Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
F1 nieuws F1 teams ‘Ik heb het onderschat’: Vasseur bekent dat vroege stop ontwikkeling Ferrari-team pijn deed

‘Ik heb het onderschat’: Vasseur bekent dat vroege stop ontwikkeling Ferrari-team pijn deed

384
‘Ik heb het onderschat’: Vasseur bekent dat vroege stop ontwikkeling Ferrari-team pijn deed

Fred Vasseur had gemengde gevoelens na de kwalificatie voor de Grand Prix van de Verenigde Staten. Charles Leclerc pakte een sterke derde plaats, Lewis Hamilton eindigde als vijfde — de beste Ferrari-prestatie sinds de zomerstop.

Toch zat er bij de teambaas van Ferrari iets dwars. Achter de opluchting school frustratie: zijn eigen beslissing om de ontwikkeling van de auto vroegtijdig te stoppen, bleek zwaarder te wegen dan hij had verwacht.

Ferrari had zaterdag beide auto’s in de top vijf tijdens de Sprint, een zeldzame opsteker in een moeizaam tweede seizoensdeel. De Scuderia lijkt sinds juli de aansluiting met McLaren, Mercedes en zelfs Red Bull te hebben verloren.

Waar de Italianen begin 2025 nog hoopten op een overwinning in Azerbeidzjan of Singapore, kwam het er niet van.

Na afloop sprak Vasseur met Canal+ over de huidige situatie van Ferrari. Hij was eerlijk over zijn fout en de gevolgen daarvan binnen het team.

“Tevreden? Ja en nee. Ja, omdat we weer meedoen. Nee, omdat ik denk dat we beter hadden kunnen doen. De situatie is frustrerend, omdat we de ontwikkeling heel vroeg hebben stopgezet. En ik heb de psychologische impact van zeventien races zonder updates onderschat. Dit resultaat voelt daarom goed.”

De Fransman doelde daarmee op zijn strategische beslissing om al vroeg in het seizoen te stoppen met de ontwikkeling van de SF-25, om zich volledig te richten op de ingrijpende reglementswijzigingen voor 2026. Op papier logisch, maar de praktijk bleek lastiger.

Ferrari bracht voor de zomer nog een reeks upgrades, waaronder een vernieuwde achterophanging in België. Toch leverden die nauwelijks winst op. De verbeteringen die in juli nog arriveerden, waren al maanden eerder ingepland.

Lees ook:  Ferrari herleeft in GP van Austin: 'we zijn weer snel – en dit keer is het geen toeval'

Ondertussen bleven Mercedes en vooral Red Bull doorgaan met verfijningen, wat het verschil op de baan alleen maar vergrootte.

Een team dat moest wachten

Vasseur gaf toe dat het lange wachten op verbeteringen zijn team zwaar viel. Monteurs, engineers en coureurs merkten dat hun inspanningen niet direct werden beloond, en dat drukte op de moraal.

“Ik heb echt onderschat wat het doet met een team om zo lang zonder updates te rijden. Iedereen blijft werken, maar als je weet dat er niets nieuws komt, gaat dat knagen.”

Het gevoel van stilstand contrasteerde scherp met de vooruitgang bij de concurrentie. McLaren domineert inmiddels de constructeurstand met 650 punten, ruim voor Mercedes (325), Ferrari (300) en Red Bull (290).

Volgens Vasseur was het stoppen met ontwikkeling een rationele keuze, maar één die moeilijk viel binnen een team dat leeft van zichtbare vooruitgang.

De Scuderia bevindt zich in een ongemakkelijke spagaat. Aan de ene kant is er de noodzaak om zich op 2026 te richten, wanneer de Formule 1 nieuwe technische regels invoert.

Aan de andere kant moet het team blijven presteren in het hier en nu — iets wat de afgelopen maanden steeds moeilijker werd. De prestaties van Leclerc en Hamilton in Austin brachten even verlichting.

Voor het eerst sinds de zomerstop stonden beide Ferrari’s weer overtuigend in de top vijf. Toch benadrukte Vasseur dat deze resultaten het onderliggende probleem niet wegnemen.

“Het voelt goed om weer competitief te zijn. Maar het blijft frustrerend om te weten dat we beter hadden kunnen zijn als we langer waren doorgegaan met ontwikkelen.”

De eerlijkheid van Vasseur over de mentale impact van zijn keuzes maakt duidelijk dat de schade niet alleen technisch, maar ook emotioneel is.

Lees ook:  'Ferrari verliest het geloof' – team weigert nieuw contract voor Lewis Hamilton na rampseizoen

Leclerc, Hamilton en de geruchten

Ondertussen gonzen de geruchten rondom Ferrari voort. De prestaties op de baan zijn onderwerp van discussie, maar ook achter de schermen rommelt het.

Teambaas Vasseur werd de afgelopen weken in verband gebracht met Christian Horner, die na zijn vertrek bij Red Bull kortstondig werd genoemd als mogelijke opvolger in Maranello.

Zaterdag kreeg Vasseur echter publiekelijke steun van voorzitter John Elkann, die elke twijfel over zijn positie van tafel veegde. Toch blijft het onrustig: Charles Leclerc sprak eerder al over de “storm van geruchten” binnen het team.

Ook zijn eigen toekomst na 2026 is onzeker. Volgens bronnen van The Race heeft Horner overigens geen interesse om Ferrari-leider te worden, tenzij hij een machtigere CEO-achtige rol kan vervullen — iets dat haaks staat op Ferrari’s traditionele teamstructuur.

Wat begon als een strategisch besluit, groeide voor Vasseur uit tot een les in teamdynamiek. Door vroegtijdig te stoppen met ontwikkeling wilde hij Ferrari voorbereiden op de toekomst.

In plaats daarvan bracht het maanden van frustratie, onrust en verminderde motivatie. De resultaten in Austin laten zien dat er nog steeds potentie schuilt in de SF-25, maar de mentale tol is hoog geweest.

Vasseur weet dat hij zijn mensen onderschat heeft — en dat de weg terug naar vertrouwen en consistentie minstens zo lastig zal zijn als die naar de top van de ranglijst.

Gerelateerd nieuws

Mclaren F1-team

McLaren maakt grote coureurswissel bekend: drie coureurs eruit, één nieuw talent erbij

McLaren heeft zijn opleidingsprogramma flink opgeschud. Het Britse team neemt aan het...

Fred Vasseur

Vasseur zoekt naar een sprankje hoop na Ferrari’s zware dubbele DNF in de GP van Brazilië

De Braziliaanse Grand Prix werd voor Ferrari een race om snel te...

ferrari

‘We winnen alleen als we zwijgen’: Ferrari-baas zet Hamilton en Leclerc publiekelijk op hun plek

De sfeer bij Ferrari stond na het weekend in São Paulo op...

Toto Wolff

‘We slaan terug in Brazilië’: Toto Wolff over Mercedes-comeback tegen Ferrari en Red Bull

Na twee tegenvallende raceweekenden in de Verenigde Staten en Mexico kijkt Mercedes...