Gemiste kans voor Mercedes in Qatar
Mercedes heeft een mogelijkheid voor een dubbele overwinning in Qatar laten schieten. Lewis Hamilton en George Russell, die respectievelijk op de tweede en derde plek startten achter Max Verstappen, kwamen in een botsing. Dit resulteerde in een race-uitsluiting voor de wereldkampioen Hamilton, terwijl Russell zijn race als vierde eindigde. Mercedes ziet echter wel snelheid als een positief aspect dat ze hopen mee te nemen naar de volgende race in Austin.
Shovlin reflecteert op de race
Andrew Shovlin, de Trackside Engineering Director, gaf tijdens zijn race nabeschouwing aan: “We hadden al een sterk gevoel dat onze auto het goed zou doen in Qatar. Dit werd bevestigd tijdens de sprintrace. Het circuit van Losail was in ons voordeel vergeleken met Suzuka.”
Onzekerheid over circuit in Austin
Over de aankomende race in Austin zegt Shovlin: “Austin heeft een compleet ander circuitkarakter. Het ruwe wegdek kan gemakkelijk voor oververhitte banden zorgen. De uitdaging ligt bij de bochten met hoge snelheden, waar Red Bull en McLaren in uitblinken. Toch hebben we ook secties met lagere snelheidsbochten, vergelijkbaar met Qatar, waar we sterk in waren. Het blijft lastig om te voorspellen hoe we zullen presteren, maar onze ambitie is duidelijk: terugkeren naar de strijd om het podium.”
Huidige stand in het constructeurskampioenschap
Op dit moment bevindt Mercedes zich op de tweede plaats in het constructeursklassement. Ze hebben een voorsprong van 28 punten op Ferrari, 96 punten op Aston Martin en 107 punten voorsprong op McLaren.
Eerdere resultaten op het Circuit van Austin
Het Circuit of The Americas (COTA) in Austin, Texas, heeft sinds de introductie ervan in de Formule 1-kalender in 2012 altijd voor spektakel gezorgd. Mercedes, in het bijzonder, heeft de afgelopen jaren dominante prestaties getoond op dit circuit.
Lewis Hamilton, voor Mercedes, heeft meerdere overwinningen behaald op COTA, waardoor hij vaak wordt gezien als de onofficiële ‘koning van Austin’. Zijn vaardigheid om de golvende baan, kenmerkend met zijn steile eerste bocht en het technische stadiongedeelte, te beheersen, is opmerkelijk.
Echter, in de recentere jaren heeft Red Bull Racing de druk opgevoerd. Max Verstappen, in het bijzonder, heeft sterke prestaties laten zien, door zowel in de kwalificatie als in de race competitief te zijn. De balans en snelheid van de Red Bull-auto in de bochtige secties van het circuit hebben het team een voordeel gegeven.
McLaren, hoewel niet zo dominant als de voornoemde teams, heeft ook een paar opmerkelijke prestaties geleverd in Austin. Met hun recente opwaartse trend en verbeteringen aan de auto, is het team erop gebrand om hun aanwezigheid in de top van het middenveld te vestigen en zelfs de grotere teams uit te dagen.
Als we naar het verleden kijken, kunnen de races in Austin altijd alle kanten op. Het circuit biedt zowel snelle als technische gedeeltes, wat zorgt voor spannende duels en onverwachte uitkomsten. Met de huidige samenstelling van het veld en de prestaties van de teams, belooft het weekend in Austin wederom een spannend schouwspel te worden.