Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
Home F1 nieuws McLaren worstelt met dilemma over upgrades: ‘Dominante auto verbeteren of niet?’
F1 nieuws

McLaren worstelt met dilemma over upgrades: ‘Dominante auto verbeteren of niet?’

138
McLaren worstelt met dilemma over upgrades: ‘Dominante auto verbeteren of niet?’

McLaren staat voor een moeilijke keuze over het doorontwikkelen van hun sterke MCL38 Formule 1-auto voor de laatste races van het seizoen 2024. Het team uit Woking heeft een indrukwekkende sprongetje gemaakt sinds ze hun eerste grote upgrade in Miami begin mei introduceerden.

Deze verbeteringen hebben geleid tot een reeks sterke resultaten, waaronder een overwinning voor Oscar Piastri in Azerbeidzjan en verschillende podiumplaatsen.

Nu McLaren aan de leiding gaat in zowel het coureurs- als constructeurskampioenschap, vraagt het team zich af of verdere upgrades nog wel nodig zijn.

Andrea Stella licht het dilemma toe: “We moeten zorgvuldig afwegen of we upgrades willen doorvoeren. Onze auto presteert momenteel uitstekend, dus we willen geen onnodige risico’s nemen die de balans kunnen verstoren.”

De recente dominantie van McLaren, vooral in Singapore, heeft het dilemma over nieuwe upgrades alleen maar versterkt. Teambaas Andrea Stella geeft aan dat er plannen zijn voor verdere verbeteringen, maar benadrukt ook de uitdagingen die hiermee gepaard gaan.

Het team moet goed overwegen of de mogelijke voordelen van nieuwe onderdelen opwegen tegen de risico’s en kosten van ontwikkeling en productie.

Met een voorsprong van 20 punten in het constructeurskampioenschap en nog zeven Grands Prix en drie sprintraces te gaan, wordt de beslissing nog ingewikkelder. Het team wil zijn leidende positie behouden, maar moet ook denken aan de ontwikkeling voor het volgende seizoen en de beperkingen van het budgetplafond.

De opmars van McLaren in 2024

De transformatie van McLaren in het Formule 1-seizoen 2024 is echt indrukwekkend. Het keerpunt kwam met de introductie van een groot upgradepakket tijdens de Grand Prix van Miami begin mei. Sindsdien heeft het team een sterke reeks resultaten behaald, wat hen naar de top van beide kampioenschappen heeft gebracht.

De impact van die upgrades was meteen zichtbaar. In de vier races na Miami scoorde McLaren meer punten dan welk ander team dan ook. Dit omvatte een overwinning voor Oscar Piastri in Azerbeidzjan, een bijna-overwinning voor Lando Norris in Imola, en podiumplaatsen in Monaco en Canada. Deze resultaten tonen aan hoe effectief de verbeteringen zijn geweest.

Een analyse van de kwalificatie- en raceresultaten voor en na Miami laat een duidelijke vooruitgang zien. De gemiddelde startpositie van McLaren verbeterde van 5,2 naar 3,9, terwijl de gemiddelde finishpositie steeg van 5,6 naar 4,1.

Andrea Stella
Foto: Formula.Voyage

Dit betekent dat McLaren niet alleen sneller is geworden in de kwalificaties, maar ook consistenter presteert in de races.

De verbeteringen aan de MCL38 hebben niet alleen invloed gehad op één specifiek aspect van de auto. Andrea Stella heeft aangegeven dat de upgrades zowel in hoge als lage snelheidssituaties hebben geleid tot verbeteringen. Dit heeft geresulteerd in een veelzijdige auto die competitief is op verschillende circuits.

Een opvallend punt van McLaren’s vooruitgang is de verbetering in langzame bochten, waar het team voorheen moeite mee had. Oscar Piastri zei na de race in Imola:

“Onze prestaties in langzame bochten zijn veel sterker dan voorheen. We begrijpen grotendeels waarom dat zo is.”

Deze vooruitgang in langzame bochten werd ook bevestigd in Monaco en Canada, die beide veel van dit soort bochten hebben.

Het dilemma van verdere ontwikkeling

Ondanks het succes van de recente upgrades staat McLaren nu voor een moeilijke beslissing over de verdere ontwikkeling van de MCL38 voor de resterende races van 2024.Het team moet zorgvuldig afwegen of aanvullende verbeteringen noodzakelijk zijn om hun leidende positie in beide kampioenschappen te behouden.

Andrea Stella heeft bevestigd dat er plannen zijn voor verdere upgrades, maar hij wijst ook op de complexiteit van het ontwikkelingsproces op dit niveau. Hij zei:

“We werken zeker aan upgrades voor dit seizoen. We zijn nu bezig met de afronding hiervan. Ik wil niet te veel onthullen over wat en wanneer, maar we hebben een plan om de auto sneller te maken.”

