Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
Home F1 nieuws McLaren zet de toon met vroege onthulling van de MCL39: ‘vrijwel elk onderdeel is aangepast’

McLaren zet de toon met vroege onthulling van de MCL39: ‘vrijwel elk onderdeel is aangepast’

745
McLaren zet de toon met vroege onthulling van de MCL39: ‘vrijwel elk onderdeel is aangepast’
Foto: The Race

McLaren heeft als eerste Formule 1-team de auto voor het seizoen 2025 onthuld. De MCL39 werd gepresenteerd tijdens een geheime filmdag op Silverstone, waar zowel Lando Norris als Oscar Piastri achter het stuur zaten.

Opvallend was de eenmalige camouflage-livery in papaya-oranje en zwart, aangezien de definitieve kleurstelling pas op 18 februari bij het gezamenlijke lanceerevenement in Londen onthuld mag worden.

De vroege presentatie gaf niet alleen een eerste blik op het ontwerp, maar ook waardevolle inzichten in de technische ontwikkelingen die McLaren heeft doorgevoerd.

Volgens teambaas Andrea Stella is vrijwel elk fundamenteel onderdeel van de auto onder handen genomen. Dit varieert van subtiele aanpassingen tot ingrijpende wijzigingen die de prestaties moeten verbeteren.

De focus ligt niet alleen op directe winst in rondetijden, maar ook op het creëren van mogelijkheden voor verdere ontwikkeling gedurende het seizoen.

Een van de opvallendste aanpassingen is de herziening van de voor- en achterwielophanging. De geometrie van de voorwielophanging is drastisch aangepast, met een lager bevestigingspunt voor de achterste draagarm van de bovenste wishbone. Dit zorgt voor een anti-duik-effect, waardoor de neus minder inzakt bij het remmen.

Achteraan lijkt de auto voorzien van een geoptimaliseerde ophangingsconfiguratie, die de stabiliteit onder belasting verbetert. Dit zou moeten helpen om een consistenter aerodynamisch platform te behouden, iets wat Red Bull in eerdere seizoenen al succesvol toepaste.

De wijzigingen beperken zich niet tot de ophanging. McLaren heeft ook de koeling geherstructureerd om de aerodynamische efficiëntie te verhogen.

Dit is zichtbaar in de aanpassingen aan de sidepods, waar het team een meer verticale inlaat heeft geïntroduceerd, geïnspireerd op Red Bull’s ontwerp van vorig jaar. De vorm wijkt echter iets af en lijkt meer op de P-vormige inlaat van Mercedes. Deze verandering beïnvloedt de luchtstroom en draagt bij aan betere koelingsefficiëntie.

Lees ook:  Red Bull noemt nederlaag tegen McLaren 'pijnlijk', maar zint op revanche

Innovaties in aerodynamica en gewichtbesparing

McLaren heeft ook aandacht besteed aan gewichtsbesparing en een optimale gewichtsverdeling. De aanpassing van de airbox, die nu breder maar korter is, zou kunnen helpen bij het verlagen van het zwaartepunt van de auto.

Tegelijkertijd is de carrosserie achter de motorcover opnieuw gevormd, waarbij slankere en kortere luchtkanalen worden gebruikt. Deze herstructurering is vermoedelijk bedoeld om de luchtstromen rond de motorruimte en achtervleugel te optimaliseren.

Een ander visueel opvallend detail is de toevoeging van een verticale vleugel bij de cockpit, net voor de aansluiting met het chassis. Ook de spiegels, gemonteerd op de sidepods, zijn aangepast en bevatten nu drie verticale vinnen in plaats van twee.

Dit duidt op verfijningen in de luchtstroomcontrole, wat essentieel is in de zoektocht naar meer aerodynamische stabiliteit.

McLaren staat bekend om zijn terughoudendheid bij het delen van technische details. In eerdere jaren werden gevoelige onderdelen zelfs weggewerkt of aangepast in vrijgegeven foto’s.

