Jarenlang stond hij symbool voor Ferrari’s dominantie in de Formule 1. Maar nu zit Luca Di Montezemolo ineens aan tafel bij de concurrent. De voormalig Ferrari-voorzitter is benoemd tot bestuurslid van McLaren Group Holdings, het bedrijf achter McLaren Automotive. Een zet die voelt als een culture shock voor de traditionele Formule 1-volger.
De timing en locatie zijn opvallend: vlak na de overname van McLaren Automotive door een investeerder uit Abu Dhabi schuift Di Montezemolo aan in het vernieuwde bestuur.
Alsof Juventus’ clubicoon plots de raad van bestuur van AC Milan binnengestapt is. En dat bij een merk dat hij decennialang als directe rivaal bestreed.
In april 2025 nam CYVN Holdings uit Abu Dhabi het merendeel van McLaren Automotive over. Hun plannen zijn ambitieus: McLaren moet wereldwijd naam maken als luxemerk in het topsegment van sportauto’s. De benoeming van Di Montezemolo lijkt daarbij allesbehalve toevallig.
“We willen een nieuw niveau van uitmuntendheid bereiken, aldus CYVN bij de overname. McLaren moet een wereldspeler worden in performance en luxe.”
Met zijn ervaring als leider van Ferrari in de hoogtijdagen – denk aan de successen met Michael Schumacher – is Di Montezemolo de belichaming van die ambitie. Hij weet hoe je een merk op het hoogste niveau positioneert. En misschien belangrijker nog: hij weet hoe je dat wereldwijd verkoopt.
Van Ferrari naar McLaren: symbolisch en pijnlijk
De symboliek achter deze stap is niet te negeren. Di Montezemolo ís Ferrari, zeker voor de generatie die opgroeide met dominantie begin jaren 2000. Zijn overstap naar McLaren voelt voor veel tifosi als verraad. Toch lijkt hij zijn keuze vooral zakelijk te benaderen. Zijn ervaring is waardevol voor een bedrijf dat zichzelf opnieuw wil uitvinden.
“Dit is een team dat soms leiderschap mist, zei hij in april nog over Ferrari. Maar ze zijn gemotiveerd, dat zie ik.”
Met dat ene zinnetje raakte hij precies aan waar het verschil zit. Di Montezemolo is een bestuurder die structuur, visie en slagkracht bracht bij Ferrari. Diezelfde mix kan hij nu inzetten bij McLaren – niet in de paddock, maar aan de directietafel.
Samen met nieuwe CEO Nick Collins en voorzitter Paul Walsh vormt Di Montezemolo het kloppende hart van het vernieuwde McLaren Automotive. Waar Walsh de financiële stabiliteit benadrukt en Collins de operationele koers leidt, brengt de oud-Ferrari-baas vooral strategische flair en industriekennis in.
“Deze resultaten tonen aan dat onze fundamentele kracht intact is,” stelde Walsh recent. “We hebben weer een gezonde balans en volop ruimte voor groei.”
Dat is nodig ook, want McLaren heeft roerige jaren achter de rug. Financiële verliezen in 2023 liepen op tot bijna 900 miljoen pond. Maar begin 2024 keerde het tij: stijgende verkopen, nieuwe modellen en hernieuwd vertrouwen. En nu dus een topman met wereldfaam aan het roer.
McLaren Automotive kijkt intussen vooruit. In 2026 komt er een vernieuwde Artura met betere hybridetechnologie, lagere massa en betere batterijkoeling
Ook wordt gewerkt aan een opvolger van de GT én een nieuwe generatie Ultimate Series-modellen met elektrificatie. Allemaal met duidelijke link naar Formule 1-technologie.
Dat DNA blijft belangrijk. Zelfs als Di Montezemolo geen directe invloed heeft op McLaren Racing – dat nog steeds in handen is van het Bahreinse Mumtalakat – zal zijn aanwezigheid in de groep impact hebben. Niet alleen als bestuurder, maar ook als boegbeeld van een nieuw hoofdstuk voor een merk dat klaar is om opnieuw te domineren.