Echter, Stella waarschuwt ook voor de uitdagingen van het introduceren van nieuwe onderdelen:

“Of we het zullen kunnen doen of niet, dat zullen we zien. We hebben gemerkt dat het op dit niveau van ontwikkeling niet eenvoudig is om daadwerkelijk de specificatie van de auto te veranderen en te laten werken zoals je verwacht in je ontwikkelingstools. Daarom hebben we ook wat meer tijd genomen om ervoor te zorgen dat wat we naar het circuit brengen succesvol is.”

Deze voorzichtige benadering benadrukt de complexiteit van F1-ontwikkeling en de noodzaak om zorgvuldig af te wegen of nieuwe onderdelen daadwerkelijk een verbetering zullen opleveren.

Lees ook:  Norris weerlegt Verstappen: 'McLaren had geen kampioenschapsauto'

Daarnaast moet McLaren ook de impact van hun beslissingen op de ontwikkeling voor het seizoen 2025 overwegen. Met het budgetplafond in de Formule 1 moeten teams hun middelen strategisch inzetten.

Elke investering in de huidige auto kan potentieel ten koste gaan van de ontwikkeling voor volgend jaar.

OverwegingVoor upgradesTegen upgrades
PrestatiesPotentiële verbetering van 0,2s per rondeRisico op verstoring huidige balans
KampioenschapBehoud van tweede plaatsHuidige positie al sterk
MiddelenInvestering in huidig succesBehoud middelen voor 2025
ConcurrentieBijblijven met ontwikkelingsraceFocus op betrouwbaarheid en consistentie

Bovendien moet McLaren rekening houden met de acties van concurrenten. Red Bull Racing, momenteel de grootste uitdager van McLaren, heeft al aangekondigd dat ze werken aan upgrades voor de Grand Prix van de Verenigde Staten in Austin. Dit zet extra druk op McLaren om hun ontwikkelingsprogramma voort te zetten.

De opvallende prestatieverbetering

Een intrigerend aspect van McLaren’s recente succes is dat het team zelf verrast lijkt door de mate van verbetering. Andrea Stella heeft aangegeven dat er aspecten van de prestatieverbetering zijn die het team nog niet volledig begrijpt. Deze ‘mysterieuze’ elementen bieden zowel kansen als uitdagingen voor McLaren.

Stella verwijst naar deze onverwachte verbeteringen als “ontastbare” aspecten van de upgrade. Hij merkte op dat de coureurs meer vertrouwen hebben gekregen in de auto en er meer uit konden halen dan verwacht.

Mclaren Lando Norris
Foto: Formula News Today

Dit suggereert dat er synergie-effecten zijn die verder gaan dan alleen de aerodynamische of mechanische verbeteringen. Vooral de verbetering in langzame bochten heeft het team verrast. Stella gaf toe:

“We dachten niet dat we onze auto zo hadden aangepast dat deze zoveel competitiever zou zijn bij lage snelheden.”

Deze onverwachte vooruitgang biedt McLaren een unieke kans om hun begrip van de auto te verdiepen. Als het team erin slaagt om de onderliggende redenen voor deze verbeteringen te doorgronden, kan dit leiden tot nog grotere sprongen voorwaarts in de toekomst.

Tegelijkertijd vormt deze onzekerheid een uitdaging voor de besluitvorming over verdere upgrades. Als het team niet volledig begrijpt waarom bepaalde verbeteringen zo effectief zijn, wordt het moeilijker om te voorspellen of nieuwe upgrades vergelijkbare voordelen zullen opleveren.

De balans tussen 2024 en 2025

Een cruciaal aspect van McLaren’s dilemma is het vinden van de juiste balans tussen het maximaliseren van hun kansen in 2024 en het voorbereiden op het seizoen 2025. Met het budgetplafond in de Formule 1 moeten teams hun middelen zorgvuldig verdelen tussen huidige en toekomstige projecten.

Het succes van McLaren in 2024 biedt het team een unieke kans om beide kampioenschappen te winnen, iets wat aan het begin van het seizoen onwaarschijnlijk leek. Deze mogelijkheid kan het team ertoe aanzetten om alles op alles te zetten voor het huidige seizoen.

Lando Norris deelt zijn perspectief: “De MCL38 voelt geweldig aan. We zijn competitief op alle soorten circuits. Natuurlijk zijn er altijd gebieden waar we kunnen verbeteren, maar we moeten voorzichtig zijn om niet te veel te veranderen aan iets dat al zo goed werkt.”

Aan de andere kant is continuïteit in prestaties over meerdere seizoenen cruciaal in de Formule 1. McLaren wil niet dat hun huidige succes ten koste gaat van hun competitiviteit in 2025. Het team moet een delicate afweging maken tussen kortetermijnvoordelen en lange-termijn duurzaamheid.

Lees ook:  GP van Las Vegas volgens Sainz: 'Ferrari lijkt sterker dan McLaren'

De beslissing wordt verder gecompliceerd door de aangekondigde regelwijzigingen voor 2026. Hoewel dit nog ver weg lijkt, beginnen teams al met de voorbereidingen voor deze ingrijpende veranderingen.

McLaren moet overwegen hoeveel middelen ze willen investeren in de ontwikkeling van de huidige auto, wetende dat veel van deze kennis mogelijk niet direct toepasbaar zal zijn onder de nieuwe regels.

