Tijdens de voorbereidingen van het seizoen van 2024 uitte Damon Hill zijn zorgen over de balans van de McLaren-auto waarin Oscar Piastri reed. Deze zorgen kwamen voort uit de pre-season test in Bahrein, waar de auto volgens Hill en Pedro De La Rosa moeilijk te besturen leek.
Gedurende het seizoen slaagde McLaren erin deze uitdaging volledig aan te pakken, wat leidde tot indrukwekkende prestaties van zowel Piastri als zijn teamgenoot Lando Norris. Hieronder volgt een uitgebreide analyse van hoe McLaren deze situatie wist te verbeteren.
“Vooral toen ik Oscar Piastri zag tijdens zijn korte runs op dag drie, merkte ik dat hij moeite had om een snelle ronde neer te zetten. Hij ging continu wijd bij bocht 11, wat aangaf dat de auto niet gemakkelijk te besturen was.” – Pedro De La Rosa
Tijdens de driedaagse testsessie in Bahrein werd duidelijk dat de McLaren-auto niet optimaal presteerde. De auto leek een gebrekkige balans te hebben, wat cruciaal is voor de huidige generatie Formule 1-auto’s. Damon Hill merkte op dat de auto “moeilijk te besturen” was, terwijl Pedro De La Rosa specifiek wees op Piastri’s worsteling met de auto.
Eerste races: McLaren’s positie in de pikorde
Aan het begin van het seizoen 2024 was McLaren de vierde snelste auto op de grid. Het team wist Mercedes uit te dagen, maar moest Ferrari en Red Bull nog voor zich dulden. Ondanks de snelle basisprestaties worstelden de coureurs zichtbaar met de besturing.
Vooral Piastri had moeite om consistent te presteren, wat deels te wijten was aan het gebrek aan stabiliteit van de auto. Dit probleem werd tijdens races duidelijk door kleine fouten in bochten en een zichtbaar gevecht met de auto.
Bij de huidige generatie Formule 1-auto’s wordt balans vaak belangrijker geacht dan puur de hoeveelheid downforce. Een auto die goed uitgebalanceerd is, biedt coureurs de mogelijkheid om sneller en consistenter te rijden, vooral in bochten met hoge snelheid.
McLaren moest dus niet alleen de snelheid van de auto verbeteren, maar ook zorgen dat deze voorspelbaarder werd in de besturing.
De introductie van een grote update tijdens de Grand Prix van Miami bleek een keerpunt in het seizoen van McLaren. Deze updates richtten zich op de aerodynamica en de ophanging, wat leidde tot een significant betere balans in de auto. Het resultaat was onmiddellijk merkbaar: Lando Norris won zijn eerste race, terwijl Oscar Piastri zijn consistentie verbeterde.
Specifieke verbeteringen:
- Aanpassingen in de ophanging: De nieuwe configuratie bood betere stabiliteit in zowel langzame als snelle bochten.
- Verbeterde aerodynamica: De auto kreeg minder luchtweerstand, wat de snelheid op rechte stukken verhoogde zonder grip in bochten op te offeren.
- Optimalisatie van de powerunit: Betere integratie van de motorregeling zorgde voor een soepelere vermogensafgifte.
De impact van deze wijzigingen werd ook duidelijk in de resultaten. In plaats van te vechten voor top vijf-finishes, streden Norris en Piastri regelmatig mee om podiumplaatsen en uiteindelijk overwinningen.
Resultaten: van zorgen naar overwinningen
De verbeteringen aan de auto wierpen hun vruchten af. McLaren wist gedurende het seizoen niet alleen races te winnen, maar ook het constructeurskampioenschap te behalen. Lando Norris eindigde met vier overwinningen, terwijl Oscar Piastri twee keer de eerste plaats veroverde, in Hongarije en Azerbeidzjan.
Deze prestaties zijn des te indrukwekkender gezien de zorgen die Damon Hill en anderen aan het begin van het seizoen hadden. Statistieken seizoen 2024:
Coureur | Overwinningen | Podiumplaatsen | Beste kwalificatie | Eindpositie kampioenschap |
---|---|---|---|---|
Lando Norris | 4 | 10 | P1 | 2 |
Oscar Piastri | 2 | 8 | P2 | 4 |
Ondanks de moeizame start bewees Oscar Piastri waarom hij als een van de meest veelbelovende rookies wordt gezien. Zijn prestaties in races zoals Hongarije en Azerbeidzjan toonden aan dat hij niet alleen snel is, maar ook consistente progressie boekt.
Het feit dat hij coureurs met meer ervaring wist te verslaan in kwalificatiesessies, benadrukte zijn potentieel. Sterke punten van Piastri:
- Kwalificatietalent: Regelmatig in de top drie tijdens kwalificaties.
- Strategisch inzicht: Effectief in bandenmanagement en raceplanning.
- Wheel-to-wheel combat: In Abu Dhabi bewees hij niet bang te zijn voor agressieve gevechten, zelfs tegen wereldkampioenen.
Samenwerking binnen het team
De combinatie van Norris en Piastri bleek een gouden duo voor McLaren. Hun samenwerking leidde tot waardevolle inzichten die bijdroegen aan de ontwikkeling van de auto. Hoewel Nico Rosberg aanvankelijk twijfels had over Piastri’s rijstijl, werd duidelijk dat hij zich goed wist aan te passen.
Zak Brown, CEO van McLaren, benadrukte het belang van teamwork en vergeleek de samenwerking tussen zijn coureurs met die van Lewis Hamilton en Max Verstappen in hun hoogtijdagen.
“Ik wil dat onze coureurs leren van grootheden zoals Hamilton en Verstappen. De mentaliteit om altijd te blijven strijden, zelfs in moeilijke situaties, is cruciaal voor succes.” – Zak Brown
Het proces om de balansproblemen op te lossen biedt waardevolle lessen voor McLaren. De verbetering kwam niet alleen door technische updates, maar ook door feedback van de coureurs en data-analyse. Deze aanpak zorgde ervoor dat McLaren een voorsprong kon nemen op concurrenten zoals Mercedes en Ferrari.
Hoofdpunten van de verbetering:
- Actief gebruik van data uit races en testsessies.
- Nauwe samenwerking tussen coureurs en ingenieurs.
- Strategische introductie van updates tijdens cruciale races.