merken beter te definiëren, aangezien er momenteel enige overlap bestaat tussen de marktsegmenten die Hyundai en Kia bedienen.

Met hun financiële kracht en bestaande motorsportinfrastructuur lijkt Hyundai goed gepositioneerd om een serieuze speler te worden in de Formule 1. Het enige wat nog ontbreekt is de formele aankondiging dat ze daadwerkelijk de stap gaan zetten en het Alpine F1-team zullen overnemen.

Gerelateerd nieuws

Red Bull Racing boekt recordomzet ondanks dalende winst

Red Bull Racing, het Formule 1-team dat de afgelopen jaren de sport...

Hamilton eerlijk over huidige situatie: “Mercedes worstelt met upgrades voor de W15”

Lewis Hamilton heeft openhartig gesproken over de recente prestatieterugval van het Mercedes...

Binotto neemt beslissing: Jonge F1-talent valt af voor Sauber-zitje in 2025

Mattia Binotto heeft een belangrijke beslissing genomen: hij overweegt een jonge Formule...

Red Bull’s dilemma: Focussen op 2024 of doorontwikkelen voor 2025?

De keuze die Red Bull nu maakt kan grote gevolgen hebben voor...

Norris bekritiseert afwezigheid Mercedes-coureurs: ‘iedereen had het zwaar’

De Grand Prix van Singapore 2024 was zonder twijfel een van de...

McLaren-baas waarschuwt voor ‘coalitiekampioenschap’ na Ricciardo’s snelste ronde

McLaren’s teambaas maakte zich zorgen over een mogelijke samenwerking tussen Red Bull...

Renault-gesprekken houden hoop levend voor Alpine’s F1-motorproject

De medewerkers van Alpine in Viry-Châtillon blijven vechten om hun werk aan...

Mercedes onthult speciale livery voor GP Singapore ter ere van Petronas’ 50-jarig jubileum

Mercedes AMG heeft iets bijzonders in petto voor de Singapore Grand Prix:...