Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
Home F1 nieuws Mercedes blundert met strategie: Hamilton teleurgesteld na Singapore GP 2024
F1 nieuws

Mercedes blundert met strategie: Hamilton teleurgesteld na Singapore GP 2024

126
Mercedes blundert met strategie: Hamilton teleurgesteld na Singapore GP 2024
Foto: Motorsporst 4 Life

Mercedes heeft toegegeven dat ze een verkeerde beslissing hebben genomen voor Lewis Hamilton tijdens de Grand Prix van Singapore in 2024. Dit leidde tot een teleurstellende zesde plaats voor de zevenvoudig wereldkampioen, ondanks zijn sterke derde startpositie.

Teambaas Toto Wolff gaf toe dat de keuze om Hamilton op zachte banden te laten starten, gebaseerd op historische data van het circuit, niet de juiste was.

De bedoeling was om hem een voorsprong te geven bij de start, maar in plaats daarvan moest hij al vroeg naar binnen voor een pitstop. Hierdoor belandde hij verder naar achteren in het veld, en moest hij de rest van de race vechten op harde banden.

Hamilton was duidelijk gefrustreerd en liet dat weten via de teamradio.

“Je ‘killt’ me met deze offset, maat,” klaagde hij, verwijzend naar het grote tijdsverschil met zijn concurrenten.

De Brit had last van gripproblemen en bandenslijtage, wat zijn poging om terrein terug te winnen flink bemoeilijkte. Ondertussen liet teamgenoot George Russell, die op mediums startte, zien dat de alternatieve strategie wél werkte door als vierde te eindigen.

Wolff gaf toe dat ze de situatie verkeerd hadden ingeschat: “We dachten dat de zachte band hem een voordeel zou geven bij de start, maar dat pakte totaal verkeerd uit.”

De foute strategie

De beslissing om Hamilton op softs te laten starten had grote gevolgen. Door de vroege pitstop, al in ronde 18 van de 62, kwam hij ver achter zijn rivalen terecht.

Wat volgde was een race waarin hij op de harde banden maar weinig goed kon maken. Hamilton klaagde meerdere keren over het gebrek aan grip en de slijtage van zijn banden, en de frustratie was duidelijk te horen. De gevolgen van de strategische misser waren direct zichtbaar:

  • Uiteindelijk finishte hij als zesde, ingehaald door Charles Leclerc in de slotfase
  • Hamilton moest al in ronde 18 naar binnen voor harde banden
  • Hij viel terug in het veld en moest verdedigen in plaats van aanvallen
Lees ook:  Verdeeldheid tussen Wolff en Hamilton: 'hebben hem niet nodig'

Het contrast met George Russell’s prestatie onderstreepte de impact van de bandenkeuze. Russell, die op de meer gangbare mediumband begon, wist zijn vierde plek vast te houden en haalde zonder grote problemen de finish. Dit laat zien hoe belangrijk de juiste strategie is.

AspectVoor zomerstopNa zomerstop
Overwinningen3 uit 4 races0 uit 4 races
PodiumplaatsenMeerdere1 (Baku, door crash anderen)
KwalificatieprestatiesSterkWisselvallig
RacepaceCompetitiefAchterstand op topteams

Fysieke uitdagingen in Singapore

De Singapore Grand Prix is een van de zwaarste races op de kalender, zowel fysiek als mentaal. De hoge temperaturen, luchtvochtigheid en het feit dat de race uit 62 ronden bestaat, maken het een ware slijtageslag.

George Russell beschreef zijn cockpit halverwege de race als een “sauna,” wat duidelijk maakt hoe zwaar de omstandigheden waren. En omdat er dit keer geen safety car op de baan kwam, kregen de coureurs geen moment om op adem te komen.

Hamilton moest zich, na zijn vroege pitstop, een weg vechten door het middenveld en noemde de race een test van uithoudingsvermogen:

“Dit jaar blijft een enorme uitdaging voor iedereen, maar we geven alles wat we hebben.”

Het resultaat in Singapore past binnen een patroon van wisselende prestaties bij Mercedes in de afgelopen tijd. Na een sterke eerste seizoenshelft, met drie overwinningen in de laatste vier races voor de zomerstop, lijkt het team de grip op de concurrentie te verliezen.

Sinds de herstart van het seizoen hebben ze slechts één podiumplaats behaald, en dat kwam mede door een late crash tussen Perez en Sainz in Baku. Toto Wolff erkende dat het team moeite heeft om het gat met de koplopers te dichten: “We zijn wat vorm kwijtgeraakt en werken hard om uit te zoeken waarom.”

Lees ook:  Opties en toekomst Verstappen: sabbatical of overstap naar Mercedes?

Om de impact van de strategische keuzes duidelijk te maken, kijken we naar de prestaties van de coureurs tijdens de Grand Prix van Singapore:

CoureurTeamStartpositieBandenstrategieEindpositie
Lando NorrisMcLaren1Medium – Hard1
Max VerstappenRed Bull2Medium – Hard2
Lewis HamiltonMercedes3Soft – Hard6
George RussellMercedes4Medium – Hard4
Oscar PiastriMcLaren5Medium – Hard3
Charles LeclercFerrari6Medium – Hard5

Hamilton was de enige die op zachte banden begon, wat hem in het nadeel bracht vergeleken met de andere topteams. McLaren’s strategie was daarentegen perfect, met Norris die won en Piastri die derde werd. Het verschil tussen de prestaties van Hamilton en Russell maakt duidelijk hoe belangrijk de juiste bandenkeuze is in de Formule 1.

Gerelateerd nieuws

Alonso over zijn prestaties: ‘Ik zou mezelf een prijs geven’

Fernando Alonso heeft een opmerkelijk jaar achter de rug op het gebied...

Norris schittert in Abu Dhabi GP 2024: McLaren wint wereldtitel

Lando Norris heeft McLaren naar een historische overwinning geleid door zijn dominante...

Toto Wolff biedt excuses aan aan Lewis Hamilton na ‘idiote’ fout

Lewis Hamilton beleefde een teleurstellende laatste kwalificatie voor Mercedes. Na twaalf jaar...

Horner reageert op Wolff’s ’terrier’-opmerking met opvallende uitspraken

Christian Horner, teambaas van Red Bull Racing, heeft stevig uitgehaald naar zijn...

Brundle over Verstappen: ‘hij zet coureurs en teams op scherp’

Martin Brundle heeft zijn visie gegeven op de spanningen tussen Max Verstappen...

Leclerc over komst Hamilton naar Ferrari: ‘Het wordt gekkenwerk’

Charles Leclerc beschrijft de aankomende samenwerking met Lewis Hamilton bij Ferrari als...

De stille overname van Alpine en de toekomstige rol van Renault

Renault lijkt de Formule 1 langzaam maar zeker te verlaten, niet langer...

Chinese GP blijft op de F1-kalender tot 2030 na nieuwe overeenkomst

De Chinese Grand Prix zal tot 2030 deel uitmaken van de Formule...