Dat de MCL39 nu al in zijn daadwerkelijke vorm te zien is, geeft een unieke inkijk in de ontwikkeling. De camouflage-livery verhult weliswaar details, maar de kern van de veranderingen blijft zichtbaar, vooral in de ophangingsgeometrie.

Het team heeft de eerste kilometers met de auto maximaal benut. Tijdens de filmdag op Silverstone legden Norris en Piastri elk een deel van de toegestane 200 kilometer af. Voor Norris was het een geruststelling dat de auto meteen probleemloos functioneerde:

“Je weet nooit zeker of alles meteen perfect werkt als je zulke grote wijzigingen doorvoert, maar het voelde goed aan.” — Lando Norris

Stella benadrukte dat de auto in deze vorm grotendeels zal worden gebruikt tijdens de eerste tests in Bahrein. Wel worden verdere aanpassingen aan de voor- en achtervleugel verwacht, afhankelijk van de prestaties op het circuit.

“Vrijwel elk onderdeel is aangepast, van de voorvleugel tot de versnellingsbak. Alles is erop gericht om het aerodynamisch potentieel te maximaliseren.” — Andrea Stella

Strategie en lessen uit 2024

Naast de technische aspecten heeft McLaren ook lessen getrokken uit het seizoen 2024. Ondanks de constructeurstitel kwam Norris tekort in de strijd om het coureurskampioenschap, mede door fouten en strategische tekortkomingen.

Lees ook:  McLaren's status en Red Bull's onzekerheid: wat we weten na twee dagen in Australië

McLaren verloor in Canada en Groot-Brittannië potentiële zeges door miscalculaties in wisselende omstandigheden.

Daarnaast speelde het teamorders-beleid een rol. Hoewel dit niet direct Norris’ kansen op de titel beïnvloedde, zorgde het soms voor onnodige spanningen en puntenverlies. Het team heeft aangegeven dit jaar scherper te willen optreden in strategische beslissingen en racecommunicatie.

Ook Norris zelf moet een stap zetten in zijn verdediging en duels met concurrenten. Vorig seizoen had hij moeite om zich te weren tegen aanvallen van Max Verstappen en andere toppers. Zijn optreden in Mexico, waar hij Verstappen onder druk zette en deze twee straffen opliep, was een indicatie dat Norris hierin progressie heeft geboekt.

“Ik moet vanaf het begin van het seizoen meer punten scoren. Als je achterloopt, verandert dat de hele dynamiek van de strijd.” — Lando Norris

McLaren is zich bewust van de dunne marges in de huidige Formule 1. Een klein verlies in prestaties kan het verschil betekenen tussen de voorhoede en het middenveld.

Dit verklaart de agressieve aanpak bij de ontwikkeling van de MCL39. De technische innovaties en een scherpe strategische uitvoering moeten ervoor zorgen dat het team in 2025 opnieuw competitief is.

Gerelateerd nieuws

max verstappen en george russell

Verstappen en Russell in beeld voor mogelijke ruildeal: ‘het wordt steeds logischer’

De kans dat Max Verstappen zijn contract bij Red Bull tot en...

Christian Horner Red Bull

Verstappen na GP van China: ‘ik voelde ineens veel meer grip, maar de balans bleef hetzelfde’

Max Verstappen sloot de Grand Prix van China 2025 af met een...

Fred Vasseur Ferrari

Ferrari geeft uitleg over te lichte auto van Leclerc: ‘slijtage banden oorzaak gewichtsovertreding’

Ferrari heeft na afloop van de GP van China verklaard waarom de...

Charles Leclerc Ferrari

Dubbele diskwalificatie treft Ferrari zwaar: ‘onacceptabele fouten in cruciale fase seizoen’

Ferrari kreeg tijdens de Chinese Grand Prix een klap die zijn weerga...