Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
Home Overig Kwalificatie afgelast: wat gebeurt er met de startopstelling?
Overig

Kwalificatie afgelast: wat gebeurt er met de startopstelling?

70
Kwalificatie afgelast: wat gebeurt er met de startopstelling?
Foto: Steffen Prößdorf

Als een kwalificatiesessie niet kan doorgaan vanwege extreme weersomstandigheden of andere onvoorziene gebeurtenissen, heeft de FIA duidelijke procedures om de startopstelling te bepalen. De primaire optie is het uitstellen van de kwalificatie naar een later tijdstip, meestal de volgende dag.

Mocht dit niet mogelijk zijn, dan wordt teruggevallen op de resultaten van de laatste vrije training. In het uiterste geval dat ook deze gegevens niet beschikbaar zijn, wordt de WK-stand gebruikt om de grid te bepalen.

Deze procedures zijn vastgelegd in de officiële FIA Formule 1 Sportieve Reglementen. Artikel 35.1 stelt dat als Q1 niet kan worden voltooid, de startopstelling wordt bepaald op basis van de snelste tijden uit de laatste vrije training. Voor Q2 en Q3 geldt dat de tijden uit de voorgaande kwalificatiesessie worden gebruikt.

ScenarioBeschrijvingVoordelenNadelen
Vrije training resultatenGebruik van snelste rondetijden uit laatste vrije trainingRedelijk representatief voor actuele prestatiesMogelijk niet alle teams op volle snelheid
WK-standStartopstelling gebaseerd op huidige kampioenschapspositiesAltijd beschikbaarMinder representatief voor actuele vorm
Alternatieve tijdmetingVerkorte kwalificatie of enkele ronde per coureurGeeft actuele prestaties weerLogistiek uitdagend, tijdsdruk

Mochten er helemaal geen tijden beschikbaar zijn, dan wordt teruggevallen op de huidige WK-stand. Het afgelasten van een kwalificatie heeft aanzienlijke gevolgen voor de race.

FIA-regels voor afgelaste kwalificaties

De FIA heeft een uitgebreid reglement opgesteld om situaties te behandelen waarin een kwalificatiesessie niet kan doorgaan. Deze regels zijn cruciaal om de fairness en integriteit van de sport te waarborgen, zelfs onder onvoorziene omstandigheden.

Het primaire doel is om een eerlijke en competitieve startopstelling te garanderen, ongeacht de uitdagingen die zich voordoen. Volgens de FIA Formule 1 Sportieve Reglementen zijn er verschillende scenario’s uitgewerkt voor het geval een kwalificatiesessie moet worden afgelast.

De eerste optie is altijd om de sessie uit te stellen naar een later tijdstip, meestal de volgende dag. Dit geeft teams en organisatoren de kans om zich aan te passen aan veranderende omstandigheden, zoals het verbeteren van het weer of het oplossen van technische problemen op het circuit.

Als uitstel niet mogelijk is, treedt een hiërarchie van alternatieve methoden in werking om de startopstelling te bepalen. De eerste fallback-optie is het gebruik van de resultaten van de laatste vrije training.

Dit wordt gezien als de meest recente en relevante indicatie van de prestaties van de auto’s en coureurs onder vergelijkbare omstandigheden.

“Onze prioriteit is altijd om een eerlijke en competitieve startopstelling te creëren, zelfs als de kwalificatie niet kan doorgaan,” aldus Michael Masi, voormalig FIA-racedirecteur. “De procedures die we hebben ontwikkeld, zorgen ervoor dat we flexibel kunnen reageren op onverwachte situaties.”

In het geval dat ook de vrije trainingsresultaten niet beschikbaar of representatief zijn, bijvoorbeeld door sterk veranderde weersomstandigheden, wordt de huidige WK-stand gebruikt om de grid te bepalen.

De FIA-regels voorzien ook in speciale bepalingen voor verschillende kwalificatieformats. Bij het sprintraceformat, waar de kwalificatie de startopstelling voor de sprintrace bepaalt, gelden aangepaste procedures.

