Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
F1 nieuws Marko adviseert Verstappen over afstelling: ‘vertrouw op je gevoel, niet op de simulator’

Marko adviseert Verstappen over afstelling: ‘vertrouw op je gevoel, niet op de simulator’

903
Marko adviseert Verstappen over afstelling: ‘vertrouw op je gevoel, niet op de simulator’

Helmut Marko heeft Max Verstappen opgedragen om zijn eigen inschatting te volgen bij het afstellen van de RB21, in plaats van blind te vertrouwen op de simulator.

Die geeft volgens Red Bull foutieve informatie, waardoor het team verkeerde keuzes maakt. Het verschil tussen de data uit de simulator en de werkelijkheid op het circuit vormt momenteel het grootste technische struikelblok voor het team.

Het technische probleem draait om correlatie: wat het team in de windtunnel en simulator meet, komt niet overeen met de prestaties op de baan.

Christian Horner legde uit dat de windtunnel Red Bull een verkeerde richting heeft opgestuurd, waardoor de afstelling op het circuit niet werkt zoals verwacht.

“Vooral de windtunnel heeft ons een richting in gestuurd die niet overeenkomt met wat we op de baan zien. Je eindigt dan met een mismatch tussen wat je tools aangeven en wat je op de baan tegenkomt.”

De discrepantie maakt het lastig om het vertrouwen in de auto op te bouwen.

Verstappen kampt hierdoor met balansproblemen en een gebrek aan grip bij het insturen van bochten, iets wat volgens Horner vooral te herleiden is tot een aerodynamisch mankement in de aanvang van de bocht.

Simulatorprestaties misleiden coureurs

Niet alleen de windtunnel, maar ook de simulator levert onbetrouwbare informatie. Dat leidt tot situaties waarin de coureurs op basis van simulaties denken dat een bepaalde afstelling snel is, maar die op de baan juist averechts uitpakt.

“Als de simulator ons snelle rondetijden voorspelt, gaan we achteruit op het circuit,” verklaarde Marko.

Hij verwees daarbij naar vergelijkbare problemen die zich eerder voordeden in Monaco en recent in Japan. Zijn advies aan Verstappen was dan ook duidelijk: baseer je gevoel voor afstelling op eigen ervaring in plaats van de computer.

“Ik heb Max gezegd dat hij op zijn ervaring moet vertrouwen, niet op wat de simulator zegt.”

Het advies van Marko komt op een moment dat McLaren het tempo bepaalt in de Formule 1. Met drie overwinningen in vier races – waaronder twee voor Oscar Piastri – voert McLaren zowel het coureurs- als constructeurskampioenschap aan.

Lees ook:  Red Bull voorspelt terugval McLaren: 'Flexi-wings worden probleem vanaf Spanje'

Red Bull volgt op grote achterstand: Verstappen staat acht punten achter op Lando Norris en het team heeft tachtig punten minder dan McLaren.

In Bahrein ondervond Verstappen problemen met de balans en de remmen. Daarbovenop kwamen twee mislukte pitstops door een defect in het lichtsignaalsysteem, dat normaal gesproken aangeeft wanneer de auto mag vertrekken.

Die combinatie zorgde ervoor dat Verstappen vanaf P7 geen vuist kon maken.

Horner ziet waar het misgaat, maar oplossing vergt tijd

Volgens Horner begrijpt het technische team inmiddels wat het probleem is, maar zit de uitdaging in de implementatie van de oplossing.

De aerodynamica rond de instuurfase van bochten moet aangepakt worden om Verstappen het vertrouwen te geven dat hij nodig heeft.

“Het gaat om de instuurfase naar het midden van de bocht. Daar moet grip en vertrouwen komen, en dat is fundamenteel een aero-probleem. Het probleem is dat onze tools niet laten zien wat we op de baan waarnemen.”

Hij vergeleek de situatie met het kijken naar twee horloges die een andere tijd aangeven. De uitdaging is nu om uit te zoeken welk systeem faalt en hoe dat hersteld kan worden zonder verdere achterstand op te lopen.

Het feit dat Marko zijn coureur adviseert om de simulator te negeren, onderstreept hoe diep het vertrouwen in de eigen tools is gedaald.

De RB21 lijkt zich in een cruciale fase van ontwikkeling te bevinden. Met de huidige reglementen aan het eind van hun levenscyclus, zijn de marges klein.

Red Bull loopt tegen de grenzen van hun windtunnel aan, en dat vertaalt zich direct naar mindere prestaties op de baan. Terwijl andere teams hun correlatieproblemen lijken te hebben opgelost, blijft Red Bull achter.

Lees ook:  Red Bull onder vuur na gevaarlijke pitstop: 'totaal gebrek aan oordeel' volgens Wolff​

De druk op het team neemt toe nu McLaren zich positioneert als het te kloppen team.

Zonder snelle technische doorbraken en meer grip op de simulatie- en windtunneldata, blijft Red Bull afhankelijk van Verstappens improvisatievermogen. Het is een zeldzame situatie waarin instinct belangrijker lijkt dan technologie.

Gerelateerd nieuws

Lewis Hamilton Ferrari

Hamilton vreest kwalificatieflop in Monaco: ‘we zijn niet snel én wendbaar genoeg’

Lewis Hamilton kreeg onlangs een harde waarschuwing over zijn kansen in Monaco....

Williams Alexander Albon

Sainz laaiend na raceblunder Williams: ‘ik dacht serieus aan ongehoorzaamheid’

De woorden van Carlos Sainz na de Grand Prix van Imola waren...

Oscar Piastri Mclaren

Red Bull’s vragen leiden tot FIA-actie: ‘McLaren’s bandenkoeling onder de loep’

De FIA heeft vlak voor het raceweekend in Imola stilletjes een technische...

Fia Vlag

Na jaren verlies boekt FIA eindelijk winst: ‘geen schulden meer, alleen groei’

Na vijf jaar rode cijfers heeft de FIA eindelijk weer zwarte inkt...