Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
Home Overig Hoe worden Formule 1 auto’s vervoerd?
Overig

Hoe worden Formule 1 auto’s vervoerd?

482
Hoe worden Formule 1 auto’s vervoerd?
Foto: ScuderiaFans

Het vervoeren van Formule 1-auto’s is een hele kunst. Het is niet zomaar een kwestie van even een auto op een trailer zetten en gaan, nee, het is een precies uitgekiende operatie. Of het nu gaat om luchtvracht, zeevracht of transport over de weg, alles moet tot in de puntjes geregeld zijn.

En dat is geen kleinigheid, want het raceseizoen is internationaal en elk raceweekend staat of valt met de juiste timing. Teams werken samen met gespecialiseerde transportbedrijven om ervoor te zorgen dat hun kostbare auto’s en apparatuur veilig, heelhuids en precies op tijd aankomen.

“Een kwartier nadat de race is geëindigd, begint het grote inpakken. De auto en de meest belangrijke onderdelen zijn onderhevig aan een inspectie om te controleren of er niet gesjoemeld is. Al het andere is vanaf dat moment klaar om ingepakt te worden,” aldus een logistiek manager van Red Bull Racing

Elk klein onderdeel, van de voorvleugel tot de uitlaat, krijgt speciale aandacht. Experts bouwen en breken de auto’s met militaire precisie af.

Zo duurt het opbouwen van een voorvleugel maar 15 minuten, terwijl de aandrijfas en versnellingsbak wel 45 minuten nodig hebben. Timing is alles.

De onzichtbare logistieke krachten

Wanneer de lichten uitgaan en de auto’s over het circuit razen, zien we alleen de coureurs en hun glanzende bolides. Maar achter de schermen draait een logistiek team op volle toeren. Deze onzichtbare helden zorgen ervoor dat alles – van de auto’s tot de koffiemachines – precies op de juiste plek en tijd aanwezig is.

Het is een gigantische onderneming. Voor de Europese races alleen al zijn er ongeveer 300 vrachtwagens nodig om alle spullen van de ene locatie naar de andere te krijgen.

Dit is niet alleen voor de auto’s, maar ook voor reserveonderdelen, technische apparatuur en zelfs de motorhomes, oftewel de mobiele kantoren van de teams. Het is alsof een compleet Formule 1-dorp van land naar land verhuist, zonder dat het publiek er erg in heeft.

De tijdsdruk in de Formule 1 is moordend. Soms zijn er slechts een paar dagen om alles van het ene circuit naar het volgende te verplaatsen. In 2018 stond iedereen op scherp toen er drie races op rij waren in Frankrijk, Oostenrijk en Engeland. De oplossing? Drie chauffeurs per vrachtwagen, zodat de rit non-stop kon doorgaan – alleen stoppen om te tanken.

Speciale omstandigheden bij het vervoeren

Formule 1-auto’s zijn niet zomaar auto’s. Het zijn high-tech machines die met de grootste zorg behandeld moeten worden. De vrachtwagens die deze auto’s vervoeren zijn dan ook niet zomaar vrachtwagens. Ze zijn uitgerust met alle mogelijke snufjes om ervoor te zorgen dat de auto’s in topconditie blijven tijdens de reis.

Denk aan temperatuurregeling, trillingsdempers en op maat gemaakte bevestigingssystemen die de unieke afmetingen van elke auto perfect ondersteunen.

Formule 1 Teams
Foto: Formula 1 Live

Veiligheid is natuurlijk een topprioriteit. De teams maken gebruik van geavanceerde tracking systemen om elke beweging van hun waardevolle lading te volgen.

Daarnaast zijn er strikte beveiligingsprotocollen om diefstal of schade te voorkomen. Alles draait om het waarborgen van de prestatiecapaciteit van de auto’s – je wilt niet dat die kostbare elektronica stuk gaat door een hobbel in de weg!

Het in- en uitladen van de auto’s is een precisieklus. Elk onderdeel wordt met de hand opgebouwd en afgebroken door een team van experts, dat werkt volgens een strakke planning. Hier een overzicht van de gemiddelde tijden:

OnderdeelOpbouwtijdAfbreektijd
Voorvleugel15 minuten10 minuten
Cockpit en stuurinrichting30 minuten25 minuten
Aandrijfas en versnellingsbak45 minuten30 minuten
Uitlaatsysteem20 minuten15 minuten

Deze zorgvuldige planning zorgt ervoor dat de auto’s precies op tijd klaarstaan voor de trainingen, kwalificaties en natuurlijk de race zelf.

Intercontinentaal transport: luchtvracht en zeevracht

Hoewel het meeste transport binnen Europa over de weg plaatsvindt, wordt het voor de races buiten Europa een ander verhaal. Hier komt luchtvracht en zeevracht om de hoek kijken.

