Christian Horner spaart zijn woorden niet. Terwijl Red Bull’s voorsprong in het constructeurskampioenschap verdampt, blijft het contrast tussen Max Verstappen en zijn teamgenoot pijnlijk zichtbaar.
Yuki Tsunoda zit nu op de plek waar Sergio Pérez in 2024 faalde. Maar in plaats van progressie te tonen, lijkt het verschil met Verstappen alleen maar groter te worden.
“Als Yuki kans wil maken op volgend jaar, moet hij zich blijven verbeteren.” — Christian Horner over Tsunoda’s toekomst bij Red Bull
Sinds zijn promotie na race twee van het seizoen 2025, heeft Yuki Tsunoda Red Bull op enkele vlakken nieuw elan gegeven. Hij was de eerste die Q2 haalde met de tweede RB21, pakte een plek in de top-10 van de kwalificatie en scoorde zelfs zijn eerste punten. Maar zodra je de prestaties naast die van Verstappen legt, verdwijnt elk gevoel van vooruitgang.
Verstappen haalde in diezelfde zes races 100 punten binnen. Tsunoda slechts zeven. Terwijl de Nederlander races wint, moet de Japanner het doen met een negende plaats als beste resultaat.
En dat verschil schaadt Red Bull. Niet alleen sportief, maar ook strategisch. Want met die scheve verdeling zakt het team naar de derde plek in het constructeursklassement. Dat is onacceptabel voor een team dat de lat hoog legt.
De psychologische druk groeit
Horner benadrukt dat Tsunoda zich in een unieke en zware positie bevindt. Volgens hem is Max Verstappen’s teamgenoot zijn de moeilijkste baan in de Formule 1.
“Yuki heeft de zwaarste job in de Formule 1: teamgenoot zijn van Max. De constante vergelijkingen zijn mentaal slopend.”
De druk is enorm. Verstappen is niet alleen de leider van het team, maar misschien wel de beste coureur aller tijden. Alles wat zijn teamgenoot doet, wordt daaraan afgemeten.
En dat begint zijn tol te eisen. Want ondanks enkele positieve signalen, is er op het scorebord weinig om trots op te zijn. Alsof het allemaal niet lastig genoeg is, zag Red Bull ook nog een mogelijke vervanger definitief wegvallen.
Oscar Piastri, de man die Horner eerder al bestempelde als zijn droomkeuze, heeft een nieuw langetermijncontract bij McLaren getekend. Daarmee is hij uit beeld voor een Red Bull-zitje in 2026.
Toen hem gevraagd werd naar zijn favoriete kandidaat voor die positie, zei Horner in Drive to Survive simpelweg:
“Oscar.” — Christian Horner in Drive to Survive, seizoen 7
Opnieuw geconfronteerd met die uitspraak bleef hij vaag. Een glimlach, een handgebaar. En een korte reactie:
“Oscar is een fantastische coureur, mentaal erg sterk. Hij is het totaalpakket. Maar hij heeft nu een langetermijncontract bij McLaren. Dat respecteren we.”
Een diplomatiek antwoord, maar de onderliggende boodschap is duidelijk: Red Bull keek naar alternatieven, maar ziet de deur nu dichtklappen.
Interne opties raken op
Met Piastri van de markt en Sergio Pérez allang afgeschreven, blijft er voor Red Bull weinig over. Liam Lawson kreeg zijn kans begin dit seizoen, maar wist Horner niet te overtuigen.
En Isack Hadjar? Die doet het prima, maar zit pas in zijn eerste jaar. Het team staat op een kruispunt zonder duidelijke afslag. Tsunoda is volgens Horner “een goede gast die positief bijdraagt aan de garage”.
Maar goed gedrag is geen garantie op contractverlenging. Red Bull wil resultaten. En die blijven uit. De verwachtingen voor 2026 zijn duidelijk. Tsunoda moet méér laten zien, of zijn plek kwijtraken aan iemand die dat wél doet.
Met nog een groot deel van het seizoen te gaan, heeft Tsunoda tijd om zich te bewijzen. Maar het window wordt kleiner. De vergelijking met Verstappen blijft een blok aan zijn been. En zolang zijn prestaties ver achterblijven, groeit de twijfel.
Red Bull kan zich geen herhaling van het Pérez-scenario veroorloven. De tweede auto móét punten leveren. Horner houdt de deur open, maar slechts op een kier. Zijn woorden klinken vriendelijk, maar de boodschap is onverbiddelijk:
“Als hij kans wil maken op volgend jaar, moet hij zich blijven verbeteren.” — Christian Horner
Zeven punten tegenover honderd. Dat is geen achterstand meer, dat is een afgrond. En als Tsunoda die kloof niet snel weet te dichten, dan is het slechts een kwestie van tijd voor Red Bull naar een andere oplossing grijpt.