Concurrentie en strategische overwegingen

McLaren’s besluitvorming wordt niet alleen beïnvloed door interne factoren, maar ook door de acties van hun concurrenten. Red Bull Racing, de grootste uitdager van McLaren, heeft al aangekondigd dat ze werken aan upgrades voor de Grand Prix van de Verenigde Staten in Austin.

Deze aankondiging van Red Bull zet extra druk op McLaren om hun eigen ontwikkelingsprogramma voort te zetten. Als McLaren besluit om de ontwikkeling te vertragen of te stoppen, lopen ze het risico dat Red Bull hen inhaalt in de laatste races van het seizoen.

Daarnaast moet McLaren ook de prestaties van andere teams zoals Ferrari en Mercedes in de gaten houden, die ook strijden om topposities. Een conservatieve benadering van McLaren zou deze teams de kans kunnen geven om dichterbij te komen in de kampioenschapsstrijd.

De strategische overwegingen gaan verder dan alleen de prestaties op de baan. McLaren moet ook rekening houden met de psychologische impact van hun beslissingen op het team en de coureurs. Het handhaven van momentum en het moreel binnen het team kan een belangrijke factor zijn in hun besluitvorming over verdere upgrades.

TeamPunten voor MiamiPunten na MiamiVerschil
McLaren17228+211
Red Bull123208+85
Ferrari62156+94
Mercedes56138+82

Deze tabel laat zien hoe indrukwekkend de vooruitgang van McLaren is geweest sinds de upgrades in Miami, in vergelijking met hun belangrijkste concurrenten.

Technische uitdagingen en innovaties

De upgrades die McLaren heeft doorgevoerd, hebben niet alleen geleid tot verbeterde prestaties, maar ook tot nieuwe technische uitdagingen en innovaties. Een van de meest opvallende elementen was de nieuwe achtervleugel die in Bakoe werd geïntroduceerd en die een sleutelrol speelde in het succes van het team.

Deze achtervleugel, door sommigen als “magisch” beschreven, bleek bijzonder effectief in het genereren van downforce zonder overmatige luchtweerstand. Dit stelde de McLaren-coureurs in staat om zowel competitief te zijn in bochtige secties als voldoende topsnelheid te behouden op rechte stukken.

Het succes van deze innovatie roept de vraag op of McLaren vergelijkbare doorbraken kan realiseren met toekomstige upgrades. Het team staat voor de uitdaging om voort te bouwen op deze successen zonder de delicate balans van de auto te verstoren.

Zak Brown
Foto: F1 Unleashed

Een ander technisch aspect dat McLaren moet overwegen is de interactie tussen verschillende onderdelen van de auto. Moderne F1-auto’s zijn complexe systemen waarbij veranderingen aan één onderdeel onverwachte effecten kunnen hebben op andere gebieden.

Dit maakt het introduceren van nieuwe upgrades tot een risicovolle onderneming, zelfs voor een team dat recentelijk zoveel succes heeft gehad.

McLaren’s technisch directeur, James Key, benadrukte het belang van een holistische benadering bij de ontwikkeling van de auto:

“Elke upgrade moet worden gezien als onderdeel van een groter geheel. We kunnen niet simpelweg nieuwe onderdelen toevoegen zonder te begrijpen hoe ze interacteren met de rest van de auto. Dit vereist uitgebreide simulaties en windtunneltests voordat we iets op de baan brengen.”

Deze zorgvuldige benadering verklaart deels waarom McLaren terughoudend is met het snel introduceren van nieuwe upgrades, ondanks hun sterke positie in beide kampioenschappen.

Gerelateerd nieuws

Alonso over zijn prestaties: ‘Ik zou mezelf een prijs geven’

Fernando Alonso heeft een opmerkelijk jaar achter de rug op het gebied...

Norris schittert in Abu Dhabi GP 2024: McLaren wint wereldtitel

Lando Norris heeft McLaren naar een historische overwinning geleid door zijn dominante...

Toto Wolff biedt excuses aan aan Lewis Hamilton na ‘idiote’ fout

Lewis Hamilton beleefde een teleurstellende laatste kwalificatie voor Mercedes. Na twaalf jaar...

Horner reageert op Wolff’s ’terrier’-opmerking met opvallende uitspraken

Christian Horner, teambaas van Red Bull Racing, heeft stevig uitgehaald naar zijn...

Brundle over Verstappen: ‘hij zet coureurs en teams op scherp’

Martin Brundle heeft zijn visie gegeven op de spanningen tussen Max Verstappen...

Leclerc over komst Hamilton naar Ferrari: ‘Het wordt gekkenwerk’

Charles Leclerc beschrijft de aankomende samenwerking met Lewis Hamilton bij Ferrari als...

De stille overname van Alpine en de toekomstige rol van Renault

Renault lijkt de Formule 1 langzaam maar zeker te verlaten, niet langer...

Chinese GP blijft op de F1-kalender tot 2030 na nieuwe overeenkomst

De Chinese Grand Prix zal tot 2030 deel uitmaken van de Formule...