Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
F1 nieuws F1 teams McLaren lijkt klaar voor 2026: ‘zij voegen bij elke upgrade direct performance toe’

McLaren lijkt klaar voor 2026: ‘zij voegen bij elke upgrade direct performance toe’

829
McLaren lijkt klaar voor 2026: ‘zij voegen bij elke upgrade direct performance toe’

McLaren lijkt technisch het sterkst gepositioneerd voor de reglementswijzigingen van 2026. Red Bull en Aston Martin nemen daarentegen forse risico’s, elk op hun eigen manier.

Williams zet vroeg in, ondanks beperkte middelen, en overtreft daarmee zelfs grotere teams in voorbereiding.

In het laatste jaar van een reglementcyclus moeten teams kiezen tussen blijven doorontwikkelen voor directe prestaties of vroeg stoppen om zich te richten op de nieuwe regels.

Die afweging bepaalt wie in 2026 snel competitief kan zijn. Terwijl Red Bull in 2021 beide wist te combineren, is de situatie nu ingrijpend veranderd: de powerunit komt volledig uit eigen huis, Adrien Newey heeft afscheid genomen en Max Verstappen vormt een onzekere factor.

Red Bull: geen fabrikant, geen Newey, wel druk

Red Bull staat voor een ongekende uitdaging. Voor het eerst ontwikkelt het team een eigen powerunit, zonder de ervaring van een gevestigde motorfabrikant. Ford is weliswaar betrokken, maar levert vooral budget en marketing.

“Dit is in de kern een door Red Bull ontworpen en geproduceerde powerunit met een Ford-sticker.”

In tegenstelling tot teams die 2025 al opgeven om op 2026 te focussen, moet Red Bull competitief blijven om Verstappen aan boord te houden.

Terugkijken naar 2021, toen Red Bull ook tot de laatste race vocht én het nieuwe tijdperk goed begon, geeft hoop. Maar toen werkte Honda nog mee én had het team Adrien Newey volledig beschikbaar.

Zijn vertrek verandert de situatie ingrijpend. Zelfs met veel talent op de aerodynamische afdeling blijft de integratie van een eerstejaars powerunit een risico, vooral qua betrouwbaarheid en prestaties.

Lees ook:  Ford levert meer dan gepland: 'we maken elke dag onderdelen voor Red Bull'

Dat kan ertoe leiden dat Red Bull 2026 niet begint als het snelste team, maar als derde of vierde kracht. Ze zullen dan problemen moeten oplossen die andere topteams al decennia geleden tackelden.

Op papier heeft Aston Martin alles om een topteam te zijn in 2026. Een splinternieuwe fabriek, een eigen windtunnel, de overstap naar Honda als powerunitpartner én de komst van Adrien Newey

Alles wijst erop dat het team zich volledig op 2026 richt. Newey bemoeit zich niet meer met de auto van 2025 en werkt sinds zijn start aan 2026. De inzet is dus duidelijk. Maar onder de oppervlakte speelt een ander verhaal.

Aston Martin lukt het sinds 2023 niet om effectief door te ontwikkelen. Nieuwe onderdelen leveren vaak minder op dan verwacht. In sommige gevallen, zoals in de VS, werd zelfs een nieuwe vloer verwijderd omdat de oude beter presteerde.

“Eén man lost geen structurele problemen op in een organisatie van duizend mensen.”

Het is twijfelachtig of het team voldoende begrijpt hoe de huidige ground-effect-auto’s werken, ondanks de enorme middelen. En omdat de auto’s van 2026 in grote lijnen een doorontwikkeling zijn van het huidige concept, blijft dat een risicofactor.

Williams: vroeg gestart en verrassend efficiënt

Williams pakt het tegenovergestelde aan van Aston Martin. Met een beperkter budget en kleinere infrastructuur kiest het team al sinds begin 2023 voor een 2026-aanpak.

James Vowles, de teambaas, maakte duidelijk dat vanaf 1 januari het 2026-project in de windtunnel stond. Ondanks die focus op de toekomst wist Williams hun auto voor 2025 aanzienlijk te verbeteren.

Lees ook:  Piastri prijst eigen stijl in kampioensmentaliteit: 'je hoeft geen klootzak te zijn om te winnen'

Problemen met windgevoeligheid en lage-snelheids-downforce zijn aangepakt. En met een sterker coureursduo, inclusief Carlos Sainz, scoorde het team na vijf races al bijna net zoveel punten als in heel 2023.

“Williams is winstgevend, overpresteert op de baan en boekt vooruitgang in alle afdelingen,”

De technische herstructurering, gecombineerd met een sterke bezetting, legt een stabiele basis voor 2026.

Als Mercedes de powerunit levert die verwacht wordt, is Williams op weg naar een heropleving — niet door kapitaal, maar door structuur.

McLaren steekt met kop en schouders boven de rest uit, zowel qua prestaties als structuur. Ze hebben het snelste en meest consistente pakket in 2025 en blijven elke upgrade benutten met meetbare resultaten.

Dat bewijst niet alleen hun technische competentie, maar ook hun stabiliteit.

Het team is een bewijs dat klantenteams kampioen kunnen worden. Sinds halverwege 2023 heeft McLaren zich ontwikkeld tot dé standaard in Formule 1. Het duo presteert op topniveau en de samenwerking met Mercedes lijkt optimaal.

“McLaren is technisch het meest complete team op de grid. Elke upgrade levert direct prestaties op.”

McLaren is wat Williams wil worden: een goed geleid, modern team met snelle coureurs en een doeltreffende ontwikkelstructuur.

Zij zijn als enige team klaar om de overstap naar actieve aerodynamica optimaal te benutten, mede dankzij de ervaring van hun technische top.

Gerelateerd nieuws

ferrari

Ferrari gokt op oude truc: ‘achtervleugel van 2024 moet Monaco-ramp voorkomen’

Na opnieuw een pijnlijk zwak optreden tijdens de kwalificatie in Imola heeft...

lando norris

Stilte bij McLaren na strategische misser: ‘we stonden er beter voor dan Red Bull’

Wat begon als een weekend vol belofte voor McLaren eindigde in frustratie...

christian horner mexico sergio perez

Horner ziet barst in McLaren-strategie: ‘op een dag wint zelfbelang het van het team’

Christian Horner liet zich dit weekend niet onbetuigd. Terwijl Max Verstappen in...

Lance Stroll Aston Martin

Strategische blunder onder VSC: ‘dat is wat Aston Martin écht pijn deed’

Fernando Alonso had zich deze race heel anders voorgesteld. Na een sterke...