De eerste vrije trainingen voor de Hongaarse Grand Prix 2024 werden gedomineerd door Lando Norris van McLaren. Op het Hungaroring circuit zette Norris de snelste tijd neer op de zachte banden, gevolgd door Max Verstappen van Red Bull en Carlos Sainz van Ferrari. Norris imponeerde niet alleen met zijn snelle rondetijd, maar toonde ook indrukwekkende consistentie tijdens de lange runs op de harde banden.
Zijn teamgenoot Oscar Piastri oogde eveneens snel, maar worstelde nog wat met de limiet van de auto. Mercedes hield zich enigszins gedeisd op de zachte banden, maar Lewis Hamilton liet sterke long runs zien op de medium compound.
Technische upgrades en teamstrategieën
Red Bull Racing introduceerde significante upgrades op hun RB20 voor de Hongaarse Grand Prix. Hoewel de exacte details niet bekend zijn gemaakt, leek het team tevreden met de initiële prestaties. Max Verstappen had echter moeite om een perfecte ronde neer te zetten op de zachte banden, wat resulteerde in een tweede plaats achter Norris.
Mercedes koos ervoor om zich niet volledig te focussen op snelle rondes op zachte banden, maar concentreerde zich meer op het verzamelen van data voor de race. George Russell en Lewis Hamilton eindigden respectievelijk als vijfde en zevende, maar toonden veelbelovende pace tijdens de racesimulaties.
Verrassende prestaties in het middenveld
Kevin Magnussen van Haas leverde een opvallende prestatie door de vierde tijd te noteren, sneller dan beide Mercedes-coureurs. Deze sterke vertoning komt op een opmerkelijk moment, aangezien recent bekend werd dat Magnussen aan het einde van het seizoen moet vertrekken bij het team.
Daniel Ricciardo liet zien dat hij snel zijn draai heeft gevonden door zijn teamgenoot Yuki Tsunoda te verslaan. Ondertussen worstelde Aston Martin onverwacht met de pace, waarbij beide coureurs buiten de top tien eindigden.
Incidenten en rode vlag
De tweede vrije training werd kort onderbroken door een rode vlag situatie veroorzaakt door Charles Leclerc. De Ferrari-coureur verloor de controle over zijn auto in de snelle bocht 4 en raakte de vangrail met zijn linker achterwiel. Hoewel de schade beperkt bleef, kostte het incident Leclerc waardevolle tijd op de baan en verhinderde het hem om een snelle ronde op zachte banden te zetten.
Dit verklaart zijn lage klassering in de tijdenlijst en onderstreept de uitdagingen die Ferrari nog steeds heeft met de balans van de auto, vooral in snelle bochten.
Bandenmanagement en racestrategie
De hoge temperaturen op de Hungaroring zorgden voor extra uitdagingen op het gebied van bandenmanagement. Veel teams kozen ervoor om uitgebreide long runs uit te voeren om de degradatie van de banden te bestuderen. Lando Norris imponeerde hier met zeer consistente rondetijden op de harde band, terwijl Sergio Perez sterke prestaties liet zien op de medium compound.
Lewis Hamilton viel op met een reeks identieke rondetijden tijdens zijn racesimulatie, wat wijst op een goed begrip van de banden bij Mercedes. Deze data zal cruciaal zijn voor het bepalen van de optimale strategie voor de kwalificatie en de race, waarbij de keuze tussen de medium en harde band voor de start van de Grand Prix een belangrijk discussiepunt zal zijn.