Hamilton’s kwalificatie tegenslagen in 2024
Lewis Hamilton, zevenvoudig wereldkampioen in de Formule 1, is dit seizoen consequent verslagen door zijn teamgenoot George Russell tijdens de kwalificaties. In de eerste negen races van het seizoen heeft Hamilton slechts één keer Russell overtroffen. Hamilton zelf gaf eerder dit jaar aan dat hij niet verwacht Russell dit seizoen te overtreffen in de kwalificaties.
Tijdens de Grand Prix van Canada behaalde Russell zelfs de pole position. Mercedes’ technisch directeur, James Allison, heeft uitleg gegeven over waarom Hamilton moeite heeft met de W15 tijdens de kwalificaties. Volgens Allison is de W15 een ‘lastig beest’ dat dit seizoen moeilijk tot het uiterste te duwen is.
Mercedes’ ‘Plaaggeest’
Op de F1 Nation-podcast legde Allison uit waarom Hamilton moeite kan hebben met de kwalificaties dit seizoen. Daarnaast verdedigde hij de resultaten van de Britse wereldkampioen. “Gedurende een groot deel van het jaar is de auto een behoorlijk lastig beest geweest. De auto is de afgelopen twee of drie races veel beter geworden. Lewis is de beste kwalificeerder in de geschiedenis van de sport. Dat is geen toeval. Ik denk dat hij de beste coureur in de sport is. Hij heeft dit jaar moeite om het te laten lukken door fijne marges,” zei Allison, die voorheen technisch directeur bij Ferrari was.
“Het huidige type auto, niet alleen bij ons maar in de hele pitlane, houdt niet van gehaast worden. Het is bijna alsof je alleen de beste rondetijden krijgt wanneer je niet je best doet, en elk weekend zie je iemand een rondetijd neerzetten in de vrije training of in de kwalificatie in een of andere sessie en je denkt, waar kwam dat vandaan? Het verdwijnt als het ware meteen daarna en ik denk dat het in de kwalificatie vrij moeilijk is om het beste uit de auto te halen.”
Gelijke behandeling voor beide coureurs
Er zijn geruchten dat Russell bij Mercedes wordt voorgetrokken sinds Hamilton aankondigde dat hij in 2025 voor Ferrari zou rijden. Allison ontkende deze geruchten en verklaarde dat Mercedes hard werkt om ervoor te zorgen dat beide auto’s gelijk zijn. “Het is niet waar dat hij op de een of andere manier een systematisch nadeel heeft in de kwalificatie. Dat is niet waar en niet eerlijk.
Voor zover wij het kunnen maken zijn de auto’s identiek, en het motorgebruik is identiek. Als de auto’s anders zijn qua setup, komt dat omdat de coureur of het engineeringteam aan beide zijden van de garage daarop hebben afgestemd, maar ze hebben de kans om identieke spullen te hebben als ze dat willen,” concludeerde Allison.