Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
Home Overig Hoe banden zo snel verwisseld worden in de pitstop
Overig

Hoe banden zo snel verwisseld worden in de pitstop

237
Hoe banden zo snel verwisseld worden in de pitstop

Het razendsnel wisselen van banden tijdens Formule 1-pitstops is een ongelooflijk staaltje precisie en teamwork. Een perfecte pitstop duurt gemiddeld tussen de twee en drie seconden, waarin meer dan 20 teamleden samenwerken om vier nieuwe banden te monteren.

Wat we op het scherm zien, lijkt misschien simpel, maar het is het resultaat van maandenlange voorbereiding, geavanceerde technologie en intensieve training.

Teams gebruiken speciaal ontworpen apparatuur, zoals pneumatische wielmoersleutels en hydraulische krikken, om alles zo efficiënt mogelijk te laten verlopen. Het snelheidsrecord staat op naam van McLaren, die tijdens de Grand Prix van Qatar in 2023 een verbluffende tijd van 1,80 seconden neerzette.

“Een F1-pitstop is in een oogwenk voorbij, maar er gaat maanden aan voorbereiding aan vooraf,” zegt een expert. “Wat we zien, is slechts het topje van de ijsberg.”

De rollen bij een pitstop

Een pitstop is een goed geolied systeem waarin elk teamlid zijn taak tot in de perfectie moet uitvoeren. Het begint al voordat de auto de pitstraat binnenrijdt.

Zodra de coureur “box, box, box” hoort over de boordradio, weet het team dat ze klaar moeten staan. De pitcrew, bestaande uit ongeveer 18 personen, neemt hun posities in.

Calum Nicholas

De exacte samenstelling van het team kan per team verschillen, maar over het algemeen zijn de volgende rollen aanwezig:

  • Drie personen per band: één om de oude band te verwijderen, één om de nieuwe band te plaatsen, en één om de wielmoer los en vast te draaien met een pneumatische sleutel.
  • Twee personen met hydraulische krikken: één voor de voorkant en één voor de achterkant van de auto.
  • Twee personen aan weerszijden van de auto om deze stabiel te houden tijdens het optillen.
  • Twee personen voor eventuele aanpassingen aan de voorvleugel.
  • Een ‘lollipop man’ die de veiligheid in de pitstraat bewaakt en het sein geeft wanneer de auto kan vertrekken.

Elk teamlid heeft een specifieke taak: sommigen verwijderen de banden, anderen monteren de nieuwe, en iemand anders bedient de wielmoersleutel. Ondertussen zorgen anderen ervoor dat de auto stabiel blijft en worden eventuele aanpassingen aan de voorvleugel gemaakt.

“Alles draait om precisie en samenwerking,” legt een F1-analist uit. “Iedereen in het team heeft een cruciale taak. Eén foutje en het kost je kostbare tijd.”

Elke beweging moet perfect getimed zijn. Als één iemand ook maar een fractie van een seconde te laat is, kan dat de hele pitstop vertragen. Daarom trainen teams eindeloos om elke beweging in te slijpen en hun reactietijden te verfijnen.

Technologie en innovatie

Het is niet alleen de snelheid van de monteurs die deze razendsnelle pitstops mogelijk maakt, maar ook de technologie achter de schermen. Een van de belangrijkste tools is de pneumatische wielmoersleutel.

Dit geavanceerde apparaat, dat zo’n 250.000 dollar kost, draait wielmoeren binnen een fractie van een seconde los en weer vast. Daarnaast zorgen hightech krikken ervoor dat de auto snel en stabiel omhoogkomt, zodat de banden zonder problemen kunnen worden verwisseld.

“De hoeveelheid data die een team tegenwoordig tijdens een race verzamelt, is enorm,” merkt een F1-strateeg op.

Naast fysiek gereedschap speelt digitale technologie een grote rol. Teams analyseren elke pitstop nauwkeurig met data-analyse en software om te zien waar er nog winst te behalen valt. Zo wordt elke pitstop geoptimaliseerd en verbeterd.

