Coureurs moeten bij het inhalen minimaal één autobreedte ruimte laten voor hun concurrent. Het is verboden om meer dan één keer van rijlijn te veranderen bij het verdedigen van een positie.
Bij een inhaalactie aan de binnenkant moet de aanvallende auto zijn voorwiel naast de achterwiel van de verdedigende auto hebben voor het insturen van de bocht. Buitenom inhalen vereist dat de aanvaller zijn voorwiel naast het voorwiel van de verdediger heeft bij het ingaan van de bocht.
Gevaarlijk rijgedrag wordt streng bestraft in de Formule 1. Hieronder vallen acties als het opzettelijk van de baan duwen van een tegenstander, onverwachte richtingsveranderingen in remzones en het blokkeren van een snellere auto bij het op een ronde zetten.
Straf | Beschrijving | Typische toepassing |
---|---|---|
Tijdstraf | 5-10 seconden toegevoegd aan racetijd | Lichte overtredingen |
Drive-through | Door pitstraat rijden zonder stoppen | Matige overtredingen |
Stop-and-go | 10 seconden stilstaan in pits | Ernstige overtredingen |
Zwarte vlag | Diskwalificatie uit de race | Zeer ernstige overtredingen |
Ook het veroorzaken van een botsing door roekeloos rijgedrag of het negeren van blauwe vlaggen wordt gezien als gevaarlijk. Stewards analyseren incidenten met behulp van videobeelden en telemetriegegevens om te bepalen of er sprake is van een overtreding.
Bij een overtreding kunnen zij verschillende straffen opleggen, variërend van tijdstraffen en drive-through penalties tot gridstraffen voor volgende races. In complexe situaties kunnen de stewards urenlang delibereren voordat ze tot een besluit komen.
Officiële FIA-regels voor inhalen
De Fédération Internationale de l’Automobile (FIA) heeft duidelijke richtlijnen opgesteld voor het inhalen tijdens Formule 1-races. Een van de fundamentele regels is dat een coureur nooit de baan mag verlaten zonder geldige reden. Dit betekent dat coureurs binnen de witte lijnen moeten blijven die de grenzen van het circuit markeren.
Bij het uitvoeren van een inhaalmanoeuvre moet de aanvallende coureur altijd minstens één autobreedte ruimte laten voor zijn concurrent. Dit geldt zowel voor inhaalacties aan de binnenkant als aan de buitenkant van een bocht.
De verdedigende coureur heeft op zijn beurt de verantwoordelijkheid om voldoende ruimte te laten voor de aanvallende auto, mits deze zich in een positie bevindt waar hij recht heeft op die ruimte.
Een andere belangrijke regel betreft het veranderen van rijlijn. Een coureur mag slechts één keer van zijn lijn afwijken om een positie te verdedigen. Het herhaaldelijk van lijn wisselen, bekend als ‘weaving’, is verboden en kan leiden tot straffen.
Deze regel is ingesteld om gevaarlijke situaties te voorkomen waarbij coureurs elkaar van de baan proberen te dwingen. Voor inhaalacties aan de binnenkant van een bocht geldt dat de aanvallende auto zijn voorwiel ten minste naast de achterwiel van de verdedigende auto moet hebben voordat het instuurpunt van de bocht bereikt wordt.
Is dit niet het geval, dan wordt de inhaalpoging als te laat beschouwd en moet de aanvallende coureur zich terugtrekken. Bij inhaalacties aan de buitenkant van een bocht zijn de regels nog strikter. Hier moet de aanvallende auto zijn voorwiel naast het voorwiel van de verdedigende auto hebben bij het ingaan van de bocht.
Bovendien moet de aanvallende coureur in staat zijn om de bocht op een veilige manier te nemen zonder van de baan te raken.
Gevaarlijk rijgedrag
De FIA definieert verschillende acties als gevaarlijk, waaronder het opzettelijk van de baan duwen van een tegenstander. Dit gedrag wordt gezien als een ernstige overtreding van de sportieve regels en de veiligheidsvoorschriften.
Een andere vorm van gevaarlijk rijgedrag is het maken van onverwachte richtingsveranderingen in remzones. Deze actie kan leiden tot ernstige ongelukken, omdat coureurs op hoge snelheid naderen en weinig tijd hebben om te reageren op plotselinge bewegingen.
DRS-statistieken | Waarde |
---|---|
Snelheidstoename | Tot 20 km/u |
Activatieafstand | Binnen 1 seconde van voorganger |
Gebruikszones | Specifieke rechte stukken |
Stewards letten hier extra scherp op en aarzelen niet om straffen uit te delen voor dit soort gedrag. Het blokkeren van een snellere auto bij het op een ronde zetten wordt ook beschouwd als gevaarlijk rijgedrag.
Coureurs zijn verplicht om ruimte te maken voor snellere auto’s die hen op een ronde zetten. Het negeren van blauwe vlaggen, die aangeven dat een snellere auto nadert om een ronde in te halen, kan resulteren in tijdstraffen of zelfs diskwalificatie.
“Veiligheid staat voorop in de Formule 1. Elke actie die de veiligheid van coureurs in gevaar brengt, wordt streng bestraft,” aldus FIA-racedirecteur Niels Wittich.
Stewards onderzoeken dergelijke incidenten grondig, waarbij ze kijken naar factoren zoals de snelheid, de positie van de auto’s en of de botsing vermijdbaar was.
