Helmut Marko heeft na de kwalificatie op Monza opgeroepen tot een grondige analyse van de voorvleugels van zowel McLaren als Mercedes. Dit komt nadat McLaren verrassend de eerste startrij voor de Italiaanse Grand Prix wist te bemachtigen, met Lando Norris op pole position en Oscar Piastri naast hem op de tweede plek.
George Russell kwalificeerde zich als derde in de Mercedes, terwijl Red Bull opvallend afwezig was in de top zes. Max Verstappen kwalificeerde zich slechts als zevende, bijna zeven tienden van een seconde achter Norris, met teamgenoot Sergio Perez op de achtste plek.
Marko’s oproep volgt op een eerder incident tijdens de Dutch Grand Prix, waar Christian Horner al twijfels uitte over de prestaties van McLaren en Mercedes. Volgens Horner zou de voorvleugel van deze teams significant anders zijn dan die van de rest van het veld, wat mogelijk bijdraagt aan hun recente succes.
Het is niet de eerste keer dat voorvleugels in de schijnwerpers staan binnen de Formule 1, met de FIA die eerder dit jaar extra camera’s op sommige auto’s installeerde om deze beter te onderzoeken.
“De voorvleugel van McLaren en Mercedes moet geanalyseerd worden.” – Helmut Marko
McLaren en Mercedes domineren kwalificatie op Monza
Tijdens de kwalificatie voor de Italiaanse Grand Prix op Monza was er sprake van een verrassende ommezwaai. McLaren, dat eerder in het seizoen moeite had om constant voorin mee te draaien, wist beide auto’s op de eerste startrij te plaatsen.
Lando Norris behaalde een indrukwekkende pole position, terwijl zijn teamgenoot Oscar Piastri op slechts enkele duizendsten van een seconde tweede werd. Dit leverde McLaren een primeur op: voor het eerst dit seizoen stonden ze met beide auto’s op de voorste rij.
Mercedes, een team dat dit seizoen ook zijn ups en downs heeft gekend, wist met George Russell de derde positie veilig te stellen. Deze prestaties waren des te opvallender omdat de top zes in Q3 zeer dicht bij elkaar zat, met slechts twee tienden van een seconde verschil tussen de snelste zes auto’s.
Lewis Hamilton completeerde de top zes, waarmee Mercedes wederom hun consistentie in de kwalificatie bewees.
Het grote verhaal van de dag was echter Red Bull, dat een onverwacht slechte kwalificatie kende. Max Verstappen, die doorgaans de snelste is op de grid, kwam niet verder dan een zevende plaats, bijna zeven tienden van een seconde achter de pole tijd van Norris. Sergio Perez volgde op een achtste plaats, wat de slechte dag voor Red Bull compleet maakte.
Voorvleugels de reden tot succes?
De focus op de voorvleugels van McLaren en Mercedes komt niet uit de lucht vallen. Christian Horner, teambaas van Red Bull, had eerder al aangegeven dat de voorvleugel een cruciaal onderdeel is waar sommige teams recent significante verbeteringen hebben doorgevoerd.
Horner wees specifiek naar de hoek waaronder de voorvleugels van McLaren en Mercedes staan, die volgens hem duidelijk afwijken van de rest van het veld. Dit zou mogelijk een verklaring kunnen zijn voor het plotselinge tempo van deze teams, zowel op hoog- als laagdownforce-circuits zoals Zandvoort en Monza.
In de Formule 1 is de voorvleugel een van de meest gecompliceerde onderdelen van de auto, met een directe invloed op de aerodynamische prestaties. Kleine veranderingen in de vorm, hoek of flexibiliteit van de vleugel kunnen leiden tot grote verschillen in rondetijden.
Het is dan ook geen verrassing dat teams voortdurend op zoek zijn naar manieren om dit onderdeel te optimaliseren.
“Iedereen wil het geheim van McLaren weten, omdat het heel veel geld waard is.” – Tom Coronel
McLaren sluit Red Bull op de hielen in het kampioenschap
Ondanks de indrukwekkende kwalificatieprestaties van McLaren en Mercedes op Monza, wist McLaren tijdens de race zelf niet te winnen. Charles Leclerc van Ferrari gebruikte een slimme één-stop strategie om Oscar Piastri te verslaan en als tweede te eindigen, net voor Lando Norris op de derde plaats.
Toch was het weekend verre van een teleurstelling voor McLaren. Met beide auto’s op het podium wist het team 21 punten meer te scoren dan Red Bull, wat het gat in het constructeurskampioenschap terugbracht tot slechts negen punten met nog acht races te gaan.
Deze recente opmars van McLaren in het kampioenschap is opmerkelijk, vooral gezien hun wisselvallige start van het seizoen. De consistentie en snelheid die het team de laatste races heeft laten zien, lijken te wijzen op een succesvolle ontwikkeling van de auto.
De komende races zullen uitwijzen of McLaren deze vorm kan vasthouden en mogelijk Red Bull kan blijven uitdagen in de strijd om het kampioenschap.
Om een duidelijker beeld te geven van de recente prestaties van McLaren ten opzichte van Red Bull, volgen hier enkele belangrijke statistieken uit de afgelopen races:
Race | McLaren Punten | Red Bull Punten | Verschil in Punten |
---|---|---|---|
Dutch Grand Prix | 25 | 18 | +7 |
Italian Grand Prix | 35 | 14 | +21 |
- Pole positions: McLaren behaalde hun eerste pole position van het seizoen op Monza met Lando Norris.
- Gemiddelde tijd in Q3: De top zes in Q3 op Monza werd slechts gescheiden door 0,2 seconden.
- Constructeurskampioenschap: Het gat tussen McLaren en Red Bull is nu teruggebracht tot negen punten.
De ontwikkelingen rond McLaren, Mercedes en Red Bull zullen ongetwijfeld de rest van het seizoen blijven domineren. Helmut Marko’s oproep tot een diepgaand onderzoek naar de voorvleugels van McLaren en Mercedes voegt nog een extra laag complexiteit toe aan een toch al zeer competitief kampioenschap.