Het is zeldzaam dat Max Verstappen een race rijdt zonder controle, zonder overmacht. Maar in Canada moest hij knokken, verdedigen, overleven. Niet tegen een snellere auto — maar tegen zijn eigen banden.
Red Bull kwam in Montreal met een aanvallende strategie, maar kreeg te maken met een tegenstander die zich niet laat temmen: bandendegradatie.
In de openingsfase reed Verstappen lange tijd achter George Russell, maar die vuile lucht had grote gevolgen. De mediums sleten sneller dan voorspeld, waardoor Verstappen al vóór het gebruikelijke pit window naar binnen moest.
“In de eerste twee delen hadden we het moeilijk met de banden. We verloren veel tijd.”
Ook op de harde compound bleef het lastig. In het middenstuk van de race noteerde Verstappen de traagste rondetijden van de top zes.
Zijn tempo was onvoldoende om aan te vallen en dus draaide Red Bull de strategie om: zo vroeg mogelijk naar binnen, track position verdedigen, en hopen op verval bij de rest.
Ongemakkelijke feiten en statistieken
De data bevestigen de visuele indruk. Verstappen verloor in de stints met veel brandstof gemiddeld meer dan een halve seconde per ronde op zijn directe concurrenten op het moment van zijn pitstops.
Alleen in de slotfase, met minder gewicht in de auto, kon hij weer goede tijden neerzetten. Maar het kwaad was toen al geschied: de aanval zat er niet meer in, het werd een verdedigende tweede plek.
Dat hij alsnog voor Oscar Piastri eindigde en punten goedmaakte op de McLaren-coureur, vertekent de realiteit: Red Bull had hier geen antwoord op de slijtageproblemen. Mercedes, opvallend genoeg, had dat wel.
Helmut Marko stak de hand in eigen boezem. Volgens hem had het team de banden te zwaar belast, vooral in de openingsfase.
Een te agressieve afstelling in combinatie met hoge temperaturen en luchtverstoringen zorgde voor een ‘vretende’ auto, zeker op de mediumbanden. En dus moest Verstappen, tegen zijn natuur in, terugschakelen.
“De strategie was aanvallend, maar door de hoge slijtage moesten we ons uiteindelijk verdedigen,”
De les is helder: Red Bull moet terug naar een setup die de banden spaart, zonder snelheid te verliezen.
Oostenrijk: nieuwe race, nieuwe kansen
De Red Bull Ring biedt op papier betere vooruitzichten. Minder vuile lucht, kortere ronden, en betere grip door het asfalttype zouden Red Bull kunnen helpen. Cruciaal is dat de auto in de eerste stint beter met de banden omgaat — juist dáár lag het probleem in Canada.
Verstappen gaf al aan dat het team race voor race bekijkt en verwacht dat een minder agressieve benadering in Oostenrijk de sleutel kan zijn.
Opmerkelijk is dat de auto met minder brandstof wél competitief was. Dat geeft hoop — mits Red Bull de balans vroeg in de race weet te vinden.
In het kampioenschap staat Verstappen nog steeds derde, 21 punten achter op leider Lando Norris en 43 voor op Piastri. De marge is reëel, maar niet geruststellend. Zeker niet als Red Bull haar bandenproblemen niet onder controle krijgt.
De GP van Oostenrijk is dus meer dan een thuisrace voor het team. Het is het moment waarop duidelijk moet worden of Canada een eenmalige misser was — of een trend. Eén ding is zeker: Verstappen wil racen om te winnen, niet om zich te verdedigen.