Als de kwalificatie hier niet kan doorgaan, wordt de startopstelling voor de sprintrace bepaald op basis van de vrije trainingsresultaten of, indien nodig, de WK-stand.

Deze gedetailleerde en flexibele aanpak van de FIA zorgt ervoor dat er altijd een fair systeem is om de startopstelling te bepalen, ongeacht de omstandigheden. Het benadrukt het belang van voorbereiding en aanpassingsvermogen in de hoogste klasse van de autosport.

Mogelijke vervangende scenario’s voor de startopstelling

Wanneer een kwalificatiesessie niet kan doorgaan, treden er verschillende vervangende scenario’s in werking om de startopstelling te bepalen. Deze alternatieven zijn zorgvuldig ontworpen om een zo eerlijk en competitief mogelijke grid te creëren, rekening houdend met de meest recente prestaties van de teams en coureurs.

Het eerste en meest voorkomende scenario is het gebruik van de resultaten van de laatste vrije training. Deze optie wordt gezien als de meest directe en relevante vervanging voor de kwalificatie, aangezien het de meest recente indicatie geeft van de snelheid en prestaties van de auto’s onder vergelijkbare omstandigheden.

Red Bull Max Verstappen
Foto: Steffen Prößdorf

In dit geval wordt de startopstelling bepaald op basis van de snelste rondetijden die de coureurs hebben neergezet tijdens de laatste trainingssessie.

Als de resultaten van de vrije trainingen niet beschikbaar of niet representatief zijn, bijvoorbeeld door sterk veranderde weersomstandigheden of technische problemen, wordt er teruggegrepen op de huidige WK-stand.

“Het gebruik van de WK-stand als laatste redmiddel voor de startopstelling is een eerlijke manier om de consistente prestaties van teams en coureurs te erkennen,” verklaart Ross Brawn, voormalig technisch directeur in de Formule 1. “Het zorgt ervoor dat we altijd een grid kunnen vormen, zelfs in de meest uitdagende omstandigheden.”

In zeldzame gevallen kan de FIA besluiten om een alternatieve tijdmeting te organiseren. Dit kan bijvoorbeeld een verkorte kwalificatiesessie zijn of een uniek format dat is aangepast aan de specifieke omstandigheden.

Deze optie wordt alleen overwogen als alle andere alternatieven niet haalbaar zijn en er voldoende tijd en geschikte omstandigheden zijn om een veilige en eerlijke sessie te organiseren.

De keuze voor een specifiek vervangend scenario hangt af van verschillende factoren, waaronder:

  • De timing van de afgelasting van de kwalificatie
  • De weersomstandigheden en vooruitzichten
  • De beschikbaarheid van eerdere sessieresultaten
  • De veiligheid van coureurs en marshals
  • De technische staat van het circuit

Bij sprintraceweekenden, waar de kwalificatie normaal gesproken de startopstelling voor de sprintrace bepaalt, worden vergelijkbare procedures gevolgd om de grid voor zowel de sprint als de hoofdrace vast te stellen.

ScenarioBepaling startopstelling
Laatste vrije training beschikbaarSnelste rondetijden uit VT3
Geen representatieve trainingstijdenHuidige WK-stand
Alternatieve tijdmeting mogelijkAangepast kwalificatieformat

Deze flexibele aanpak zorgt ervoor dat de Formule 1 onder vrijwel alle omstandigheden een eerlijke en competitieve startopstelling kan creëren, waardoor de integriteit van de sport wordt gewaarborgd en fans verzekerd zijn van spannende races, ongeacht de uitdagingen die zich voordoen.

Eerdere voorbeelden van afgelaste kwalificaties

In de rijke geschiedenis van de Formule 1 zijn er verschillende gevallen geweest waarin kwalificatiesessies moesten worden afgelast of uitgesteld vanwege extreme weersomstandigheden of andere onvoorziene gebeurtenissen. Deze situaties hebben geleid tot unieke oplossingen en hebben de flexibiliteit en het aanpassingsvermogen van de sport op de proef gesteld.

