Red Bulls uitdaging op circuits met hobbels en kerbs
De afgelopen vier races in Miami, Imola, Monaco en Canada toonden een zwakte van Red Bull aan op circuits met veel hobbels en kerbs. Deze races lieten kansen voor de concurrenten zien, deels door de moeilijkheden van Red Bull en deels door hun eigen verbeteringen. Lando Norris behaalde zijn eerste overwinning in Miami, terwijl Charles Leclerc een emotionele thuisoverwinning in Monaco behaalde.
Voor de aankomende races op meer traditionele circuits zoals Barcelona, de Red Bull Ring en Silverstone, verwacht Ferrari-coureur Leclerc dat Red Bull weer op volle sterkte zal zijn. “Ik denk dat de kracht van Red Bull zichtbaarder zal zijn op een circuit als Barcelona,” zei Leclerc na zijn uitvalbeurt in de Grand Prix van Canada.
Verwachtingen voor de Europese races
George Russell, die de pole position behaalde in Montreal en zijn eerste podium van het seizoen veroverde in een verbeterde Mercedes, benadrukte dat Max Verstappen nog steeds wist te winnen in Imola en Canada ondanks de problemen met de auto. Dit suggereert volgens Russell dat Red Bull een grotere kracht zal zijn in de komende Europese races.
“We moeten zien hoe hun prestaties zullen zijn in Barcelona, maar de toename van snelheid die we dit weekend hebben gezien, is geen verrassing voor ons omdat alle cijfers in de fabriek aangaven dat we een grote prestatiewinst zouden vinden met deze upgrades,” aldus Russell.
De strijd aan de top wordt spannender
Lando Norris van McLaren, die met Russell vocht om de tweede plaats tijdens de natte race op zondag, erkende dat Mercedes nu ook een rol zal spelen in de strijd aan de top. “Als ze sneller zijn in de volgende races en zich bij de strijd van Ferrari, Red Bull en ons voegen, zal dit onze race spannender maken,” zei Norris.
Dit betekent dat er waarschijnlijk acht auto’s zullen zijn die vechten om de topposities, wat de race spannender en uitdagender maakt voor zowel de coureurs als de toeschouwers.
Circuits die de 2024 auto goed liggen
Red Bull Racing heeft een zeer competitieve auto voor het Formule 1-seizoen 2024. Enkele circuits die goed bij hun auto lijken te passen zijn:
Circuit de Barcelona-Catalunya
Dit circuit heeft een mix van snelle en langzame bochten, evenals enkele lange rechte stukken waar de topsnelheid van de auto belangrijk is. De RB20 (de 2024 auto van Red Bull) presteert uitstekend op dit soort circuits met een goede balans tussen downforce en topsnelheid.
Red Bull Ring
Als thuiscircuit van Red Bull is dit een baan waar ze traditioneel sterk presteren. De korte lay-out met veel snelle bochten speelt in het voordeel van de uitstekende aerodynamica en chassis van de RB20. Max Verstappen won hier de laatste vier edities van de Oostenrijkse GP.
Circuit de Spa-Francorchamps
De lange Kemmel Straight en snelle bochten zoals Eau Rouge/Raidillon benadrukken de sterke punten van de RB20, namelijk topsnelheid en aerodynamica. Red Bull was hier de afgelopen jaren zeer competitief.
Autodromo Nazionale Monza
Een ander circuit met nadruk op topsnelheid waar de RB20 goed uit de verf zou moeten komen. De lage downforce-vleugels voor Monza passen goed bij de efficiënte aerodynamica van de Red Bull.
Yas Marina Circuit (Abu Dhabi)
Met veel langzame bochten en enkele snelle secties is dit een circuit waar een goede balans tussen downforce en topsnelheid cruciaal is. De RB20 lijkt hier een voordeel te hebben op de concurrentie. Uiteraard spelen bandenslijtage, set-up en andere factoren ook een rol, maar op basis van de karakteristieken van de RB20 en de sterke punten van Red Bull lijken bovenstaande circuits goed bij hun auto te passen voor het seizoen 2024.