Mercedes staat voor een cruciale uitdaging tijdens de Verenigde Staten Grand Prix van 2024. Na tegenvallende prestaties in de afgelopen races, waaronder de Singapore GP, zijn de zorgen over de W5 groot. Het team uit Brackley heeft moeite om het volledige potentieel uit de auto te halen, met name vanwege een smalle operationele marge en de onvoorspelbaarheid van de wagen.
De upgrades die Mercedes voor Austin heeft gepland, richten zich daarom op het verbeteren van de stabiliteit en mechanische grip van de auto.
Het meest opvallende aan de updates is de introductie van een nieuw vloerontwerp. Deze vloer bevat aangepaste Venturi-tunnels en aangepaste randen om de belasting beter over de achterkant van de auto te verdelen.
Hierdoor kan de aerodynamische afdichting van de vloer worden verbeterd, wat de stabiliteit ten goede komt en de gevoeligheid van de vloer voor trillingen vermindert. Daarnaast verwacht Mercedes dat dit ontwerp ook de bandenprestaties zal verbeteren, wat de degradatie zal verminderen.
“We brengen een aanzienlijk aantal nieuwe onderdelen mee naar Austin, waaronder een vernieuwde vloer, sidepods en een nieuwe voorvleugel,” aldus James Allison, technisch directeur van Mercedes.
Naast de vloer krijgt de W5 ook een update van de sidepods, die een prominente ondercut zullen bevatten. Dit ontwerp, dat steeds meer op andere auto’s in de grid te zien is, is gericht op het verbeteren van de luchtstroom naar de achterzijde van de auto, wat essentieel is voor het behouden van grip en stabiliteit bij hogere snelheden.
Mercedes hoopt hiermee de prestaties van de W5 significant te verbeteren tijdens het sprintweekend in Austin.
Grote veranderingen in het vloerontwerp
Het nieuwe vloerontwerp is zonder twijfel de belangrijkste upgrade die Mercedes meeneemt naar de Verenigde Staten GP. Het doel is om de gevoeligheid van de vloer voor schokken en trillingen te verminderen, wat de algehele stabiliteit van de auto zal verbeteren.
Door de aangepaste Venturi-tunnels en vloerprofielen wordt de luchtstroom efficiënter geleid, wat resulteert in een betere verdeling van de neerwaartse druk over de achterzijde van de auto. Dit zorgt niet alleen voor meer grip, maar ook voor een beter beheer van de bandentemperatuur en minder slijtage.
Daarnaast zijn er aanpassingen gedaan aan de aerodynamische afdichting van de vloer, waardoor de vloer minder gevoelig is voor bewegingen in de Y- en Pitch-richting.
Dit probleem zorgde ervoor dat de prestaties van de auto inconsistent waren, vooral tijdens de races in Monza en Singapore, waar de stabiliteit van de achterzijde een grote zorg was.
Nieuwe sidepods en voorvleugel
Naast de vloer introduceert Mercedes ook nieuwe sidepods met een prominente ondercut. Dit ontwerp, dat al door meerdere teams in de Formule 1 is overgenomen, zorgt voor een efficiëntere luchtstroom naar de achterzijde van de auto.
De aanpassingen zijn gericht op het verbeteren van de mechanische grip, vooral in langzame bochten waar de Mercedes W5 moeite heeft om consistentie te bieden.
De nieuwe sidepods zullen ook bijdragen aan een betere koeling van de powerunit en de cockpit. Tijdens de Singapore GP hadden zowel Lewis Hamilton als George Russell last van extreme hitte, wat de prestaties negatief beïnvloedde. Mercedes heeft daarom verbeteringen aangebracht in het koelsysteem van de W5, wat cruciaal zal zijn in de warme omstandigheden van Austin.
