Tijdens het Braziliaanse Grand Prix-weekend ontstond er ophef rondom McLaren, beschuldigd door Red Bull van het injecteren van water in hun banden. Deze techniek zou volgens Red Bull het doel hebben om bandentemperaturen te verlagen en slijtage te minimaliseren, wat hen langere stintmogelijkheden zou geven zonder verslechtering van prestaties.
Hoewel aanvankelijk als ongegrond beschouwd, doken er nieuwe stukken bewijs op die de situatie verder aanwakkeren. Volgens verschillende bronnen had Red Bull deze techniek eerder zelf getest voordat deze door de FIA werd verboden.
“Red Bull vermoedde dat McLaren water in de banden injecteerde om hun temperaturen laag te houden en langer te rijden,” zei Christian Horner.
Red Bull’s vermoeden werd versterkt na het bekijken van enkele banden na de Singapore Grand Prix. Bij het demonteren van de banden in de pits van Singapore werden mogelijk waterresten op de velgen van McLaren-auto’s opgemerkt. Dit veroorzaakte argwaan binnen de pitlane, hoewel de FIA nader onderzoek deed en geen definitief bewijs vond van manipulatie.
Onderzoek en tests door de FIA
In de dagen na de beschuldigingen startte de FIA een grondig onderzoek naar de banden en velgen van McLaren tijdens het Braziliaanse Grand Prix-weekend. Het onderzoek omvatte een uitgebreide inspectie van de banden en controleerde op vochtigheidspatronen, die mogelijk konden wijzen op waterinjectie.
Hoewel er geen harde bewijzen werden gevonden, bleef het onderwerp een hot topic in de paddock. Volgens geruchten zouden kleine hoeveelheden water tot wel tien graden kunnen schelen in bandentemperaturen, wat aanzienlijke impact heeft op de prestaties.
De technische data die Red Bull en McLaren verzamelden toont aan hoe kritisch bandentemperatuur is tijdens races:
- Temperatuurdaling: 10 graden verschil met waterinjectie
- Effect op slijtage: Verlaging van slijtage met ongeveer 15% per stint
- Impact op prestaties: Verbetering van gemiddelde rondetijden door constante grip
Hoewel de FIA geen bewijzen vond, bleef het McLaren-schandaal een onderwerp van discussie en leidde het tot speculaties binnen de Formule 1-gemeenschap.
Norris en de opvallende prestaties in Singapore
De prestaties van Lando Norris in Singapore zetten vraagtekens bij andere teams, vooral Red Bull. Norris reed in de mediums bijna een seconde per ronde sneller dan Max Verstappen. Dit soort prestatieverschillen zijn ongebruikelijk en leidden tot zorgen binnen Red Bull dat McLaren mogelijk een illegale techniek toepaste.
De snelle degradatie op harde banden dwong Norris echter om zijn tempo te verlagen, waardoor hij dicht bij een crash kwam. Tijdens het Singapore-weekend werden de volgende prestaties genoteerd:
- Snelheidsverschil op medium-banden: +1 seconde per ronde sneller dan Verstappen
- Oververhittingsrisico: Gedwongen afremming van snelheid om crashes te vermijden
- Vergelijking met hard-compound banden: Verlies van 0,5 seconden per ronde bij afremming
Red Bull’s vermoeden werd verder aangewakkerd door de zichtbare waterresten op de banden na de race. McLaren ontkende echter alle beschuldigingen en stelde dat de omstandigheden in Singapore unieke uitdagingen met zich meebrachten.
Verschillende teams en coureurs reageerden sceptisch op Red Bull’s beschuldigingen, met name omdat waterinjectie al jaren verboden is door de FIA.
“De techniek van waterinjectie is niet nieuw en werd door Red Bull zelf getest,” aldus een anonieme ingenieur binnen de paddock. “Het probleem is dat het niet eenvoudig te detecteren is zonder de juiste apparatuur.”
Red Bull verklaarde echter dat voormalige ingenieurs die nu bij andere teams werken, mogelijk kennis van deze techniek hebben overgedragen. Dit zou een verklaring kunnen zijn voor de verbeterde prestaties van McLaren in specifieke racesituaties.
Volgens een analyse van de technische staf:
- Voordeel van waterinjectie: Verhoogde grip, langere stintduur
- Risico’s van deze techniek: Verminderde controle en mogelijke oververhitting op lange termijn
- Feedback van andere teams: Verwarring en frustratie over vermeende oneerlijke voordelen
Race | Bandencompounds | Bandentemperatuur (°C) | Gemiddelde snelheid (km/u) | Stintduur (ronden) |
---|---|---|---|---|
Singapore | Medium | 80-90 | 180 | 25 |
Brazilië | Hard | 90-100 | 170 | 18 |
Japan | Soft | 75-85 | 200 | 12 |
Deze tabel toont hoe temperatuurverschillen en bandensoorten invloed hebben op prestaties en snelheid. Het laat zien waarom waterinjectie tijdens de race een voordeel zou kunnen bieden, vooral in races zoals Singapore, waar hogere temperaturen gebruikelijk zijn.
Red Bull’s eerdere experimenten met bandentechnologie
Red Bull gaf indirect toe dat zij in het verleden waterinjectie in banden hebben onderzocht. Volgens geruchten binnen de paddock zijn enkele voormalige Red Bull-ingenieurs overgestapt naar McLaren en andere teams, mogelijk met kennis van deze verboden technologie.
Hoewel de FIA uiteindelijk geen bewijs vond, zorgde de situatie voor verhoogde spanningen en wantrouwen tussen de teams.
“Toen we deze technologie ontdekten, wisten we dat het een enorm voordeel zou kunnen bieden,” zegt een voormalig Red Bull-medewerker.
De beschuldigingen van waterinjectie zorgden ervoor dat McLaren onder een vergrootglas werd geplaatst, vooral tijdens natte en hete races. McLaren stelde echter dat hun slechte prestaties in Brazilië te wijten waren aan setup-problemen en veranderlijke weersomstandigheden.
De ophef rondom deze kwestie doet vermoeden dat de FIA strenger toezicht zal houden op bandentemperatuur en vochtigheidspatronen in de toekomst.
Belangrijkste conclusies van dit onderzoek:
- Geen directe bewijzen: FIA vond geen concrete aanwijzingen voor manipulatie.
- Strenger toezicht op banden: Teams kunnen rekenen op extra inspecties.
- Continuing speculation: Verdere ontwikkelingen blijven mogelijk zolang de beschuldigingen niet volledig zijn weerlegd.