Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
F1 nieuws Overig Verstappen racet bij 50°C cockpittemperatuur: zo warm is het in een F1-auto

Verstappen racet bij 50°C cockpittemperatuur: zo warm is het in een F1-auto

1.2k
Verstappen racet bij 50°C cockpittemperatuur: zo warm is het in een F1-auto

Tijdens de Grand Prix van Qatar 2023 liep de temperatuur in de cockpit op tot boven de 50°C. Esteban Ocon moest overgeven in zijn helm, en meerdere coureurs konden nauwelijks nog uit hun auto stappen.

Hoe warm het in een Formule 1 auto is? In extreme gevallen tot wel 60°C gevoelstemperatuur, vooral bij races in warme klimaten. En dat is niet zonder risico.

De cockpit van een Formule 1-auto is een compacte ruimte, omringd door motoronderdelen, elektronische systemen en hete remmen. Ventilatie is minimaal, want aerodynamica gaat boven comfort.

Voeg daar een luchtdichte helm, een brandvertragend pak en een race van anderhalf uur aan toe, en je krijgt omstandigheden die vergelijkbaar zijn met een sauna in volle sprint.

Tijdens warme races, zoals Qatar 2023 of Miami 2025, stijgt de temperatuur in de cockpit makkelijk boven de 50°C. Door luchtvochtigheid en fysieke inspanning loopt de gevoelstemperatuur zelfs op tot 60°C.

De Formule 1 heeft besloten om vanaf het seizoen van 2025 een koelsysteem te introduceren. Het komt als een reactie op de Grand Prix van Qatar van vorig jaar, toen de gezondheid van de coureurs in gevaar kwam door de extreme hitte.

Voor de buitenwereld lijkt het misschien alsof coureurs gewoon ‘in een warme auto zitten’. In werkelijkheid vechten ze tegen oververhitting, uitdroging en in sommige gevallen zelfs flauwvallen.

De impact op het lichaam van een coureur

De combinatie van hitte, inspanning en race-intensiteit vraagt alles van het lichaam. Tijdens zulke races verliezen coureurs meerdere kilo’s aan vocht. De hartslag blijft gemiddeld rond de 170 slagen per minuut, met pieken boven de 190.

Lees ook:  Push-to-pass vervangt DRS in 2026: waarom inhaalacties in F1 anders uit gaan zien

Sommige coureurs, zoals Alexander Albon in Qatar, moesten direct na de race naar het medisch centrum. Lance Stroll strompelde zijn auto uit richting een ambulance. Logan Sargeant werd ziek in de auto en kon niet eens de finish halen.

“Logan Sargeant had al koortsachtige symptomen en wist de finishvlag niet te bereiken. Esteban Ocon had tijdens de eerste stint in zijn helm overgegeven door de hitte.”

Het laat zien hoe extreem de omstandigheden kunnen zijn – en hoe serieus de Formule 1 dit vanaf 2025 aanpakt.

Om coureurs beter te beschermen, voert de FIA in 2025 een verplichte hittemaatregel in. Zodra de weersvoorspelling een temperatuur van boven de 30,5°C aangeeft, wordt er automatisch een ‘gevaar door hitte’ uitgeroepen.

George Russell Mercedes
Foto: F1 Fanatics

In zo’n geval moeten teams hun auto’s uitrusten met een speciaal koelsysteem voor de coureur. Denk aan gekoelde lucht of vesten met circulerende vloeistof. Het extra gewicht van deze systemen — tot 5 kilo — wordt gecompenseerd door het toegestane minimumgewicht van de auto te verhogen.

Wanneer de FIA een temperatuur van meer dan 30,5°C voorspelt, wordt er een ‘gevaar door hitte’ uitgeroepen. Dan moeten de teams de coureurs uitrusten met hun koelsystemen en wordt het minimumgewicht met 5 kilogram verhoogd om de uitrusting te compenseren.

Deze verandering is een directe reactie op de klachten en gezondheidsproblemen van 2023, en wordt algemeen gezien als een noodzakelijke stap.

Waarom het zo heet is in een Formule 1-auto

De cockpit is gebouwd voor snelheid, niet voor comfort. De meeste warmte komt vanuit:

  • De motor, die direct achter de coureur ligt en constant warmte uitstraalt.
  • De remmen, vooral op circuits met veel bochten, kunnen extreem heet worden.
  • Elektronische systemen, zoals batterijen en sensoren, genereren ook hun deel aan warmte.
Lees ook:  FIA verklaart vreemde VSC in Mexico – Red Bull verbaasd over Verstappens stint op softs

Coureurs zitten vastgesnoerd in een nauwe cockpit met nauwelijks bewegingsruimte. Ze dragen brandwerende lagen, van ondergoed tot handschoenen. Al die lagen houden warmte vast, en zweten helpt nauwelijks omdat het niet kan verdampen.

Tijdens warme races is het dus niet de vraag of het heet wordt, maar hoe goed het lichaam ermee omgaat.

Grand PrixBuitentemperatuurCockpittemperatuurGevolgen voor coureurs
Qatar 2023± 40°C> 50°COververhitting, braken, flauwvallen
Singapore (gemiddeld)33–35°C± 50°CSterk vochtverlies, uitputting
Miami 2025 (voorspeld)27–29°C± 45°C (gevoelstemperatuur 55°C)Koelsystemen verplicht als grenswaarde wordt bereikt

De Formule 1 erkent nu officieel dat extreme hitte een serieuze bedreiging vormt voor de gezondheid van de coureurs. Door technologische aanpassingen en duidelijke richtlijnen probeert de sport het risico te beperken zonder het spektakel te verliezen.

Gerelateerd nieuws

Oscar Piastri Max Verstappen

Zo verdient de FIA miljoenen aan Formule 1 zonder winst te maken – en waar dat geld heen gaat

De FIA is niet zomaar een organisatie die toezicht houdt op races;...

Marina Bay Circuit

Het volledige schema van de Grand Prix van Singapore 2025 met starttijd en kanalen

De Grand Prix van Singapore 2025 wordt gereden van vrijdag 3 oktober...

Azerbeidzjan Baku Circuit

Een raceweekend in Bakoe: indrukwekkende tribunes, fanzones en skyline in Azerbeidzjan

Tijdens de Grand Prix van Azerbeidzjan raast een F1-auto langs eeuwenoude stadsmuren...

F1 Grand Prix Of Australia

Zo zien de statistieken eruit: waarom Bakoe elk jaar vol zit met safety car momenten

In Bakoe is de kans op een safety car bijna dubbel zo...