Voor de verre races wordt het materiaal vaak per vliegtuig vervoerd. Dit is de snelste manier om alles – van de auto’s tot gereedschap – naar de juiste locatie te krijgen. Gemiddeld wordt er per race 600 tot 660 ton aan materiaal door de lucht vervoerd.

TransportmethodeHoeveelheid goederenVoordelenNadelen
Luchtvracht60 tonSnel, geschikt voor urgente itemsDuur, minder milieuvriendelijk
Zeevracht1000 tonKostenefficiënt, milieuvriendelijkerLangzamer, minder flexibel
Wegtransport300 vrachtwagens (Europa)Flexibel, geschikt voor korte afstandenBeperkt tot continentaal vervoer

Maar niet alles hoeft zo snel te gaan. Voor minder dringende spullen gebruiken de teams zeevracht. Ongeveer 1000 ton aan materialen reist per schip.

Het gaat dan vaak om grotere, minder tijdkritische zaken die al lang van tevoren op de plaats van bestemming kunnen zijn. Dit is een stuk voordeliger dan luchtvracht, maar vraagt wel om een lange termijnplanning.

Om logistieke problemen te vermijden, hebben de teams vaak meerdere sets gereedschap. De spullen die in Japan zijn gebruikt, kunnen bijvoorbeeld al onderweg zijn naar Abu Dhabi, terwijl het team een andere set gebruikt voor de races daartussenin. Zo gaat er nooit tijd verloren.

mclaren
Foto: F1 Fanatics

Specialisten aan het stuur

Formule 1-teams vertrouwen hun kostbare lading toe aan gespecialiseerde transportbedrijven die precies weten hoe ze met dit materiaal moeten omgaan. McLaren werkt bijvoorbeeld samen met Volvo Trucks voor het Europese deel van het seizoen. Deze trucks, met 540 pk onder de motorkap, zorgen ervoor dat alles op tijd en in perfecte staat aankomt.

Het grappige is dat, hoewel McLaren zijn motoren van Renault krijgt, ze toch kiezen voor Volvo voor hun logistieke operatie. Het gaat allemaal om betrouwbaarheid – je wilt tenslotte niet dat je materiaal ergens strandt omdat je vrachtwagen ermee ophoudt.

AspectDetails
Aantal vrachtwagens voor F1-spullenOngeveer 300
Personeel bij DHL voor F1-logistiekOngeveer 100
Luchtvracht per seizoenOngeveer 600 ton
Zeevracht per seizoenOngeveer 1000 ton
Aantal ‘fly-away’ races in 202414
Jaarlijkse reisafstand F1-personeelBijna 200.000 km
Kosten van een F1-krik$250.000

Zodra een raceweekend begint, start de logistieke dans. Donderdag is het opbouwdag, maar achter de schermen wordt dan al nagedacht over hoe alles weer wordt ingepakt voor de volgende race. Op zondagochtend worden de eerste spullen al in containers geladen, nog voor de race begint.

En dan, vijftien minuten na de finish, barst de actie echt los. Terwijl de auto’s nog worden geïnspecteerd, is het logistieke team al bezig om alles klaar te maken voor transport. De spullen die als eerste nodig zijn op de volgende locatie, krijgen prioriteit en worden direct op het eerste vliegtuig geladen.

Het is een dans die elke week opnieuw wordt uitgevoerd. Het zorgt ervoor dat, ondanks de hectiek en tijdsdruk, alles altijd op tijd klaar is voor de volgende race.

Gerelateerd nieuws

Hoe coureurs straffen vermijden door direct gehoor te geven aan teamorders

Teamorders worden tijdens races gegeven via de boordradio, meestal om een snellere teamgenoot...

Waarom achterblijvers soms straffen krijgen voor het niet op tijd aan de kant gaan

De FIA heeft strikte regels opgesteld over het gebruik van blauwe vlaggen...

Het verschil tussen een sportieve overtreding en een technische overtreding

Sportieve overtredingen hebben betrekking op het gedrag van coureurs tijdens races en...

Hoe de FIA coureurs bestraft voor het hinderen van anderen tijdens kwalificaties

De wedstrijdleiding analyseert videobeelden, telemetriegegevens en meldingen van coureurs om de ernst...

Hoe overtredingen tijdens de safety car-situaties worden aangepakt

Overtredingen tijdens safety car-situaties worden streng aangepakt door de FIA. De regels...

Waarom dubbele gele vlaggen strenger worden bestraft dan enkele

Dubbele gele vlaggen worden strenger bestraft dan enkele gele vlaggen vanwege het...

De gevolgen van onveilig uitrijden uit de pitstraat voor coureurs

Deze overtredingen leiden tot directe straffen, beïnvloeden raceprestaties en brengen veiligheidsrisico’s met...

Het verschil tussen een stop-and-go penalty en een drive-through penalty

De stop-and-go penalty is zwaarder dan de drive-through penalty. Bij een stop-and-go...