McLaren is momenteel favoriet voor zowel de coureurs- als de constructeurskampioenschappen in 2024. Met drie overwinningen dit seizoen en slechts acht punten achterstand op Red Bull, heeft McLaren een sterke positie.
CEO Zak Brown is vol vertrouwen dat de MCL38 competitief is op elk type circuit en verwacht poleposities en overwinningen in de resterende races. Red Bull daarentegen worstelt met balansproblemen en heeft moeite om de prestaties van hun auto terug te vinden.
Dit heeft geleid tot frustratie bij Max Verstappen, die aangeeft dat hij niet langer controle heeft over het kampioenschap.
“Ik doe gewoon mijn best. Of ik win of niet, het zal mijn leven niet veranderen.” — Max Verstappen
McLaren’s sterke opmars in 2024
McLaren heeft in 2024 een indrukwekkende comeback gemaakt. De auto, de MCL38, heeft zich ontwikkeld tot de snelste en meest veelzijdige auto op de grid, met overwinningen in Hongarije en Nederland.
Lando Norris en Oscar Piastri zijn geen vreemden voor het podium en hun consistentie plaatst hen in een sterke positie om Red Bull in te halen in de strijd om het constructeurskampioenschap.
Zowel Norris als Piastri hebben bewezen snelle rondetijden te kunnen neerzetten op verschillende soorten circuits. McLaren’s strategie, gericht op elke race als een potentiële overwinning, heeft hen in staat gesteld om mee te doen aan de strijd om het kampioenschap.
Zoals Zak Brown opmerkte, zijn er geen redenen waarom McLaren niet voor de winst zou gaan in elk van de resterende races.
“Ik zie niet in waarom we niet voor de overwinning kunnen gaan in elk raceweekend.” — Zak Brown
Red Bull’s balans en prestaties
Aan de andere kant van het spectrum staat Red Bull, dat zijn vroegere dominantie ziet wegglippen. De eerste tien races van het seizoen suggereerden een herhaling van het succesvolle 2023-seizoen, maar de realiteit is dat Red Bull sinds juni geen race heeft gewonnen.
Verstappen heeft moeite om het maximale uit de auto te halen, terwijl teamgenoot Sergio Perez soortgelijke problemen heeft gemeld.
Helmut Marko, senior adviseur van Red Bull, erkent dat de balans van de RB20 een groot probleem is. De data uit de windtunnel en CFD komt niet overeen met hoe de auto zich op de baan gedraagt, wat frustratie veroorzaakt bij de coureurs.
Het team is nu genoodzaakt om te experimenteren met oudere specificaties om de balans van de auto te herstellen, wat ten koste gaat van rondetijden.
“Het is niet in mijn handen met de prestaties van de auto.” — Max Verstappen
Statistieken en onderliggende data: McLaren versus Red Bull
Team | Overwinningen 2024 | Aantal races sinds laatste overwinning | Puntenverschil Constructeurskampioenschap |
---|---|---|---|
McLaren | 3 | 1 | 8 punten achter Red Bull |
Red Bull | 7 | 6 | Voorsprong van 8 punten |
Zoals de statistieken laten zien, heeft McLaren dit seizoen drie overwinningen geboekt en bevindt het zich slechts acht punten achter Red Bull.
Aan de andere kant is Red Bull zes races op rij zonder overwinning, een ongekende droogte voor het team dat vorig seizoen de F1 domineerde.
McLaren’s strategie voor de komende races
McLaren’s aanpak voor de laatste acht races van het seizoen is duidelijk: ze willen elke kans benutten om het kampioenschap te winnen.
Volgens Brown richt het team zich op poleposities, front-row lockouts en overwinningen in elke race. Dit komt overeen met de sterke vorm die ze hebben laten zien, vooral op circuits waar strategie een cruciale rol speelt.
Bij de Grand Prix van Italië was McLaren dicht bij de overwinning, maar werd net ingehaald door Ferrari’s Charles Leclerc. Desondanks toonde dit de constante snelheid van de MCL38 en het vermogen van het team om de druk aan te houden. Brown blijft optimistisch en gelooft dat McLaren de overhand kan krijgen, zelfs tegen sterke concurrenten zoals Ferrari en Mercedes.
Red Bull’s uitdagingen en toekomst
Red Bull staat echter voor een aantal serieuze uitdagingen. Met de huidige balansproblemen en het gebrek aan consistentie van hun auto is het onzeker of ze hun leiding in zowel het coureurs- als het constructeurskampioenschap kunnen behouden. Max Verstappen, die dit seizoen nog steeds aan de leiding staat, heeft aangegeven dat het kampioenschap nog niet veilig is.
Verstappen heeft een voorsprong van 62 punten op Lando Norris, maar geeft toe dat dit verschil gemakkelijk kan slinken als Red Bull niet snel een oplossing vindt voor hun problemen.
Het team moet zich hergroeperen en mogelijk terugkeren naar oudere specificaties om de auto weer competitief te maken. Echter, zoals Helmut Marko aangeeft, is dit een uitdaging gezien de vele nieuwe onderdelen die al zijn geïntroduceerd dit seizoen.
“We moeten de balans van de auto herstellen om weer mee te kunnen doen voor overwinningen.” — Helmut Marko
De sleutelraces die het kampioenschap zullen bepalen
De komende races, vooral de Grand Prix van Azerbeidzjan in Baku, zullen cruciaal zijn voor zowel McLaren als Red Bull. McLaren’s recente vorm suggereert dat ze favoriet zijn om het kampioenschap te leiden, maar Red Bull heeft in het verleden bewezen in staat te zijn om terug te vechten.
De vraag blijft of ze hun balansproblemen op tijd kunnen oplossen om de uitdager McLaren te stoppen.
McLaren heeft laten zien dat ze snel zijn op verschillende soorten circuits, en met acht races te gaan, lijkt het team in de perfecte positie om het seizoen af te sluiten als kampioen.
Aan de andere kant heeft Red Bull het moeilijk gehad, met Verstappen en Perez die beide moeite hebben om het maximale uit hun auto’s te halen. Als McLaren hun huidige vorm weet vast te houden, zouden zij wel eens beide titels kunnen veroveren.