De Grand Prix van Spanje is altijd al een meetmoment geweest, maar dit jaar staat het weekend in Barcelona volledig in het teken van één ding: de technische richtlijn van de FIA.
Elk team moest aanpassingen doen aan de voorvleugel om te voldoen aan de nieuwe regels tegen overmatige flexibiliteit. Sommige teams kwamen weg met subtiele tweaks. Anderen, zoals McLaren, moesten grondig ingrijpen.
“We hebben de flapaanpassing verdraaid en een extra steun toegevoegd om aan de eisen te voldoen.” – McLaren-technicus
Bij McLaren stond de voorvleugel al langer ter discussie. De versie uit 2024 voldeed niet meer aan de nieuwe eisen. Daarom werd de flapaanpassing opnieuw gepositioneerd en kreeg de vleugel een extra steun om buiging tegen te gaan. Dit werd eerder getest in Imola, waar het team al voorbereidingen trof.
“We hebben dit getest in Imola. Het werkte, maar we moesten blijven tweaken.”
Ferrari koos voor een voorzichtige route. Hun voorvleugel vertoonde weinig flex en hoefde nauwelijks aanpassing.
Toch veranderde men het profiel van de voorste vleugelelementen en de afwerking rond de endplates. Opvallend: Ferrari lijkt hiermee een concept over te nemen dat Haas eerder introduceerde.
Mercedes en de teruggedraaide update
Bij Mercedes is het verhaal complexer. Het team bracht eerder een achterwielophanging naar Imola, maar die werkte niet. In Spanje is dat systeem volledig teruggedraaid.
De voorvleugel bleef grotendeels hetzelfde, al zijn minimale verstevigingen aangebracht. Volgens Toto Wolff wordt de afstelling ‘conservatief’ gehouden.
“Niet alles faalde, maar genoeg om even terug te schakelen.”
Mercedes’ aanpak is tekenend: het team zoekt nog naar grip en consistentie in een seizoen vol kleine tegenslagen. Geen revolutionaire stap in Barcelona, maar eerder pas op de plaats om erger te voorkomen.
Red Bull bracht subtiele wijzigingen aan, met een focus op aerodynamisch verlies aan de randen van de achtervleugel. De voorvleugel bleef grotendeels gelijk, gezien hun bestaande ontwerp al aan de nieuwe FIA-eisen voldeed.
“Ferrari en Red Bull waren al behoorlijk stijf voor de richtlijn. Ze hoefden weinig aan te passen.”
Ferrari optimaliseerde wel de overgang van de achtervleugel naar de zijkant. Daar zijn de luchtstromen nu vloeiender, waardoor minder turbulentie ontstaat.
Het team bracht het achtervleugelontwerp van 2024 terug, met kleine updates voor betere luchtgeleiding. In Spanje draait alles om balans tussen snelheid en grip. McLaren gebruikt een nieuwe versie van hun achtervleugel met een markante spoonvorm.
Deze levert meer neerwaartse druk in snelle bochten. Red Bull ging voor een medium-high downforce variant met een opvallend open hoek in het uiteinde van de vleugel.
Ferrari keerde terug naar hun 2024-vleugel met lichte aanpassingen. Mercedes gebruikte hun vleugel van Monaco opnieuw, maar koppelde die aan een nieuwe vloer – al is die nog niet bevestigd in beeld.
“De spoonvorm van McLaren is uniek, maar functioneel. Ze kiezen bewust voor meer downforce.”
Aston Martin koos voor stabiliteit en gebruikte hun zware achtervleugel. Geen verrassing, gezien hun bekende problemen met achtergrip. De aanpassing voor Spanje past in hun strategie om in langzamere bochten minder te verliezen.
Detailwerk en creatieve oplossingen
Alpine verraste met meerdere updates. Een nieuwe vloer met gewijzigde bargeboards en een aangepast motordeksel maken de auto compacter en efficiënter. Ook de voorvleugel is vernieuwd. Deze lijkt sterk op die van Aston Martin.
Haas hield vast aan bestaande ontwerpen. Hun achtervleugel bleef ongewijzigd. Wel valt op dat hun voorvleugel – eerder vernieuwd – inspiratie vormde voor Ferrari’s nieuwste aanpak.
“Soms komt innovatie van onderaf. Ferrari kopieert dit keer van Haas.”
Williams en Racing Bulls bleven in het middenveld opereren. Beide teams kozen voor medium-high downforce vleugels. Williams hield vast aan hun traditionele ontwerp met grote bovenstructuur. Racing Bulls liep meer in lijn met McLaren, met een lichte, efficiënte achtervleugel.
De invoering van de nieuwe technische richtlijn rond flexibele voorvleugels heeft het veld opnieuw door elkaar geschud. Teams moesten kiezen: aanpassen of vasthouden.
McLaren voerde een ingrijpende wijziging door, Ferrari koos voor optimalisatie, en Mercedes draait terug om stabiliteit te vinden.
“Barcelona is hét moment om te zien wat werkt en wat niet.”
De komende sessies in Spanje zullen laten zien welke updates renderen, welke risico’s beloond worden en wie zich moet herpakken voor de volgende ronde. Eén ding is duidelijk: stilstaan is geen optie in deze fase van het seizoen.