Afhankelijk van de ernst van het incident kunnen straffen variëren van tijdstraffen tot diskwalificatie. Een minder voor de hand liggende maar even gevaarlijke overtreding is het consistent overschrijden van de track limits.
Hoewel dit op het eerste gezicht misschien niet direct gevaarlijk lijkt, kan het leiden tot onvoorspelbare situaties en oneerlijk voordeel. Coureurs die herhaaldelijk de track limits overschrijden, riskeren niet alleen tijdstraffen, maar ook reprimandes of strafpunten op hun superlicentie.
Rol van stewards bij beoordelen inhaalacties
Deze groep officials, bestaande uit ervaren racers en experts, heeft de verantwoordelijkheid om te beslissen of een inhaalactie legaal was en welke straffen eventueel opgelegd moeten worden bij overtredingen.
Wanneer er een incident plaatsvindt tijdens een race, maken de stewards gebruik van een uitgebreid arsenaal aan hulpmiddelen om de situatie te analyseren. Ze hebben toegang tot meerdere camerahoeken, waaronder on-board camera’s van de betrokken auto’s.
Daarnaast beschikken ze over gedetailleerde telemetriegegevens die informatie verschaffen over snelheid, remkracht en stuurinput van de coureurs.
In sommige gevallen kunnen ze urenlang delibereren voordat ze tot een definitief oordeel komen. Dit was bijvoorbeeld het geval bij de controversiële inhaalactie van Max Verstappen op Charles Leclerc tijdens de Grand Prix van Oostenrijk in 2019, waar het enkele uren duurde voordat de stewards besloten dat Verstappen zijn overwinning mocht behouden.
“We moeten elk incident zorgvuldig analyseren vanuit alle mogelijke perspectieven. Onze beslissingen hebben grote impact op de uitkomst van races en het kampioenschap,” verklaarde Garry Connelly, een ervaren FIA-steward.
Lichtere straffen omvatten tijdstraffen die tijdens of na de race worden toegevoegd aan de eindtijd van een coureur. Zwaardere overtredingen kunnen resulteren in drive-through penalties, waarbij een coureur door de pitstraat moet rijden zonder te stoppen, of stop-go penalties, waarbij een coureur moet stoppen in de pits voor een bepaalde tijd.
In extreme gevallen hebben stewards de bevoegdheid om coureurs te diskwalificeren of gridstraffen op te leggen voor volgende races.
Ze kunnen ook strafpunten toekennen op de superlicentie van een coureur. Als een coureur binnen 12 maanden 12 strafpunten accumuleert, resulteert dit in een race-schorsing.
Toegestane versus illegale inhaalacties
Een inhaalactie wordt gekenmerkt door precisie, timing en respect voor de regels, terwijl een illegale actie de veiligheid in gevaar brengt of oneerlijk voordeel oplevert. Een voorbeeld van een legale en meesterlijke inhaalactie is de move van Daniel Ricciardo op Valtteri Bottas in de Grand Prix van Italië 2017.
Ricciardo remde laat maar gecontroleerd, positioneerde zijn auto perfect aan de binnenkant van de bocht en liet voldoende ruimte voor Bottas.
Deze actie demonstreerde perfect hoe een coureur binnen de regels kan blijven terwijl hij een gedurfde inhaalmanoeuvre uitvoert. Aan de andere kant van het spectrum vinden we controversiële acties zoals de botsing tussen Lewis Hamilton en Max Verstappen in de Britse Grand Prix van 2021.
Hamilton probeerde Verstappen in te halen aan de binnenkant van de snelle Copse-bocht, maar maakte contact met de Red Bull, wat resulteerde in een zware crash voor Verstappen. De stewards oordeelden dat Hamilton voornamelijk schuldig was aan het incident en gaven hem een tijdstraf van 10 seconden.
Legale inhaalactie | Illegale inhaalactie |
---|---|
Voldoende ruimte laten | Van de baan duwen |
Gecontroleerd remmen | Te laat remmen |
Juiste positie voor de bocht | Onveilig terugkeren op de baan |
Binnen track limits blijven | Track limits overschrijden |
Eén verdedigende beweging | Meerdere richtingsveranderingen |
Een ander voorbeeld was de move van Max Verstappen op Charles Leclerc in de slotfase van de Oostenrijkse Grand Prix in 2019. Verstappen duwde Leclerc wijd in de bocht, wat leidde tot contact tussen de auto’s.
Na lang beraad oordeelden de stewards dat dit een ‘race-incident’ was en geen straf verdiende.
“Het verschil tussen een briljante inhaalactie en een gevaarlijke manoeuvre kan soms heel klein zijn. Het is onze taak om die grens te bewaken,” stelde Emanuele Pirro, voormalig coureur en regelmatig steward.
Illegale inhaalacties worden vaak gekenmerkt door het negeren van blauwe vlaggen, het opzettelijk van de baan duwen van een tegenstander, of het maken van meerdere verdedigende bewegingen.
Een voorbeeld hiervan is de actie van Sebastian Vettel op Lewis Hamilton in de Canadese Grand Prix van 2019. Vettel kreeg een tijdstraf omdat hij op onveilige wijze terugkeerde op de baan na een fout, waardoor Hamilton gedwongen werd om uit te wijken.
Stewards moeten vaak subtiele nuances in overweging nemen, zoals de snelheid van de auto’s, de staat van de baan, en de intenties van de coureurs. Dit verklaart waarom sommige beslissingen controversieel kunnen zijn en tot uitgebreide discussies leiden.