Gabriel Bortoleto staat op het punt om in 2025 zijn debuut te maken als vaste Braziliaanse coureur in de Formule 1, waarmee hij de eerste Braziliaan in acht jaar wordt die een volledig seizoen rijdt. Dit debuut volgt na opeenvolgende overwinningen in de Formule 2 en Formule 3, competities waar hij consistent zijn uitzonderlijke talent heeft laten zien.
Zijn prestaties in het karting en later in de single-seaters markeren hem als een van de meest veelbelovende nieuwkomers van de afgelopen jaren.
Het team waarvoor Bortoleto gaat rijden, Sauber, eindigde recent als laatste in het constructeurskampioenschap. Hoewel dit een uitdagende startpositie vormt, biedt het tegelijkertijd kansen voor ontwikkeling. Bij zijn debuutseizoen zal hij samen met Nico Hülkenberg rijden, een ervaren coureur die bekendstaat om zijn consistentie en snelheid.
Op 37-jarige leeftijd brengt Hülkenberg jarenlange ervaring naar het team, wat waardevol kan zijn voor de ontwikkeling van Bortoleto als coureur.
Massa over overeenkomsten tussen Bortoleto en Verstappen
Felipe Massa, voormalig Braziliaans Formule 1-coureur, heeft zijn landgenoot Gabriel Bortoleto vergeleken met Max Verstappen. Massa benadrukte dat Bortoleto een rijstijl heeft die lijkt op die van de tweevoudig wereldkampioen.
“Ik zag dat hij een hele snelle, zeer getalenteerde coureur was en dat hij andere dingen deed, zoals inhalen, en zelfs agressiever was dan de andere coureurs,” aldus Massa. “Een indrukwekkende snelheid. Hij maakte ook enkele fouten, wat logisch is bij coureurs met zijn stijl. Een agressieve coureur, een hele snelle coureur, zoals we dat ook zagen bij Verstappen.”
Deze woorden van Massa schetsen een duidelijk beeld van Bortoleto’s potentieel en de risico’s die gepaard gaan met een agressieve rijstijl.
Sauber verkeert in een lastige positie als team dat het afgelopen seizoen geen significante vooruitgang heeft geboekt. De technische beperkingen en de huidige staat van de auto vormen grote obstakels. Echter, de toevoeging van Nico Hülkenberg kan hier verandering in brengen.
Hülkenberg is bekend om zijn vermogen om auto’s optimaal te benutten, zelfs in suboptimale omstandigheden, zoals zijn consistente plaatsing in Q3 bij een minder competitieve auto in 2023 aantoonde.
Voor Bortoleto ligt de uitdaging in het tonen van leiderschap naast een ervaren teamgenoot. Hij heeft aangegeven dat hij zich wil positioneren als een belangrijke kracht binnen het team, ondanks zijn rookie-status. Dit betekent niet alleen leren van Hülkenberg, maar ook het neerzetten van prestaties die de aandacht trekken van andere teams.
Wat maakt Bortoleto uniek?
De vergelijking met Max Verstappen is niet zonder reden. Net als Verstappen combineert Bortoleto een agressieve rijstijl met indrukwekkende snelheid. Deze stijl brengt echter ook risico’s met zich mee, zoals Massa opmerkte.
Jonge coureurs met een vergelijkbare aanpak hebben vaak moeite om fouten volledig te elimineren in de vroege fases van hun carrière. Dit gold ook voor Verstappen in zijn beginjaren bij Toro Rosso en Red Bull.
Tegelijkertijd biedt deze agressieve benadering voordelen, zoals het vermogen om onverwachte inhaalacties te maken en kansen te benutten die anderen wellicht over het hoofd zien. Dit kan een belangrijke troef zijn voor Sauber, vooral in situaties waarin strategie en opportunisme het verschil kunnen maken.
Kenmerk | Bortoleto | Verstappen |
---|---|---|
Rijstijl | Agressief, risicovol | Agressief, risicovol |
Ervaring bij debuut | Karting, F2/F3 | Karting, F3 |
Begeleiding | Hülkenberg (ervaren teamgenoot) | Jos Verstappen (vader en coach) |
Hoewel Bortoleto niet meteen van hem wordt verwacht dat hij Hülkenberg verslaat, wordt succes in zijn rookie-seizoen anders gedefinieerd.
Het team dichter bij het middenveld brengen en competitief blijven gedurende het seizoen zou als een overwinning worden gezien. Het is echter duidelijk dat het verslaan van Hülkenberg op enig moment een krachtige demonstratie van zijn talent zou zijn.
Met een duidelijke focus op ontwikkeling en het vermijden van fouten, kan Bortoleto een sterke indruk maken, niet alleen bij Sauber, maar ook bij potentiële toekomstige teams.