Lando Norris won vorige week in Melbourne de seizoensopener van 2025. Hij had in Australië gedurende de race een voorsprong van vijftien seconden op zijn concurrenten. Norris zegt hierover:
“We hadden een sterke race. Halverwege was onze voorsprong al zo’n vijftien seconden. Zonder de safety cars had die kloof nog groter kunnen zijn.”
McLaren staat nu bovenaan in het coureurs- én constructeurskampioenschap. Oscar Piastri reed vanuit lastige omstandigheden terug naar de negende plaats.
Norris denkt dat Ferrari dit weekend in China dichterbij komt. Hij stelt dat Red Bull eveneens snelheid heeft om mee te doen. Wanneer omstandigheden perfect zijn, geeft hij toe dat McLaren in het voordeel is.
Dit weekend wordt er in China met een sprintformat gereden. De teams krijgen slechts één uur vrije training voordat de kwalificatie voor de sprintrace start.
Volgens analist Jolyon Palmer betekent dit vooral een groot nadeel voor nieuwkomers in de Formule 1.
Jack Doohan, de enige coureur met ervaring op het Shanghai International Circuit, behaalde zes jaar geleden al een overwinning in de Aziatische Formule 3.
Toch is ervaring met F1-auto’s cruciaal. Palmer benadrukt daarom dat de rookies de sprint moeten gebruiken om ervaring op te doen voor de hoofdrace.
Analist Alex Brundle voegt toe dat het beperken van de tijd voor de teams grote invloed heeft. Volgens hem veroorzaakt het sprintformat dat de volgorde flink verandert gedurende het weekend.
Teams moeten zich daarom snel aanpassen aan veranderende omstandigheden.
FIA grijpt in vanwege achtervleugel
De FIA introduceert dit weekend strengere regels voor het doorbuigen van achtervleugels. Reden hiervoor is het ‘mini-DRS-effect’, waarbij vleugels onbedoeld extra snelheid geven door buiging onder druk.
De toegestane vervorming van de achtervleugel wordt beperkt van twee millimeter naar een halve millimeter bij een belasting van 75 kilogram. Volgens Brundle is dit een grote verandering voor teams. Hij omschrijft de aanpassing beeldend:
“Stel je voor dat Jolyon Palmer op de achtervleugel zit. Dan mag de vleugel nog geen halve millimeter buigen. Dat is extreem streng.”
De FIA wil hiermee voorkomen dat teams ongeoorloofde snelheidsvoordelen behalen. McLaren zegt dat dit hen niet raakt. Andere teams moeten echter mogelijk hun ontwerp aanpassen om binnen de regels te blijven.
Mercedes kende in Melbourne een sterke openingsrace. George Russell behaalde de derde plaats. Rookie-coureur Kimi Antonelli wist vierde te worden.
Russell geeft toe dat McLaren een duidelijke voorsprong heeft. Hij vermoedt dat het gevecht om posities achter McLaren openligt:
“McLaren doet op dit moment alles goed. Ze hebben zelfs hun voorsprong van vorig jaar verder vergroot. Achter hen kunnen wij, Red Bull en Ferrari met elkaar strijden.”
Antonelli krijgt komend weekend opnieuw kans om zich te bewijzen. Volgens analisten profiteert hij van het dubbele kwalificatiemoment door het sprintformat.
Hij krijgt daardoor extra mogelijkheden om zich aan te passen aan zijn nieuwe Mercedes-auto.
Ferrari wil fouten herstellen
Ferrari kende in Melbourne een slechte start van het seizoen. Charles Leclerc geeft aan dat het team veel geleerd heeft. Hij benadrukt dat het potentieel van hun auto beter is dan de resultaten tonen.
Ferrari wil deze race gebruiken om te bewijzen dat Melbourne een uitzondering was:
“Veel dingen gingen in Australië niet zoals gepland. Toch geloof ik dat ons potentieel veel groter is. Nu moeten we dat bewijzen.”
Lewis Hamilton moet volgens analist Jolyon Palmer wennen aan een nieuwe samenwerking met zijn ingenieur. De communicatie was nog niet optimaal, wat leidde tot strategische fouten tijdens de Australische GP.
Analisten Alex Brundle en Jolyon Palmer zien dat Ferrari nog steeds moeite heeft om strategische beslissingen te nemen. Dit was vooral zichtbaar in regenachtige omstandigheden.
Toch geloven zij dat Ferrari komend weekend in China betere keuzes kan maken.
Max Verstappen haalde in Australië de tweede plek achter Norris. Liam Lawson, Verstappens nieuwe teamgenoot, had een lastig debuut.
Volgens analist Alex Brundle is Red Bull momenteel sterk afhankelijk van Verstappen, die zelf erkent dat de auto in Australië niet perfect was:
“Onze banden werden snel te heet. Hierdoor had ik problemen met de balans. Hopelijk is dat komend weekend beter.”
Verstappen belooft Lawson te steunen en adviseert hem openlijk. Jolyon Palmer stelt echter dat Red Bull dringend betere resultaten nodig heeft van hun tweede coureur om in de strijd om de constructeurstitel te blijven.
Middenveld-teams hopen op punten
Alpine, Haas, Williams en Aston Martin zoeken aansluiting bij de topteams. Pierre Gasly (Alpine) zegt vertrouwen te hebben na zijn sterke kwalificatie in Melbourne, ondanks het missen van punten.
Bij Aston Martin behaalde Stroll punten, terwijl Alonso uitviel na een crash. Analisten noemen hun prestatie positief maar zien hen niet automatisch opnieuw punten scoren.
Vooral Haas had grote problemen met hoge snelheidscurves. Shanghai heeft meerdere van zulke bochten, wat nadelig is voor Haas.
Bij Racing Bulls en Williams ontstond hoop na sterke kwalificaties. Tsunoda bewees dat Racing Bulls competitief kan zijn door tijdens de race een Ferrari te passeren. Williams vertrouwt op Albon, nadat Sainz een moeilijke openingsrace kende.
Volgens analist Lawrence Barretto heeft McLaren waarschijnlijk nog meer snelheid achter de hand. Hij verwacht opnieuw een sterke prestatie van Norris en Piastri. Jolyon Palmer voorziet eveneens een dominante rol voor McLaren.
Alex Brundle gelooft dat Ferrari en Mercedes dichter bij McLaren zullen komen. Hij verwacht dat het verschil kleiner zal zijn dan in Australië. Toch noemt hij McLaren de favoriet voor de overwinning.
Analist Alex Jakes denkt dat de omstandigheden in Shanghai geschikter zijn voor Red Bull en Ferrari om terug te komen. Hij verwacht een top drie met Norris, Piastri en Verstappen, hoewel hij twijfelt over de precieze volgorde.
De algemene verwachting blijft dat McLaren sterk zal zijn. Toch erkennen alle analisten dat het sprintformat verrassingen kan opleveren. De beperkte voorbereidingstijd speelt hierin een belangrijke rol.