Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
Home F1 teams Mclaren en Red Bull werken aan radicaal vernieuwde auto’s voor 2025
F1 teams

Mclaren en Red Bull werken aan radicaal vernieuwde auto’s voor 2025

1.1k
Mclaren en Red Bull werken aan radicaal vernieuwde auto’s voor 2025
Foto: Steffen Prößdorf

McLaren heeft aangekondigd dat het team voor het seizoen 2025 een compleet vernieuwde aanpak hanteert. Volgens teambaas Andrea Stella worden fundamentele veranderingen doorgevoerd die verder gaan dan simpele evoluties van hun huidige auto.

Tijdens de zomer van 2024 besloot McLaren dat een significante stap voorwaarts noodzakelijk was om zowel het constructeurs- als het coureurskampioenschap te kunnen winnen.

Stella verklaarde:

“We willen het kampioenschap van 2025 saaier maken dan dit jaar, omdat we proberen beide kampioenschappen met gemak te winnen.”

Deze uitspraak duidt op groot vertrouwen in de innovaties die McLaren in petto heeft. Hoewel Stella niet in detail treedt, maakt hij duidelijk dat de focus ligt op innovatie en moedige keuzes. Dit wijst erop dat McLaren weinig restricties heeft bij de ontwikkeling van hun nieuwe auto.

Een opvallend aspect is dat McLaren tijdens de zomerperiode van 2024 inschatte dat hun kans op de titels in datzelfde jaar al reëel was, maar hun prioriteit verschoof naar de toekomst.

Ondanks deze strategische beslissing wist het team in 2024 alsnog competitief te blijven, met sterke prestaties van coureurs Lando Norris en Oscar Piastri.

De aanpak van Red Bull: fundamenten opnieuw opbouwen

Bij Red Bull ligt de nadruk eveneens op grote veranderingen, maar meer uit noodzaak dan uit keuze. Het team erkent dat de RB20, ondanks een sterk einde van het seizoen 2024, gebreken vertoonde in de correlatie tussen data uit de windtunnel en de prestaties op het circuit. Om deze problemen op te lossen, werkt Red Bull aan een nieuwe basis voor hun auto.

Lees ook:  Verstappen bekritiseert overvol Formule 1-schema: 'deze waanzin moet stoppen'

Het team gaf aan dat veel componenten van de RB20 opnieuw ontworpen moeten worden om de tekortkomingen aan te pakken.

Dit brengt risico’s met zich mee, maar kan ook leiden tot een sterkere auto. Adrian Newey, technisch directeur van Red Bull, staat bekend om zijn gedurfde ontwerpen, zoals de extreem compacte versnellingsbakken die meer ruimte creëren voor aerodynamische optimalisaties.

Ferrari kondigde eerder aan dat hun auto voor 2025 voor 99% nieuw zal zijn. Deze gedurfde benadering lijkt invloed te hebben op de strategieën van McLaren en Red Bull. Terwijl Ferrari kiest voor een bijna volledig nieuwe auto, kiezen McLaren en Red Bull voor een balans tussen innovatie en het behouden van succesvolle elementen uit voorgaande jaren.

De nieuwe Ferrari zal onder meer een pull rod-ophanging en een kleinere versnellingsbak bevatten, een aanpak die vergelijkbaar is met Red Bulls ontwerpfilosofie. Deze wijzigingen zijn bedoeld om de tractie en prestaties tijdens kwalificatierondes te verbeteren.

Data en prestaties: wie scoort het best?

Relevante prestaties van de topteams in 2024 kan inzicht bieden in de uitdagingen en kansen:

TeamHoofdinnovaties voor 2025Problemen in 2024Verwachte impact 2025
FerrariNieuwe ophanging, kleinere versnellingsbakGebrek aan bandenslijtagecontroleHogere stabiliteit in races
McLarenVolledig vernieuwde ontwerpfilosofieZwakke punten in langzame bochtenVerbeterde balans en consistentie
Red BullHerontwerp aerodynamica, nieuwe versnellingsbakCorrelatieproblemen windtunnelMogelijk verbeterde racepace

Deze tabel toont dat McLaren en Red Bull hun focus hebben verschoven naar structurele verbeteringen, terwijl Ferrari een meer revolutionaire aanpak hanteert.

Coureurs spelen een cruciale rol in de ontwikkelingsstrategie van deze teams. Bij McLaren staat Lando Norris bekend om zijn constante prestaties en scherpe feedback, terwijl Oscar Piastri zich richt op verbeteringen in kwalificaties. Piastri gaf zelf aan:

“Ik moet beter worden in kwalificeren tegen Lando, omdat hij me daarin vaak versloeg.”

Red Bull kiest ondertussen voor Liam Lawson als nieuwe teamgenoot van Max Verstappen. Lawson heeft duidelijk gemaakt dat hij in de toekomst wil strijden op het niveau van Verstappen, maar het team heeft zijn verwachtingen voor 2025 gematigd. Volgens Christian Horner is Verstappen de onbetwiste leider:

“We verwachten dat Max wint. Liam’s rol is om hem te ondersteunen.”

Het contrast tussen de strategieën van Ferrari, McLaren en Red Bull zorgt voor een intrigerend seizoen 2025. Elk team zoekt naar een unieke balans tussen innovatie en het optimaliseren van bestaande sterktes. Dit maakt het spannend om te zien welke aanpak uiteindelijk succesvol zal zijn.

Gerelateerd nieuws

Toyota hint op terugkeer met Haas als belangrijke springplank

Toyota lijkt zich stilletjes voor te bereiden op een terugkeer in de...

Ayao Komatsu verrast door ongelooflijke prestaties van Haas in 2024

Ayao Komatsu nam een jaar geleden het stokje over van Guenther Steiner...

Williams kondigt onthulling aan van 2025-auto op Valentijnsdag

Williams heeft bevestigd dat het de FW47, de auto voor het Formule...

Waarom Aston Martin een verrassende wijziging in het teammanagement heeft doorgevoerd

Aston Martin heeft recentelijk gekozen voor een opvallende wijziging in het leiderschap,...

Ferrari’s focus voor titel in 2025: ‘bandenmanagement het sterke punt’

Ferrari’s focus op bandenmanagement speelt een cruciale rol in hun voorbereidingen voor...

Mike Krack over Cowell bij Aston Martin: ‘hij maakt meteen het verschil’

Andy Cowell, de nieuwe Group CEO van het Aston Martin F1-team, heeft...

Aston Martin moet kritisch zijn op zichzelf over deze zorgwekkende trend

Aston Martin heeft in de afgelopen twee seizoenen te maken gehad met...

Gary Anderson vreest dat Alpine een ‘één-auto team’ wordt in 2025

Gary Anderson, voormalig technisch directeur van Jordan en Jaguar, heeft zijn zorgen...