De voorvleugel van de W5 zal eveneens een upgrade ondergaan. Het nieuwe ontwerp zorgt ervoor dat de luchtstroom beter wordt geleid naar de sidepods en de vloer. Dit moet bijdragen aan een efficiëntere aerodynamische werking van de auto, waardoor de algehele prestaties tijdens het raceweekend worden verbeterd.
Verwachte prestatieverbeteringen en doelstellingen
De upgrades die Mercedes in Austin introduceert, zijn niet alleen bedoeld om de prestaties in deze specifieke race te verbeteren, maar ook om een stap vooruit te zetten in de correlatie tussen de data uit de windtunnel en de daadwerkelijke prestaties op het circuit.
De afgelopen races heeft het team te maken gehad met afwijkingen tussen de verwachte en daadwerkelijke prestaties van de W5. De nieuwe onderdelen moeten helpen om deze discrepanties te verminderen.
Volgens betrouwbare bronnen zal de upgrade naar verwachting een tijdwinst van drie tienden van een seconde per ronde opleveren. Hoewel dit een aanzienlijke verbetering lijkt, is het voor Mercedes van cruciaal belang om de consistentie en stabiliteit van de auto te waarborgen. Vooral de bandenprestaties zullen een grote rol spelen tijdens de sprintrace in Austin.
Statistieken en verwachtingen
Onderdeel | Verwachte verbetering | Gegevensbron |
---|---|---|
Nieuwe vloer | Betere stabiliteit, minder trillingen | Testgegevens sinds Monza |
Sidepods | Verbeterde luchtstroom en koeling | Brackley windtunnel |
Voorvleugel | Efficiëntere aerodynamica | Mercedes upgradespecificaties |
Verwachte tijdwinst | 0,3 seconden per ronde | Formula Uno |
Deze gegevens tonen duidelijk aan dat Mercedes zich richt op het verbeteren van de mechanische en aerodynamische interactie van de W5. Het team hoopt dat deze upgrades niet alleen de prestaties in Austin verbeteren, maar ook een stabiele basis leggen voor de laatste races van het seizoen.
Focus op grip en stabiliteit
Het technische team van Mercedes, onder leiding van James Allison, heeft de afgelopen maanden intensief gewerkt aan het ontwikkelen van oplossingen voor de instabiliteit van de W5. De auto, die vaak piekerig is in zijn prestaties, heeft moeite om consistentie te bieden, vooral in bochtige circuits zoals die van Zandvoort en Singapore.
De aanpak van Mercedes is simpel: meer mechanische grip genereren door aanpassingen aan de vloer en sidepods, en tegelijkertijd de aerodynamische efficiëntie verbeteren met een nieuwe voorvleugel. Het team heeft hierbij veel waarde gehecht aan de tests die tijdens de races in Monza en België zijn uitgevoerd.
Uit deze tests bleek dat de W5 vooral in snelle bochten instabiel was, met als gevolg onvoorspelbaar gedrag van de achterzijde van de auto.
“Vanaf Austin gaan we waarschijnlijk naar een nieuwe specificatie,” zei Toto Wolff in een interview voorafgaand aan de race in Japan.
De focus ligt nu op het verbeteren van de prestaties in de langzame en middelmatige bochten, waar de auto tot nu toe het meest kwetsbaar is geweest.
GP van Austin: wat kunnen we verwachten?
Met de Verenigde Staten GP voor de deur, zullen alle ogen gericht zijn op Mercedes en hun W5. Het is een cruciaal weekend, aangezien het een sprintrace betreft en de Silver Arrows niet veel tijd zullen hebben om de nieuwe onderdelen op de juiste manier af te stellen.
Het succes van de upgrades zal afhangen van hoe snel het team in staat is om de nieuwe vloer, sidepods en voorvleugel optimaal te laten functioneren op het Circuit of the Americas.
De komende raceweekenden zullen aantonen of Mercedes erin slaagt om het gat met Red Bull en Ferrari te dichten, of dat de problemen met de W5 aanhouden.