Lance Stroll wordt volgens Mike Krack, de teambaas van Aston Martin F1, op oneerlijke wijze bekritiseerd. Ondanks zijn positie als teamgenoot van tweevoudig wereldkampioen Fernando Alonso, wordt Stroll vaak weggezet als zwakke schakel binnen het team.
Statistieken tonen inderdaad een duidelijk verschil tussen de twee coureurs. Alonso scoorde tijdens hun gezamenlijke seizoenen 274 punten tegenover Stroll’s 98 en versloeg hem in kwalificaties met 37-8. Deze cijfers benadrukken het verschil in prestaties op papier.
Echter, Krack wijst erop dat deze cijfers niet het volledige verhaal vertellen. Hij benadrukt dat het gat tussen de twee coureurs in werkelijkheid klein is en beïnvloed wordt door externe factoren, waaronder technische tekortkomingen van de auto. Hij stelt:
“Als je kijkt naar het verschil met een van de beste coureurs aller tijden, is het gat erg klein.”
Een groot deel van de kritiek op Lance Stroll lijkt voort te komen uit hoe hij zich presenteert in de media. Volgens Krack wordt Stroll beoordeeld op zijn houding tijdens interviews en andere publieke optredens, terwijl dit slechts een klein onderdeel is van zijn rol als coureur.
“Hij wordt voornamelijk beoordeeld op zijn mediaverplichtingen,” zegt Krack. “Maar voor mij draait het bij een coureur in de eerste plaats om rijden.”
Deze focus op media-optredens leidt volgens Krack tot een scheef beeld in de buitenwereld. Stroll wordt vaak afgeschilderd als ongemotiveerd of ongeïnteresseerd, terwijl dit volgens Krack verre van de waarheid is.
Een ondergewaardeerde coureur binnen het team
Mike Krack benadrukt dat Stroll een waardevolle bijdrage levert aan Aston Martin, zowel in de ontwikkeling van de auto als in de samenwerking binnen het team. Hij omschrijft Stroll als serieus, hardwerkend en constructief.
Dit blijkt onder andere uit zijn betrokkenheid bij simulatorwerk en teamvergaderingen. Krack merkt op dat de prestaties van Stroll vaak worden overschaduwd door de prestaties van Alonso.
Zo werden de negende plek van Alonso in het kampioenschap en zijn elfde positie in Monza breed uitgemeten, terwijl Stroll’s elfde plaats in Mexico, met een volgens Krack minder competitieve auto, nauwelijks aandacht kreeg.
Krack zegt hierover:
“Fernando eindigt negende in het kampioenschap, en iedereen zegt: ‘Het ligt aan de auto’. Lance haalt een fantastisch resultaat in Mexico met de langzaamste auto van die dag en eindigt elfde – niemand praat erover.”
De passie van Lance Stroll voor Formule 1
Sceptici suggereren regelmatig dat Stroll’s houding een gebrek aan passie voor de sport verraadt. Voormalig Haas-teambaas Guenther Steiner zei bijvoorbeeld:
“Als zijn vader geen team had, denk ik niet dat Lance een Formule 1-coureur zou zijn, omdat hij er niet naar lijkt te streven een coureur te zijn.”
Krack bestrijdt deze bewering en benadrukt dat Stroll juist een diepe liefde voor de sport heeft. Hij noemt een voorbeeld waarbij Stroll tijdens een recente pauze in de racekalender belde om te vragen of hij in een oudere F1-auto kon testen.
“Toen we onlangs een pauze van drie weken hadden, belde Lance me op om te vragen of we een mogelijkheid konden regelen om ergens te rijden in een oude auto, omdat hij wilde rijden.”
Volgens Krack toont dit aan dat Stroll een gepassioneerde coureur is die voortdurend wil verbeteren, ondanks de negatieve publieke perceptie.
De rol van externe factoren in prestaties
Krack wijst ook op de rol van het team en het materiaal in de prestaties van beide coureurs. Hij benadrukt dat Aston Martin niet altijd in staat is geweest om beide coureurs een competitieve auto te bieden. Dit heeft een directe invloed op de resultaten en versterkt de kloof in prestaties tussen Alonso en Stroll.
“Waar we tekortschieten, is het leveren van de juiste tools en machines aan beide coureurs om te presteren,” aldus Krack.
Hieruit blijkt dat niet alle verschillen in resultaten uitsluitend te wijten zijn aan het talent of de inzet van de coureurs zelf, maar dat technische beperkingen eveneens een belangrijke factor vormen.
Een vergelijking tussen Stroll en Alonso op basis van de beschikbare gegevens levert het volgende beeld op:
Criterium | Fernando Alonso | Lance Stroll |
---|---|---|
Gescoorde punten | 274 | 98 |
Kwalificatieduels | 37 | 8 |
Hoewel de cijfers in Alonso’s voordeel spreken, benadrukt Krack dat ze niet het volledige verhaal vertellen en dat externe factoren een significante rol spelen.
Volgens Mike Krack heeft Lance Stroll te kampen met een “vertekend beeld” dat wordt gevoed door onvolledige analyses en een vooringenomen publieke opinie. Hij stelt dat veel kritiek wordt geuit zonder grondig onderzoek.
“Het is heel oneerlijk wanneer je sommige opmerkingen leest. Ze worden vaak geschreven zonder veel onderzoek, omdat het past bij de publieke opinie.”