Mercedes heeft toegegeven dat ze een verkeerde beslissing hebben genomen voor Lewis Hamilton tijdens de Grand Prix van Singapore in 2024. Dit leidde tot een teleurstellende zesde plaats voor de zevenvoudig wereldkampioen, ondanks zijn sterke derde startpositie.
Teambaas Toto Wolff gaf toe dat de keuze om Hamilton op zachte banden te laten starten, gebaseerd op historische data van het circuit, niet de juiste was.
De bedoeling was om hem een voorsprong te geven bij de start, maar in plaats daarvan moest hij al vroeg naar binnen voor een pitstop. Hierdoor belandde hij verder naar achteren in het veld, en moest hij de rest van de race vechten op harde banden.
Hamilton was duidelijk gefrustreerd en liet dat weten via de teamradio.
“Je ‘killt’ me met deze offset, maat,” klaagde hij, verwijzend naar het grote tijdsverschil met zijn concurrenten.
De Brit had last van gripproblemen en bandenslijtage, wat zijn poging om terrein terug te winnen flink bemoeilijkte. Ondertussen liet teamgenoot George Russell, die op mediums startte, zien dat de alternatieve strategie wél werkte door als vierde te eindigen.
Wolff gaf toe dat ze de situatie verkeerd hadden ingeschat: “We dachten dat de zachte band hem een voordeel zou geven bij de start, maar dat pakte totaal verkeerd uit.”
De foute strategie
De beslissing om Hamilton op softs te laten starten had grote gevolgen. Door de vroege pitstop, al in ronde 18 van de 62, kwam hij ver achter zijn rivalen terecht.
Wat volgde was een race waarin hij op de harde banden maar weinig goed kon maken. Hamilton klaagde meerdere keren over het gebrek aan grip en de slijtage van zijn banden, en de frustratie was duidelijk te horen. De gevolgen van de strategische misser waren direct zichtbaar:
- Uiteindelijk finishte hij als zesde, ingehaald door Charles Leclerc in de slotfase
- Hamilton moest al in ronde 18 naar binnen voor harde banden
- Hij viel terug in het veld en moest verdedigen in plaats van aanvallen
Het contrast met George Russell’s prestatie onderstreepte de impact van de bandenkeuze. Russell, die op de meer gangbare mediumband begon, wist zijn vierde plek vast te houden en haalde zonder grote problemen de finish. Dit laat zien hoe belangrijk de juiste strategie is.
Aspect | Voor zomerstop | Na zomerstop |
---|---|---|
Overwinningen | 3 uit 4 races | 0 uit 4 races |
Podiumplaatsen | Meerdere | 1 (Baku, door crash anderen) |
Kwalificatieprestaties | Sterk | Wisselvallig |
Racepace | Competitief | Achterstand op topteams |
Fysieke uitdagingen in Singapore
De Singapore Grand Prix is een van de zwaarste races op de kalender, zowel fysiek als mentaal. De hoge temperaturen, luchtvochtigheid en het feit dat de race uit 62 ronden bestaat, maken het een ware slijtageslag.
George Russell beschreef zijn cockpit halverwege de race als een “sauna,” wat duidelijk maakt hoe zwaar de omstandigheden waren. En omdat er dit keer geen safety car op de baan kwam, kregen de coureurs geen moment om op adem te komen.
Hamilton moest zich, na zijn vroege pitstop, een weg vechten door het middenveld en noemde de race een test van uithoudingsvermogen:
“Dit jaar blijft een enorme uitdaging voor iedereen, maar we geven alles wat we hebben.”
Het resultaat in Singapore past binnen een patroon van wisselende prestaties bij Mercedes in de afgelopen tijd. Na een sterke eerste seizoenshelft, met drie overwinningen in de laatste vier races voor de zomerstop, lijkt het team de grip op de concurrentie te verliezen.
Sinds de herstart van het seizoen hebben ze slechts één podiumplaats behaald, en dat kwam mede door een late crash tussen Perez en Sainz in Baku. Toto Wolff erkende dat het team moeite heeft om het gat met de koplopers te dichten: “We zijn wat vorm kwijtgeraakt en werken hard om uit te zoeken waarom.”
Om de impact van de strategische keuzes duidelijk te maken, kijken we naar de prestaties van de coureurs tijdens de Grand Prix van Singapore:
Coureur | Team | Startpositie | Bandenstrategie | Eindpositie |
---|---|---|---|---|
Lando Norris | McLaren | 1 | Medium – Hard | 1 |
Max Verstappen | Red Bull | 2 | Medium – Hard | 2 |
Lewis Hamilton | Mercedes | 3 | Soft – Hard | 6 |
George Russell | Mercedes | 4 | Medium – Hard | 4 |
Oscar Piastri | McLaren | 5 | Medium – Hard | 3 |
Charles Leclerc | Ferrari | 6 | Medium – Hard | 5 |
Hamilton was de enige die op zachte banden begon, wat hem in het nadeel bracht vergeleken met de andere topteams. McLaren’s strategie was daarentegen perfect, met Norris die won en Piastri die derde werd. Het verschil tussen de prestaties van Hamilton en Russell maakt duidelijk hoe belangrijk de juiste bandenkeuze is in de Formule 1.