Mercedes bereidt zich voor op een bijzondere uitdaging op het stratencircuit van Baku tijdens de aankomende Grand Prix van Azerbeidzjan. Ondanks de sterke prestaties eerder dit seizoen, blijft Baku een plek waar alles kan gebeuren.
Andrew Shovlin, directeur van trackside engineering bij Mercedes, heeft aangegeven dat het team een aantal belangrijke punten in de gaten houdt. Dit weekend kan één onverwachte gebeurtenis de hele race op zijn kop zetten.
“Baku is altijd lastig. Je weet nooit precies waar je zult eindigen.” — Andrew Shovlin
Het circuit is een mix van krappe bochten en een lange rechte lijn, wat het lastig maakt voor teams zoals Mercedes. Ze moeten kiezen tussen een afstelling met lage vleugels voor topsnelheid of meer downforce voor grip in de bochten
En dan is er nog het risico van safety cars – een foutje hier en de race kan compleet veranderen. McLaren, Ferrari en vooral Red Bull zitten dit seizoen ook niet stil, en hun constante snelheid maakt de uitdaging nog groter.
De unieke uitdagingen van het Baku stratencircuit
Het stratencircuit van Baku staat bekend om zijn onvoorspelbaarheid. Met langzame bochten in sector twee en een lange rechte lijn in sector drie dwingt het teams tot lastige keuzes in de afstelling van hun auto’s. Die rechte stukken vragen om maximale snelheid, terwijl de krappe bochten juist om meer grip smeken.
Voor Mercedes is dit geen makkelijke klus. Ze hebben sterke resultaten geboekt dit seizoen, maar Baku is een ander beest. Zoals Shovlin al zei, is het altijd afwachten hoe de auto zich gedraagt op dit specifieke circuit.
Het kleinste foutje kan een groot gevolg hebben, vooral op een plek waar de marges zo klein zijn en safety cars om de hoek loeren.
In Baku is het niet alleen de baan waar Mercedes zich zorgen over moet maken. Shovlin waarschuwt dat de concurrentiedruk in 2024 enorm is. Waar in voorgaande jaren vaak één team dominant was, liggen de prestaties van teams zoals McLaren, Ferrari en Red Bull dit seizoen veel dichter bij elkaar.
Dat betekent dat één fout in de kwalificatie of race je zomaar kostbare posities kan kosten.
Red Bull is daarbij de constante factor die je nooit mag onderschatten. Met hun stabiele prestaties blijven ze altijd gevaarlijk. McLaren heeft daarnaast flinke stappen gezet, wat in recente races duidelijk te zien was. Ferrari, vooral op circuits met lange rechte stukken zoals Baku, toont ook hun snelheid.
“Je kunt Red Bull nooit uitsluiten.” — Andrew Shovlin
Baku’s unieke uitdagingen
Sinds de eerste Grand Prix van Azerbeidzjan in 2017 staat Baku bekend om zijn onvoorspelbare karakter. Het is niet zoals circuits als Monza of Silverstone.
Hier is alles mogelijk. Krappe stratensectoren, lange rechte stukken en onverwachte incidenten zorgen keer op keer voor verrassende race-uitslagen. Dit jaar is die onvoorspelbaarheid alleen maar groter geworden omdat er meerdere teams zijn die strijden om de overwinning.
Voor Mercedes betekent dit dat ze scherp moeten blijven. Zoals Shovlin benadrukt, is het moeilijk om te voorspellen wat er gebeurt tijdens de kwalificatie of de race. Een klein incident, een verkeerde set-up – het kan allemaal een enorm effect hebben, zeker met de competitiviteit in 2024.
Team | Verwachte prestaties in Baku | Belangrijkste uitdaging |
---|---|---|
Mercedes | Moeilijk te voorspellen | Balans tussen snelheid en grip |
McLaren | Constante snelheid | Stabiliteit in de langzame bochten |
Ferrari | Sterk op rechte stukken | Efficiëntie in langzame secties |
Red Bull | Constante bedreiging | Perfecte afstelling voor alle sectoren |
Safety cars en chaos op het circuit
Wat Baku echt onderscheidt van andere circuits, zijn de vele incidenten die tijdens de race voorkomen. De smalle straten en krappe bochten zorgen ervoor dat één kleine fout grote crashes kan veroorzaken, vaak gevolgd door een safety car.
Dit voegt nog een laag van onvoorspelbaarheid toe aan een toch al spannende race. Shovlin benadrukt dat teams altijd voorbereid moeten zijn op het onverwachte, want een incident kan zomaar alles veranderen.
In sector twee, waar de bochten smal en nauwkeurig zijn, gebeuren de meeste fouten. Dit zorgt vaak voor safety cars, iets waar teams als Mercedes zowel voordeel als nadeel van kunnen hebben. Een goed getimede safety car kan een coureur naar voren brengen, maar als het niet goed uitpakt, kan een race in rook opgaan.
“Je weet nooit wanneer er een incident gebeurt dat een safety car veroorzaakt.” — Andrew Shovlin
Verwachtingen voor Mercedes in Baku
Mercedes wil 2024 sterk afsluiten met meer overwinningen en goede kwalificaties. Hoewel het team dit seizoen snel is geweest, blijft het vinden van consistentie op circuits zoals Baku een uitdaging. Shovlin geeft toe dat de verwachtingen hoog zijn, maar dat in een race zoals deze alles kan gebeuren.
In Baku draait het om foutloos rijden en het kiezen van de juiste strategie. Voor Mercedes is het cruciaal om een balans te vinden tussen topsnelheid op de rechte stukken en grip in de bochten.
Dit, samen met de onvoorspelbare aard van het circuit, maakt het een van de moeilijkste races van het jaar. Mercedes weet dat ze kunnen winnen, maar met de moordende concurrentie in 2024, wordt dat geen makkelijke klus.
De spanning voor Mercedes is duidelijk aanwezig, maar het team blijft gefocust op hun doelen. Ondanks de uitdagingen en onzekerheden die Baku met zich meebrengt, blijven ze strijden voor het hoogst haalbare. Eén ding is zeker: niets is zeker in Baku.