De FIA heeft het verzoek van McLaren om de straf van Lando Norris tijdens de Grand Prix van de Verenigde Staten te herzien, afgewezen. De vijf seconden tijdstraf, die Norris kreeg voor het inhalen van Max Verstappen buiten de baanlimieten, blijft gehandhaafd.
McLaren had gehoopt nieuwe elementen aan te dragen die de stewards zouden overtuigen, maar de FIA oordeelde dat er geen relevant nieuw bewijs was gepresenteerd. De straf zorgde ervoor dat Norris van de derde naar de vierde plaats zakte in de einduitslag van de race in Austin, Texas.
McLaren betwistte de conclusie van de stewards en stelde dat deze gebaseerd was op een verkeerde beoordeling van het incident.
Het team argumenteerde dat Norris eigenlijk de verdedigende coureur was, aangezien hij Verstappen al had ingehaald op het rechte stuk voordat beide coureurs remden voor bocht 12 van het Circuit of the Americas. De stewards verwierpen dit argument echter als “onhoudbaar”.
“Je zou niet in staat moeten zijn om de remmen los te laten, meer snelheid mee te nemen, van de baan af te gaan en toch je positie te behouden,” aldus zevenvoudig wereldkampioen Lewis Hamilton over het incident.
Hoge drempel voor herziening
Het proces voor een herziening van een straf in de Formule 1 is complex en vereist dat teams “significant, relevant en nieuw” bewijs presenteren dat niet beschikbaar was op het moment van de oorspronkelijke beslissing.
McLaren stond voor een grote uitdaging, gezien de precedenten van eerdere herzieningsverzoeken in de sport.In 2019 diende Ferrari een soortgelijk verzoek in na de Canadese Grand Prix, waar Sebastian Vettel was bestraft voor het blokkeren van Lewis Hamilton.
Ferrari presenteerde zeven bewijsstukken, waaronder telemetriegegevens, videoanalyses en GPS-data. Slechts twee elementen werden als “nieuw” beschouwd, maar het verzoek werd uiteindelijk afgewezen.
Red Bull deed in 2021 ook een poging tot herziening na de Britse Grand Prix, waar Hamilton en Verstappen met elkaar in botsing kwamen. Het team creëerde zelfs een “reconstructie” van Hamilton’s rijlijn door Alex Albon, maar dit werd door de stewards verworpen omdat het speciaal voor het verzoek was gecreëerd en niet als ontdekt bewijs kon worden beschouwd.
McLaren’s situatie was vergelijkbaar complex. Het team moest aantonen dat er een objectieve, meetbare en aantoonbare fout was gemaakt in de beslissing van de stewards.
De FIA oordeelde echter dat een mogelijke fout in een FIA-document op zichzelf niet voldoende was om als nieuw element te worden beschouwd.
Impact op het kampioenschap
De afwijzing van McLaren’s verzoek heeft directe gevolgen voor de stand in zowel het coureurs- als het constructeurskampioenschap.
Norris blijft op de vierde plaats in de race-uitslag, waardoor het verschil met Verstappen in het kampioenschap 57 punten blijft in plaats van de 51 punten die het zou zijn geweest als de straf was teruggedraaid.
In het constructeurskampioenschap behoudt Red Bull zijn voorsprong van 8 punten op Ferrari, in plaats van dat dit zou zijn geslonken tot 5 punten. Met nog vijf races te gaan en 146 punten te verdienen, blijft de strijd om de tweede plaats in het constructeurskampioenschap spannend.
Positie | Team | Punten |
---|---|---|
1 | Red Bull | 623 |
2 | Mercedes | 305 |
3 | Ferrari | 297 |
4 | McLaren | 219 |
Het incident tussen Norris en Verstappen heeft een bredere discussie op gang gebracht over de regels en etiquette van racen in de Formule 1. Veel coureurs zijn van mening dat Verstappen, hoewel hij technisch gezien binnen de regels bleef, de geest van het racen schond.
- Lewis Hamilton stelde dat coureurs niet in staat zouden moeten zijn om voordeel te behalen door van de baan af te gaan.
- Andere coureurs hebben opgeroepen tot meer consistentie in de toepassing van straffen.
- Er gaan stemmen op voor een herziening van de regels omtrent baanlimieten en verdedigend rijden.
Deze discussie onderstreept de complexiteit van het reguleren van close racing in de moderne Formule 1, waar elke millimeter en milliseconde telt. Het balanceren van harde, competitieve races met veiligheid en eerlijkheid blijft een uitdaging voor de sport.
Toekomstperspectief voor McLaren
Ondanks de teleurstelling van de afgewezen herziening, blijft McLaren’s vorm in de tweede helft van het seizoen indrukwekkend. Het team heeft een significante sprong voorwaarts gemaakt en vecht nu regelmatig om podiumplaatsen met de topteams.
Lando Norris heeft consistent sterke prestaties neergezet, met meerdere podiumfinishes in de laatste races. Zijn teamgenoot Oscar Piastri heeft ook indruk gemaakt in zijn debuutseizoen, met een sprintzege in Qatar als hoogtepunt.
McLaren’s focus zal nu liggen op het consolideren van hun positie in het constructeurskampioenschap en het blijven pushen voor topresultaten in de resterende races van het seizoen. Met de verbeterde prestaties van hun auto en sterke coureurs, is het team goed gepositioneerd om het seizoen sterk af te sluiten en met vertrouwen naar 2025 te kijken.