Mercedes zit niet stil na een teleurstellende reeks resultaten in Zandvoort en Monza. Het team kon hun snelheid niet consistent vasthouden, ondanks enkele veelbelovende momenten.
Sindsdien zijn de koppen bij elkaar gestoken om te analyseren waar het fout ging. Toto Wolff, teambaas van Mercedes, gaf aan dat het team belangrijke lessen heeft geleerd. Nu is het tijd om deze om te zetten in betere resultaten tijdens de race in Baku.
Dit circuit biedt een nieuwe uitdaging, met een mix van langzame bochten en hoge snelheidssecties – een perfecte gelegenheid om het potentieel van de W15-auto te laten zien.
“We hebben de tijd genomen om te analyseren waarom we onze snelheid niet consistent konden laten zien. Nu hopen we op een beter resultaat,” aldus Toto Wolff, optimistisch over de verbeteringen die eraan komen.
De dip in Zandvoort en Monza
De laatste twee Grands Prix waren niet bepaald hoogtepunten voor Mercedes. Waar het team voor de zomerstop nog drie overwinningen binnenhaalde, verliep Zandvoort verre van vlekkeloos. De W15 had moeite met de handling, en de coureurs vochten om hun tempo vast te houden.
Monza, een snel circuit, benadrukte de zwakheden van de auto. George Russell kwalificeerde zich nog als derde, maar een slechte start en een gebrek aan racesnelheid lieten hem achter Ferrari en McLaren bungelen. Dit alles dwong Mercedes om echt even de bezem door de boel te halen en te zoeken naar oplossingen.
- Problemen met de nieuwe vloerupgrade in Zandvoort.
- Slechte starts en een gebrek aan consistente snelheid in Monza.
- Ferrari en McLaren die ineens indrukwekkende stappen maakten.
Mercedes heeft na die weekenden de auto grondig onder de loep genomen. Wat bleek? De vloerupgrade leverde niet de verwachte resultaten op, wat heeft bijgedragen aan de tegenvallende prestaties. Nu is de uitdaging om deze lessen mee te nemen naar Baku.
Een kans voor verbetering
Het stratencircuit van Baku biedt Mercedes een nieuwe kans om hun prestaties te verbeteren. In tegenstelling tot Zandvoort en Monza heeft Baku zowel scherpe 90-gradenbochten als lange rechte stukken waar hoge snelheden worden bereikt. Dit vraagt om een flexibele afstelling van de auto.
Toto Wolff kijkt hoopvol naar de race en gelooft dat het team de nodige stappen voorwaarts kan zetten.
“We gaan naar Baku met de ambitie om beter te presteren dan in de afgelopen races. We hebben de nodige analyses gedaan en denken dat we vooruitgang hebben geboekt,”
zei Wolff vol goede moed.
Wat maakt Baku zo bijzonder?
- Smalle, hobbelige straten met veel langzame bochten.
- Lange rechte stukken waar je topsnelheid echt moet benutten.
- Een delicate balans tussen grip en snelheid.
Baku is technisch gezien een lastig circuit, en Mercedes heeft hard gewerkt om de balans van de W15 te verbeteren. Nu is het moment daar om te zien of al die inspanningen hun vruchten afwerpen.
Stand van zaken in het kampioenschap
Met nog acht races te gaan staat Mercedes op een ongebruikelijke vierde plek in het constructeurskampioenschap. Niet bepaald wat we gewend zijn van een team dat jarenlang de Formule 1 domineerde. De kloof met Ferrari bedraagt 115 punten, en als het zo doorgaat, lijkt Mercedes op weg naar hun slechtste seizoen sinds 2012.
Team | Punten |
---|---|
Ferrari | 315 |
McLaren | 290 |
Mercedes | 200 |
Het wordt een flinke uitdaging voor Mercedes om Ferrari nog in te halen, maar elk punt telt. De strijd om de derde plek is nu het doel, en het team weet dat ze hun focus scherp moeten houden in de resterende races.
Leren van de fouten
Na de mindere prestaties in Zandvoort en Monza heeft Mercedes zichzelf de vraag gesteld: waar ging het mis? Een van de belangrijkste lessen was dat de W15 moeite heeft met circuits vol langzame bochten en snelle acceleraties.
Gelukkig biedt Baku een ander profiel – een balans tussen downforce en snelheid – wat Mercedes de kans geeft om zich te herpakken.
“We hebben veel lessen geleerd en zijn vastbesloten om die om te zetten in verbeteringen, zowel in Baku als in Singapore,” aldus Wolff.
Belangrijke leerpunten:
- De upgrade van de vloer werkte niet zoals gehoopt.
- De zwakke plekken van de W15 zijn nu duidelijker in beeld.
- Balans vinden tussen grip en snelheid blijft essentieel.
Mercedes heeft deze lessen meegenomen in de voorbereidingen voor de komende races. Als de verbeteringen aanslaan, kan het team nog een sterke finish neerzetten.
Wat brengt de toekomst?
Met nog acht races te gaan, belooft het einde van het seizoen spannend te worden. Na Baku volgen nog zeven flyaway-races voordat het seizoen in Abu Dhabi eindigt. Voor Mercedes is elk weekend een kans om de achterstand op Ferrari in te halen en het seizoen positief af te sluiten.
Resterende races:
- Azerbeidzjan Grand Prix (Baku)
- Singapore Grand Prix
- Verenigde Staten Grand Prix (Austin)
- En vijf andere races om het seizoen af te sluiten.
“Er zijn nog genoeg races te gaan, en we zullen vechten voor elke punt die we kunnen pakken,” verklaarde Wolff strijdlustig.
Toto Wolff heeft laten weten dat het team vastbesloten is om voor elk punt te vechten. Er staat veel op het spel, en Mercedes zal alles uit de kast halen om zo hoog mogelijk te eindigen.