Een Formule 1-team mag in 2025 maximaal 150 miljoen dollar uitgeven aan de ontwikkeling van zijn auto’s. Dat klinkt als veel, maar dit bedrag is exclusief coureurssalarissen, topmanagement en marketing. De werkelijke kosten liggen dus nog een flink stuk hoger.
Wie denkt dat alleen de auto telt, vergist zich. Achter elke race schuilt een wereld van logistiek, personeel, techniek en miljoenenbudgetten. De kosten om een Formule 1-team voor een seizoen te runnen lopen al snel op tot boven de 250 miljoen dollar per jaar.
Sinds de invoering van het budgetplafond in 2021 zijn de uitgaven aan ontwerp en ontwikkeling gelimiteerd. In 2025 ligt dat maximum op $150 miljoen per team.
Let op: dit geldt voor de kosten die direct te maken hebben met de twee auto’s, zoals chassis, aerodynamica en productie.
“Een Formule 1-team mag in 2025 zo’n 150 miljoen dollar uitgeven aan het ontwerp en de ontwikkeling van de twee auto’s.”
Daarbovenop komt er een toeslag van $1,2 miljoen per extra race boven de 21, en $150.000 per sprintrace. Met zes sprintraces in 2025 komt dat neer op nog eens $900.000.
Dat bedrag lijkt gigantisch, maar vóór het budgetplafond gaven topteams als Ferrari en Mercedes meer dan $400 miljoen per seizoen uit. De financiële rem is dus fors ingetrapt, al zijn er nog genoeg kostenposten die buiten het plafond vallen.
Wat een Formule 1-auto kost
De productie van één F1-auto kost gemiddeld €15 miljoen. Die som is opgebouwd uit extreem geavanceerde onderdelen:
- Chassis: €500.000 tot €1.000.000
- Versnellingsbak: €200.000 tot €500.000
- Banden: €2.000 per stuk (gemiddeld €1.500 per set), met meerdere sets per weekend
Deze onderdelen moeten constant geüpdatet of vervangen worden. Zeker na crashes of updates voor nieuwe circuits. Het ontwikkelen van die auto’s is dus geen eenmalige kostenpost, maar een lopend proces van miljoenen per maand.
“Zoals je kan lezen is het niet bepaald goedkoop om een auto in de Formule 1 te laten rijden. De totale kosten komen rond de €15.000.000 uit.”
De lonen van coureurs vallen buiten het budgetplafond. Dat tikt aan: Max Verstappen verdient naar schatting $65 miljoen per jaar, exclusief bonussen. Hamilton zit daar niet ver onder sinds zijn overstap naar Ferrari.

Ook de salarissen van teambazen, marketingafdelingen en de hoogste technici tellen niet mee in het limiet. Daarnaast reizen F1-teams de wereld over met tonnen aan materiaal. Vliegtuigen, vrachtwagens en charters zorgen voor een extra miljoenenpost onder ‘logistiek’.
“Verstappen is al vier jaar op rij de beste coureur in de Formule 1. Als viervoudig wereldkampioen zou het salaris van Verstappen rond de 65 miljoen dollar liggen.”
Wat er binnenkomt aan prijzengeld en teamwaarden
Gelukkig staat er ook wat tegenover. In 2024 keerde de Formule 1 maar liefst $1,215 miljard aan prijzengeld uit. Hoe hoger een team eindigt in het constructeurskampioenschap, hoe meer het ontvangt.
Daarnaast zijn F1-teams zelf miljarden waard. Ferrari is in 2023 gewaardeerd op $3,9 miljard, Mercedes op $3,8 miljard en Red Bull op $2,6 miljard. Zelfs de ‘kleintjes’, zoals Williams of Haas, zijn honderden miljoenen waard.