McLaren is vastbesloten om te voorkomen dat het scenario van de Grand Prix van Singapore zich herhaalt. Daar miste Lando Norris namelijk het bonuspunt voor de snelste ronde, omdat Daniel Ricciardo van Visa CashApp RB in de voorlaatste ronde naar binnen kwam voor zachte banden en vervolgens de snelste ronde reed.
Ricciardo eindigde echter buiten de top 10, waardoor hij zelf geen punt scoorde, maar hij ontnam Norris wel een belangrijk punt in zijn strijd om het kampioenschap met Max Verstappen.
Journalist Michael Schmidt meldde dat McLaren maatregelen zal nemen om te voorkomen dat teams buiten de top 10 in de toekomst dit punt kunnen ‘stelen’.
“Dit kan niet nog een keer gebeuren. McLaren wil hier echt een einde aan maken. Het was slim gespeeld van Ricciardo, hij had niets meer te verliezen met verse zachte banden en kon het dus makkelijk doen aan het einde,” vertelde Schmidt in de Formel Schmidt podcast.
Controverse rond de snelste ronde in Singapore
De Grand Prix van Singapore eindigde in controverse toen Lando Norris het bonuspunt voor de snelste ronde misliep. Met nog 12 ronden te gaan zette Norris zijn snelste tijd neer, maar in de voorlaatste ronde besloot Visa CashApp RB om Ricciardo naar binnen te halen voor een set zachte banden.
De Australiër had weinig te verliezen; hij reed buiten de top tien en had al posities verloren aan Kevin Magnussen en Esteban Ocon door slecht bandenmanagement.
In de laatste ronde slaagde Ricciardo erin om Norris de extra punten te ontzeggen met een tijd van 1:34.486, wat vier tienden sneller was dan Norris’ snelste poging.
Er gingen geruchten dat het senior team van RB had opgedragen om Ricciardo naar binnen te halen om punten af te pakken van McLaren, de titelrivaal van Red Bull. Maar RB-teambaas Laurent Mekies ontkende dat er enige communicatie was geweest over deze tactische zet. Dit werd later bevestigd door leden van het Red Bull-team.
Gevolgen voor het kampioenschap
Het verlies van dat extra punt kan grote gevolgen hebben voor de titelstrijd tussen Lando Norris en Max Verstappen. Door Verstappens recente problemen heeft hij meerdere punten verloren, en beide teams proberen nu hun kansen te maximaliseren.
Verstappen kan de titel nog steeds winnen als hij in elke race als tweede eindigt, ongeacht of Norris de laatste zes races wint. Op dit moment heeft Verstappen een voorsprong van 52 punten, wat 53 punten had kunnen zijn als Norris het bonuspunt voor de snelste ronde had gepakt.
Coureur | Punten |
---|---|
Verstappen | 352 |
Norris | 300 |
Verstappen kan kampioen worden door in elke race tweede te worden, terwijl Norris alle resterende races moet winnen om kans te maken. Dit ene punt kan aan het einde van het seizoen wel eens cruciaal blijken.
Ricciardo grapte na de race dat hij hoopt op een kerstcadeau van Verstappen als deze de titel met één punt zou winnen.
McLaren’s dominantie in Singapore
Ondanks het gemiste extra punt was de Grand Prix van Singapore een groot succes voor McLaren. Lando Norris behaalde een dominante overwinning, terwijl teamgenoot Oscar Piastri als derde eindigde.
Team | Coureur | Positie | Snelste Ronde |
---|---|---|---|
McLaren | Lando Norris | 1 | 1:34.925 |
Red Bull | Max Verstappen | 2 | – |
McLaren | Oscar Piastri | 3 | 1:35.745 |
Visa CashApp RB | Daniel Ricciardo | Buiten top 10 | 1:34.486 |
Norris, die soms moeite had met zijn starts dit seizoen, maakte een sterke start vanaf pole position en behield de leiding in de eerste bocht. Zijn positie kwam nooit echt in gevaar, en hij finishte uiteindelijk met een indrukwekkende voorsprong van 20 seconden op Max Verstappen.
“Het was een geweldige race. Een paar close calls, maar verder was het goed onder controle,” zei Norris na de race. “De auto was fantastisch. Ik kon pushen, we vlogen de hele race en aan het einde kon ik gewoon relaxen, dus het was echt leuk.”
Deze overwinning was Norris’ derde en betekende back-to-back zeges voor McLaren. Teambaas Andrea Stella prees zijn coureurs en het team:
“Wat een fantastische avond hier in Singapore met een dominante overwinning voor Lando, en Oscar die een paar posities goedmaakte en als derde eindigde. Back-to-back overwinningen zijn weer een mijlpaal voor ons. De auto was het hele weekend sterk, wat ons optimistisch maakt voor de rest van het seizoen.”
Fysieke uitdagingen in Singapore
De Grand Prix van Singapore is een van de meest fysiek veeleisende races. Coureurs kunnen tot wel 3 kg aan lichaamsgewicht verliezen, terwijl de temperaturen in de cockpit oplopen tot 60 graden Celsius met een luchtvochtigheid tot 80%. Norris gaf toe dat de race zwaar was:
“Het was vergelijkbaar met Qatar vorig jaar. Ik had het mezelf veel makkelijker kunnen maken! Ik voel me een beetje duizelig op dit moment, maar verder gaat het goed.”
De combinatie van hoge temperaturen, luchtvochtigheid en een hobbelig stratencircuit maakt Singapore een echte uitputtingsslag voor de coureurs. Dit maakt Norris’ prestatie des te indrukwekkender, aangezien hij onder deze zware omstandigheden zo dominant wist te winnen.
Met de sterke prestaties in Singapore heeft McLaren zijn positie in het constructeurskampioenschap verder verstevigd. Het team lijkt grote stappen te maken in de ontwikkeling van hun auto, waardoor ze nu consistent kunnen strijden voor podiumplaatsen en overwinningen.
Teambaas Andrea Stella is optimistisch over de rest van het seizoen:
“We vergroten onze voorsprong in het constructeurskampioenschap, en Lando verkleint zijn achterstand op Max in de strijd om het coureurskampioenschap. We vieren de prestaties van vandaag voordat we morgen weer focus op de komende triple-header.”
Met nog zes races te gaan in het seizoen 2024 lijkt McLaren goed gepositioneerd om zijn huidige vorm voort te zetten en mogelijk nog meer overwinningen te behalen.