Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
Home F1 nieuws McLaren bewijst ongelijk van voormalige leiding: ‘daarom gaat het nu zo goed’
F1 nieuws

McLaren bewijst ongelijk van voormalige leiding: ‘daarom gaat het nu zo goed’

613
McLaren bewijst ongelijk van voormalige leiding: ‘daarom gaat het nu zo goed’
Foto: Tommo

McLaren’s recente overwinningen in de Formule 1 tonen aan hoe eerdere opvattingen van het management compleet onjuist waren. Tien jaar geleden koos McLaren voor een samenwerking met Honda, overtuigd dat een eigen powerunit essentieel was in het V6 turbo-hybride tijdperk.

Ron Dennis, toenmalig leider, stelde destijds: “Dit partnerschap is de sleutel tot succes.” Maar het resultaat was een rampzalige reeks seizoenen.

Toen Eric Boullier in 2018 verklaarde dat een klantenteam nooit een kampioenschap kon winnen, leek McLaren’s toekomst onherroepelijk gebonden aan mislukkingen.

Het team bevond zich in een overgangsfase, van de mislukte samenwerking met Honda naar een tijdelijke deal met Renault. Zonder vooruitzichten op een nieuwe exclusieve samenwerking leek een titel onhaalbaar.

Toch heeft McLaren in 2024 bewezen dat deze overtuigingen ongegrond waren. De keuze van Zak Brown en Andrea Stella om af te stappen van de “works team”-filosofie heeft zijn vruchten afgeworpen. Zoals Stella verklaarde:

“Dit idee dat je een works team moet zijn, is meer een excuus dan een technische noodzaak.” – Andrea Stella

Het belang van reglementaire gelijkheid

Een belangrijke factor achter McLaren’s comeback is de regelgeving die zorgt voor gelijkheid tussen klantenteams en works teams. Sinds 2018 verplichten de technische regels dat alle powerunits identiek zijn. Dit omvat de software, motormodi en prestatiespecificaties. Zoals Toto Wolff, mede-eigenaar van Mercedes-AMG F1, uitlegde:

“Ik word liever verslagen door een klantenteam en weet waar de benchmark ligt.” – Toto Wolff

Hierdoor zijn verschillen in prestaties tussen teams minimaal. In het verleden hadden works teams vaak toegang tot exclusieve motorinstellingen, wat een aanzienlijk voordeel opleverde. Tegenwoordig zijn dergelijke verschillen door de FIA verboden, wat de concurrentie eerlijker maakt.

Lees ook:  Piastri benadrukt 'zwakke plekken' bij Mclaren die door rivalen benut kunnen worden

Specificaties die klantenteams gelijkstellen:

AspectRegelgeving
Powerunit prestatiesIdentieke software en motormodi voor alle teams
Toegang tot onderdelenKlantenteams ontvangen dezelfde specificaties als works teams
VariatiesUitsluitend toegestaan in brandstof, olie en kleine modificaties

Hoewel McLaren formeel een klantenteam is, heeft het een unieke relatie met Mercedes High Performance Powertrains (HPP). Dit gaat verder dan een standaard motorleveringscontract. McLaren behoudt volledige controle over de ontwikkeling van de versnellingsbak, wat cruciaal is voor de ophanging en aerodynamica van de auto. Andrea Stella benadrukt:

“We hebben absoluut vertrouwen dat de powerunit bij McLaren identiek is aan die van Mercedes GP.” – Andrea Stella

Deze samenwerking biedt McLaren vroegtijdige toegang tot ontwerpdetails van de motor, wat cruciaal is voor de integratie met de chassisontwikkeling. Het team heeft hierdoor meer invloed op motorgerelateerde aanpassingen dan andere klantenteams.

Voordelen van McLaren’s aanpak

In 2024 wist McLaren het Mercedes-works team te verslaan, iets wat tien jaar geleden ondenkbaar leek. Dit succes werd niet alleen mogelijk gemaakt door gelijke technische specificaties, maar ook door een “fantastische relatie” met HPP, zoals Zak Brown verklaarde:

“Als je het goed doet, kun je zelfs als klantenteam winnen.” – Zak Brown

  • Ontwerpvrijheid: Volledige controle over de versnellingsbak en achterophanging.
  • Samenwerking: Directe communicatie met Mercedes over motorontwerpen.
  • Invloed: Een zetel aan tafel bij beslissingen die de motorprestaties beïnvloeden.

De vooruitgang van McLaren kan worden toegeschreven aan:

  • Reglementaire veranderingen: De verplichting voor gelijke powerunits.
  • Intern herstel: Efficiëntere teamstructuren en technische verbeteringen.
  • Strategische visie: Het verlaten van de afhankelijkheid van een works team.

Het succes van McLaren benadrukt dat prestaties niet alleen afhangen van de powerunit. Het chassis speelt een doorslaggevende rol in de resultaten. Zoals Andrea Stella opmerkte:

“De differentiatie zit in de kwaliteit van het werk aan de chassiszijde.” – Andrea Stella

Hieruit blijkt dat teams met dezelfde motor aanzienlijke verschillen kunnen behalen door innovaties in het chassisontwerp. McLaren’s focus op aerodynamica en ophanging heeft bijgedragen aan zijn heropleving.

  • Aerodynamica: Geoptimaliseerde luchtstromen rond de sidepods.
  • Ophanging: Unieke geometrie dankzij de eigen versnellingsbakontwerpen.
  • Materialen: Gebruik van ultralichte maar sterke composieten.
Lees ook:  Norris en Piastri krijgen duidelijke boodschap: 'balans behouden in 2025'
JaarMotorleverancierConstructeurspositie
2015Honda9e
2018Renault6e
2024Mercedes1e

Gerelateerd nieuws

Racing Bulls en Sauber starten Imola-test voor seizoen 2025

De Racing Bulls en Sauber-teams beginnen deze week hun voorbereidingen op het...

Stefano Domenicali spreekt zorgen over regelwijzigingen tegen: ‘niet focussen op details’

De aankomende wijzigingen in de Formule 1-reglementen voor 2026 roepen vragen op...

Waarom Oscar Piastri mogelijk buiten McLaren kijkt na 2025

Oscar Piastri kan na het seizoen 2025 besluiten om zijn toekomst bij...

Racing Bulls volgen het voorbeeld van Mercedes met nieuw 2025-plan

Racing Bulls heeft aangekondigd dat Yuki Tsunoda en Isack Hadjar in actie...

Verstappen redde Helmut Marko’s positie bij Red Bull: ’trouw aan zijn principes’

Max Verstappen heeft volgens diverse bronnen een cruciale rol gespeeld in het...

Waarom James Vowles Williams tot het breekpunt bracht voor het seizoen van 2024

James Vowles, de teambaas van Williams, heeft zijn invloed duidelijk laten gelden...

Audi voltooit volledige overname van Sauber voor F1-seizoen 2025

Audi heeft zijn volledige overname van het Sauber Formula 1-team afgerond. De...

Toto Wolff over Cadillac’s $450 miljoen toetreding tot F1: ‘compensatievergoeding te laag’

De financiële gevolgen van de toetreding van Cadillac tot de Formule 1...