Een van de meest memorabele voorbeelden vond plaats tijdens de Japanse Grand Prix van 2019 op het Suzuka Circuit. De naderende tyfoon Hagibis dwong de organisatoren om alle activiteiten op zaterdag, inclusief de kwalificatie, af te gelasten.

Als gevolg hiervan werd de kwalificatie verplaatst naar zondagochtend, slechts enkele uren voor de start van de race. Dit creëerde een unieke en intense situatie waarbij teams en coureurs zich in een zeer kort tijdsbestek moesten voorbereiden op zowel de kwalificatie als de race.

“De veiligheid van iedereen in de paddock en van de fans is onze topprioriteit. Het verplaatsen van de kwalificatie naar zondag was de enige juiste beslissing onder deze extreme omstandigheden,” verklaarde Masashi Yamamoto, algemeen directeur van Honda F1, na de beslissing in Suzuka.

Een ander opmerkelijk voorbeeld deed zich voor tijdens de Verenigde Staten Grand Prix van 2015 op het Circuit of the Americas in Austin, Texas.

GP austin - Circuit of the americas
Foto: Seefrank

Extreme regenval en onweer zorgden ervoor dat de kwalificatie op zaterdag moest worden uitgesteld. Pogingen om de sessie op zondagochtend te laten plaatsvinden, werden ook gedwarsboomd door aanhoudend slecht weer.

Uiteindelijk werd besloten om de startopstelling te bepalen op basis van de tijden uit de tweede vrije training, de laatste sessie die onder droge omstandigheden was verreden. De Australische Grand Prix van 2013 in Melbourne bood een ander scenario. De kwalificatie op zaterdag werd onderbroken en uiteindelijk uitgesteld vanwege hevige regenval.

In dit geval werd besloten om Q2 en Q3 op zondagochtend te laten plaatsvinden, wat resulteerde in een unieke situatie waarbij de kwalificatie over twee dagen werd verspreid.

Deze historische voorbeelden illustreren de verschillende benaderingen die de Formule 1 heeft moeten toepassen om met afgelaste of uitgestelde kwalificaties om te gaan:

  • Verplaatsing naar zondagochtend (Japan 2019)
  • Gebruik van vrije trainingstijden (Verenigde Staten 2015)
  • Spreiding over twee dagen (Australië 2013)
Grand PrixJaarReden afgelastingOplossing
Japan2019Tyfoon HagibisKwalificatie op zondagochtend
Verenigde Staten2015Extreme regenvalGebruik VT2-tijden
Australië2013Hevige regenvalQ2 en Q3 op zondag

Gerelateerd nieuws

De rol van reactietraining in de prestaties van een coureur

Coureurs moeten razendsnel kunnen reageren op veranderende situaties op de baan, waar...

Hoe herhaalde overtredingen tijdens een seizoen leiden tot zwaardere straffen

Coureurs krijgen strafpunten op hun superlicentie voor verschillende overtredingen tijdens races. Deze...

De verschillen in strafmaatregelen tussen droge en natte races

Bij regenraces vervalt de verplichting om op de snelste band uit Q2...

Hoe stewards bepalen of een inhaalactie gevaarlijk was

Stewards beoordelen gevaarlijke inhaalacties aan de hand van strikte criteria en geavanceerde...

Waarom foutieve positionering op de startgrid kan leiden tot een straf

De FIA heeft strikte regels opgesteld om een gelijk speelveld te garanderen...

Hoe teams omgaan met strafseconden bij een pitstop

Deze straffen variëren van 5 tot 10 seconden en worden uitgevoerd tijdens...

Hoe herstartregels tijdens rode vlaggen tot penalty’s kunnen leiden

De FIA heeft specifieke procedures vastgesteld voor het hervatten van races na...

Hoe coureurs straffen vermijden door direct gehoor te geven aan teamorders

Teamorders worden tijdens races gegeven via de boordradio, meestal om een snellere teamgenoot...