De Las Vegas Grand Prix maakte in 2023 een spectaculaire comeback op de Formule 1-kalender en bracht direct verdeeldheid onder fans.
Terwijl sommigen genoten van de glamour en het spektakel van een nachtrace in het hart van de gokstad, riepen technische problemen en organisatorische fouten gemengde reacties op. Het meest besproken incident was een losliggende riooldeksel tijdens de vrije training, die bijna Carlos Sainz trof.
Dit leidde niet alleen tot kritiek op de FIA, maar ook tot een gridstraf voor Sainz, omdat zijn auto schade opliep en reparaties buiten de regels vielen. Dit incident zette de toon voor een weekend vol verrassingen en drama.
Op de baan waren de uitdagingen niet minder groot. De ijzige ondergrond en het gebrek aan grip maakten de openingsronden chaotisch. Coureurs hadden zichtbaar moeite om hun auto’s onder controle te houden, vooral tijdens de eerste stint op een volle brandstoftank.
Het resulteerde in opvallende fouten, waaronder een zeldzame crash van Lando Norris door een oneffenheid in het asfalt. Tegelijkertijd leverde het spektakel momenten van briljante strategie en spannende inhaalacties, vooral in sector drie, waar zelfvertrouwen in de remzones cruciaal bleek.
“Het moment waarop Sergio Pérez werd aangekondigd door Bruce Buffer was zonder twijfel het meest memorabele van het weekend”.
Hoewel niet iedereen overtuigd was van de grootsheid van de race, bevestigde de combinatie van unieke omstandigheden en sterke on-track actie dat de Las Vegas GP een blijvende toevoeging is aan de Formule 1-kalender.
Technische uitdagingen
Het circuit in Las Vegas biedt een mix van hoge snelheden en technische bochten die zowel auto’s als coureurs tot het uiterste testen. De baan bevat enkele opvallende secties die essentieel zijn voor de dynamiek van de race.
De eerste sector wordt gekenmerkt door langzame bochten, zoals bocht één, waar precisie en een goede lijn cruciaal zijn. Coureurs moeten direct het maximale uit hun banden halen om op snelheid te komen voor de snelle stukken die volgen.
In sector twee ligt de nadruk op vloeiende bochten, terwijl sector drie met lange rechte stukken en cruciale remzones veel inhaalacties mogelijk maakt. Vooral de laatste rechte stukken richting bochten 14 en 15 waren in 2023 dé hotspots voor gevechten.
De uitdaging ligt echter niet alleen in de lay-out, maar ook in de baancondities. Door het gebrek aan voorgaande races ontbreekt rubber op het asfalt, wat resulteert in een stoffige en gladde ondergrond. Dit maakt elke misstap, zoals het afwijken van de ideale lijn, direct voelbaar in rondetijden.
Bandenslijtage en strategische keuzes
De keuze van banden bleek in 2023 bepalend voor succes in Las Vegas. Teams gebruikten de zachtste Pirelli-compounds (C3, C4 en C5), die echter snel versleten door graining.
Dit maakte bandenmanagement en strategie essentieel voor een goed resultaat. De meeste teams kozen voor een éénstopstrategie, waarbij de medium- en harde banden werden gecombineerd.
Ferrari blinkt in deze omstandigheden uit dankzij hun efficiënte remsysteem en sterke tractie, wat hen in staat stelt de slijtage beter te beheersen.
- Gripniveau: Laag, vooral in de eerste sector.
- Bandenslijtage: Hoog, met name door graining in de eerste stints.
- Strategie: Eénstop, medium naar hard.
Ferrari’s kracht in langzame bochten en hun vermogen om optimaal gebruik te maken van zachte banden geeft hen een duidelijke voorsprong. Ook McLaren kan profiteren, gezien hun verbeterde bandenslijtage dit seizoen.
Voorspellingen: favorieten en kanshebbers
Met de huidige vorm van de teams en de specifieke eisen van het circuit, worden Ferrari en McLaren gezien als de grootste kanshebbers. Ferrari blinkt uit in langzame bochten en heeft een krachtige motorconfiguratie die hen extra tractie geeft.
McLaren heeft eveneens een sterke positie, vooral dankzij de consistentie van hun auto op circuits met lage downforce.
Red Bull daarentegen lijkt iets minder dominant op circuits waar technische bochten de overhand hebben. Max Verstappen en zijn team zullen afhankelijk zijn van slimme strategieën en de natuurlijke snelheid van hun auto op rechte stukken om de strijd met Ferrari en McLaren aan te gaan.
Verwachte eindklassering:
- Carlos Sainz (Ferrari)
- Charles Leclerc (Ferrari)
- Oscar Piastri (McLaren)
- Max Verstappen (Red Bull)
- Lando Norris (McLaren)
Sainz en Leclerc worden gezien als de grootste kanshebbers, met name door hun kracht in langzame bochten en efficiënte bandenstrategie. Het gevecht tussen de Ferrari-coureurs belooft spannend te worden, met beide coureurs die optimaal lijken te presteren op dit soort circuits.
Aerodynamica en downforce
Teams zullen naar verwachting kiezen voor een vergelijkbare afstelling als in Monza, met minimale downforce om snelheid op de rechte stukken te maximaliseren. Toch vereist de technische aard van sector één iets meer stabiliteit, waardoor een balans tussen topsnelheid en grip belangrijk wordt.
Ferrari’s vermogen om efficiënt te remmen en snel te accelereren uit langzame bochten kan hier doorslaggevend zijn. Tegelijkertijd zullen teams zoals Mercedes en Aston Martin moeite hebben om mee te komen, omdat hun auto’s minder consistent presteren onder dergelijke omstandigheden.
Kernpunten voor aerodynamica:
- Minimaal gebruik van achtervleugels om drag te reduceren.
- Optimale balans tussen stabiliteit in bochten en snelheid op rechte stukken.