Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
F1 nieuws F1 coureurs Lando Norris verrast met listig trucje op de grid: ‘het zit ’m in de details’

Lando Norris verrast met listig trucje op de grid: ‘het zit ’m in de details’

1k
Lando Norris verrast met listig trucje op de grid: ‘het zit ’m in de details’

Tijdens de opstelling van de grid in Barcelona viel journalist Adam Cooper iets op aan de McLaren van Lando Norris. Terwijl de meeste ogen gericht waren op de weersomstandigheden of strategie, focuste Norris op het enige dat telt in die eerste seconden: de perfecte start.

“It’s all in the details! Lando Norris laat zijn team een strook zilvertape op de pitmuur aanbrengen, uitgelijnd met zijn voorwielen, om een valse start te voorkomen.”

Na een reeks teleurstellende starts in eerdere races, onder meer veroorzaakt door een technisch probleem in Hongarije, besloot Norris dat het anders moest.

In Spanje vroeg hij zijn team om een fysieke referentie te maken met zilveren tape op de pitmuur, uitgelijnd met zijn voorwielen. Dit hielp hem exact op de juiste positie te staan bij het doven van de startlichten, zonder risico op een valse start.

Het idee was simpel maar effectief. Door exact te weten waar hij met zijn voorwielen stond, kon Norris zijn focus volledig leggen op zijn reactie. Geen twijfel, geen paniekmoment. En dat betaalde zich uit.

Waarom een goede start essentieel is in Barcelona

De eerste bocht op Circuit de Barcelona-Catalunya ligt op een lange rechte lijn na de grid. Wie daar als eerste aankomt, heeft een enorm voordeel. Vuile lucht van voorgangers beïnvloedt de bandentemperatuur en downforce, wat vooral in Spanje een groot nadeel is voor wie achter een auto zit.

De statistieken spreken boekdelen. Bij de start van de race had Charles Leclerc een reactietijd van 0,32 seconden tegenover Lewis Hamilton’s 0,52 seconden.

Lees ook:  Button ziet mentale ommekeer bij Norris na pijnlijke crash: 'vat de stier bij de horens'

Dat verschil van twee tienden leidde direct tot een positiewinst en legde de basis voor Leclercs aanval later in de openingsfase. Norris wist dat hij zo’n voordeel niet kon laten liggen.

Norris gaf eerder dit seizoen al toe dat zijn starts ‘het nummer één punt van verbetering’ waren. Ondanks zijn sterke kwalificaties verloor hij meermaals posities in de eerste meters.

In de Formule 1, waar elk tiende telt, is dat simpelweg onacceptabel. De zilvertape-truc was dan ook geen gimmick, maar een strategisch hulpmiddel om eindelijk dat zwakke punt te neutraliseren.

In Barcelona werkte het. Zijn auto stond perfect uitgelijnd, hij vermijdde een jumpstart en zette een gecontroleerde, stabiele start neer. Geen wielspin, geen correctie, gewoon een goede launch.

Waarom dit kleine detail grote gevolgen kan hebben

Een fractie van een seconde bij de start kan het verschil maken tussen een podium of het vastzitten in verkeer. Door het startprobleem actief aan te pakken, liet Norris zien dat hij niet alleen snel is, maar ook slim en doelgericht in zijn aanpak.

“Starts zijn moeilijk. Iedereen heeft er wel eens moeite mee. Maar dit soort oplossingen helpen me om consistenter te zijn.”

Het initiatief met de tape is geen schending van de regels. Zolang het geen mechanische hulp biedt en er geen sensoren worden beïnvloed, is het toegestaan.

En daarmee bewijst McLaren opnieuw hoe innovatief het team is in de marges van het reglement. Hoewel Norris niet de race won in Spanje, zette hij wel opnieuw een solide prestatie neer, mede dankzij zijn verbeterde start.

Lees ook:  Horner haalt uit naar Schumacher na onzin-theorie: 'nog nooit zoiets stoms gehoord'

In de context van een seizoen waarin McLaren zichtbaar dichter bij Red Bull en Ferrari komt, is dit soort precisiewerk cruciaal. Het kan het verschil betekenen tussen een top 5-finish of een podium.

Het is ook een signaal naar concurrenten: bij McLaren wordt er op elk detail gelet. En dat begint al vóór het uitgaan van de lichten.

Met nog veel races te gaan in 2025, zou dit tapeverhaal zomaar een voetnoot kunnen worden in een veel groter verhaal over Lando Norris’ evolutie als complete coureur.

Gerelateerd nieuws

helmut marko en christian horner

Red Bull twijfelt aan Tsunoda terwijl Verstappen het team draagt: ‘te impulsief, te grillig’

Max Verstappen vecht alleen, terwijl zijn teamgenoot zakt in prestaties en vertrouwen....

Ferrari charles leclerc

Norris en Leclerc missen eerste training GP Oostenrijk: talenten krijgen hun kans

Ferrari en McLaren verrassen vlak voor de Oostenrijkse Grand Prix met een...

Lewis Hamilton

Wolff verdedigt Hamilton na stroeve start bij Ferrari: ‘je verleert racen niet zomaar’

Lewis Hamiltons overstap naar Ferrari verloopt stroef, maar Toto Wolff twijfelt geen...

Red Bull Racing

Montoya ontkracht Red Bull-paniek: ‘Max verricht geen wonderen, de auto ís gewoon snel’

Het beeld van een worstelende Red Bull begint dit seizoen vaste vormen...