Training en perfectionering

De snelle pitstops die we tegenwoordig zien, komen niet zomaar uit de lucht vallen. Teams trainen maandenlang om alles op elkaar af te stemmen. Het gaat niet alleen om snelheid, maar ook om consistentie. Het doel is om elke pitstop rond de twee seconden te laten plaatsvinden. Dit vraagt niet alleen fysieke training, maar ook mentaal uithoudingsvermogen.

aston martin
Foto: F1Unchained

Teams oefenen talloze keren met verschillende scenario’s, zoals een vastzittende wielmoer of een coureur die niet precies goed stopt. Videoanalyses en biometrische feedback helpen de prestaties van elk teamlid te verbeteren.

“Het draait niet om het behalen van die ene perfecte pitstop,” legt een teammanager uit, “maar om consistentie. Dat is waar het echt om gaat.”

De coureur speelt ook een belangrijke rol. Hij moet de auto precies op de juiste plek stilzetten, zodat het team snel en efficiënt kan werken.

Strategische aspecten van pitstops

Pitstops zijn meer dan alleen banden wisselen; ze zijn een essentieel onderdeel van de racestrategie. De timing van een pitstop kan het verschil maken tussen winst en verlies. Teams bepalen hun strategie op basis van data over de auto, het circuit en de concurrentie.

Twee belangrijke strategieën zijn de undercut en de overcut. Bij een undercut stopt een coureur eerder, in de hoop een voordeel te halen uit verse banden en een vrije baan. Een overcut betekent langer doorrijden voordat je stopt, wat handig kan zijn op circuits waar inhalen moeilijk is.

“Hannah Schmitz, de racestrateeg van Red Bull, maakte tijdens de GP van Brazilië in 2019 de juiste keuze door Verstappen tijdens een safetycar naar binnen te halen voor nieuwe banden,” herinnert een commentator zich. Dit soort beslissingen kan een race volledig veranderen.

Recordbrekende pitstops

Pitstops in de Formule 1 zijn door de jaren heen veel sneller geworden. Waar in de jaren ’50 een pitstop nog een minuut duurde, zien we tegenwoordig regelmatig tijden onder de twee seconden.

mclaren lando norris
Foto: F1RACE MEDIA

McLaren heeft momenteel het record met 1,80 seconden, gevestigd tijdens de GP van Qatar in 2023. Dit soort snelle pitstops geeft teams een strategisch voordeel, vooral op circuits waar inhalen moeilijk is.

Interessant is dat Red Bull, ondanks meerdere pitstops onder de twee seconden, nog steeds vindt dat ze de ‘perfecte’ pitstop niet hebben uitgevoerd. Dit laat zien hoe hoog de lat ligt in de Formule 1.

TeamSnelste Pitstop TijdJaarGrand Prix
McLaren1,80 seconden2023Qatar
Red Bull Racing1,82 seconden2019Brazilië
Williams1,92 seconden2016Europa

Gerelateerd nieuws

Het schrappen van het punt voor de snelste raceronde en kampioenschapsstrategieën

Het schrappen van het punt voor de snelste raceronde vanaf 2025 heeft...

Hoe de kalenderwijzigingen in 2025 het verloop van het seizoen kunnen beïnvloeden

De terugkeer van Australië als seizoensopener, aanpassingen vanwege de Ramadan, en veranderingen...

Waarom nekspieren belangrijk zijn in de Formule 1

Nekspieren helpen coureurs hun hoofd en helm te ondersteunen bij hoge snelheden, scherpe bochten...

Hoe vaak een Formule 1-helm wordt vervangen tijdens een seizoen

Coureurs vervangen hun helmen gemiddeld twaalf keer per seizoen. Dit hoge aantal...

De verschillen tussen Formule 1 en Formule E: waarom beide bestaan

Formule 1 en Formule E hebben elk hun eigen unieke doelstellingen en...

Hoe hybride technologie Formule 1 duurzamer maakt

Hybride technologie in de Formule 1 bestaat uit een combinatie van een...

De rol van reactietraining in de prestaties van een coureur

Coureurs moeten razendsnel kunnen reageren op veranderende situaties op de baan, waar...

Hoe herhaalde overtredingen tijdens een seizoen leiden tot zwaardere straffen

Coureurs krijgen strafpunten op hun superlicentie voor verschillende overtredingen tijdens races. Deze...