Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
Home Overig Hoe het IndyCar-puntensysteem de F1 rangschikking zou veranderen
Overig

Hoe het IndyCar-puntensysteem de F1 rangschikking zou veranderen

179
Hoe het IndyCar-puntensysteem de F1 rangschikking zou veranderen
Foto: Formula News Today

Het Formule 1-seizoen van 2024 zou drastisch veranderen als het IndyCar-puntensysteem zou worden toegepast. In plaats van alleen punten voor de top 10, zouden bijna alle coureurs punten scoren. De winnaar krijgt 50 punten in plaats van 25, en zelfs de 19e plaats levert nog 2 punten op.

Dit zorgt voor een meer representatieve weergave van de prestaties op de baan. Kleinere teams en coureurs die regelmatig net buiten de punten finishen, zouden meer worden beloond voor hun consistentie. De onderlinge verhoudingen tussen teams en coureurs zouden hierdoor nauwkeuriger worden weerspiegeld in het kampioenschap.

Verschillen tussen F1 en IndyCar puntensysteem

Het huidige Formule 1-puntensysteem beloont alleen de top 10 finishers, met 25 punten voor de winnaar en 1 punt voor de tiende plaats. Het IndyCar-systeem daarentegen geeft punten aan vrijwel alle deelnemers. De winnaar ontvangt 50 punten, de tweede plaats 40 punten, en zo loopt het geleidelijk af tot 2 punten voor de 19e positie. Alleen de laatste finisher blijft zonder punten.

Dit meer inclusieve systeem heeft enkele opvallende gevolgen:

  • Consistentie wordt meer beloond, ook bij finishes buiten de top 10
  • Kleinere teams hebben meer kans om punten te scoren
  • De onderlinge verhoudingen worden nauwkeuriger weergegeven
  • Er ontstaat een kleiner puntenverschil tussen de topteams

Door deze aanpassingen zou het kampioenschap competitiever kunnen worden, met meer teams en coureurs die een rol spelen in de strijd om de titel.

Gevolgen voor coureurs en teams

Bij toepassing van het IndyCar-puntensysteem in de Formule 1 zouden er aanzienlijke verschuivingen plaatsvinden in de rangschikking van zowel coureurs als teams. Sommige coureurs zouden flink stijgen in het klassement, terwijl anderen juist posities zouden verliezen.

Een van de grootste winnaars zou Esteban Ocon zijn. In het huidige F1-systeem scoort hij relatief weinig punten, maar zijn consistente finishes net buiten de top 10 zouden in het IndyCar-systeem wel beloond worden. Hij zou maar liefst drie posities stijgen in het kampioenschap. Ook Valtteri Bottas zou profiteren en drie plaatsen winnen.

Aan de andere kant zou Oliver Bearman, die eenmalig grote punten scoorde als invaller, flink zakken in de rangschikking. Zijn prestatie in één race weegt in het IndyCar-systeem minder zwaar dan de consistente resultaten van andere coureurs gedurende het hele seizoen.

Voor de topteams en -coureurs zijn de verschillen minder groot, maar nog steeds merkbaar. De onderlinge verhoudingen tussen bijvoorbeeld Lewis Hamilton, Carlos Sainz en Oscar Piastri zouden licht verschuiven, wat een meer genuanceerd beeld geeft van hun prestaties over het hele seizoen.

Veranderingen in constructeurskampioenschap

Het constructeurskampioenschap zou eveneens significante wijzigingen ondergaan bij implementatie van het IndyCar-puntensysteem in de Formule 1. De verschillen tussen de teams zouden in sommige gevallen kleiner worden, terwijl in andere gevallen juist grotere gaps zouden ontstaan.

Een opvallend voorbeeld is de situatie bij de middenveldteams. Haas zou bijvoorbeeld drie posities stijgen in het klassement. Dit komt doordat hun coureurs regelmatig net buiten de punten finishen in het huidige systeem, maar in het IndyCar-systeem wel punten zouden scoren voor deze prestaties.

Ook de strijd tussen de topteams zou er anders uitzien. Als we alleen kijken naar de tweede helft van de eerste seizoenshelft (races 8-14), zou Red Bull zelfs naar de derde plaats zakken, achter McLaren en Mercedes. Dit illustreert hoe het nieuwe systeem de recente vorm van teams beter zou weergeven.

Verder zouden de verschillen tussen sommige teams kleiner worden. Alpine en Haas zouden bijvoorbeeld dichter bij elkaar komen te liggen, wat een accurater beeld geeft van hun onderlinge strijd gedurende het seizoen.

Strategische veranderingen

De invoering van een IndyCar-achtig puntensysteem in de Formule 1 zou niet alleen de rangschikking beïnvloeden, maar ook een aanzienlijke impact hebben op de psychologie van coureurs en de strategie van teams. Met punten beschikbaar voor vrijwel elke positie, zou elke plaats op de baan belangrijker worden.

Coureurs zouden mogelijk harder vechten voor posities die in het huidige systeem als minder belangrijk worden beschouwd. Een gevecht om de 16e plaats, dat nu vaak als betekenisloos wordt gezien, zou opeens punten kunnen opleveren. Dit zou kunnen leiden tot meer actie en spanning gedurende de hele race, niet alleen in de top 10.

Teams zouden hun strategieën moeten heroverwegen. In het huidige systeem nemen teams soms genoegen met een positie net buiten de punten, maar in het nieuwe systeem zou elk punt tellen. Dit zou kunnen leiden tot meer risicovolle strategieën en mogelijk meer pitstops om posities te winnen, zelfs in het middenveld.

De psychologische druk op coureurs zou ook veranderen. In plaats van de focus op het bereiken van de top 10, zou consistentie in het scoren van punten, ongeacht de positie, belangrijker worden. Dit zou kunnen leiden tot een andere mentaliteit bij coureurs, waarbij elke race en elke positie als waardevol wordt beschouwd.

Vergelijking met andere raceklassen

Het voorgestelde IndyCar-puntensysteem voor de Formule 1 vertoont overeenkomsten en verschillen met systemen in andere raceklassen. Dit biedt een interessant perspectief op hoe verschillende motorsportdisciplines prestaties waarderen en belonen.

In de Formule 2, de opstapklasse naar F1, wordt bijvoorbeeld een punt toegekend voor de poleposition, iets wat ook in het IndyCar-systeem gebeurt. Dit beloont kwalificatieprestaties, wat in de Formule 1 momenteel niet het geval is. Het zou coureurs en teams kunnen aanmoedigen om meer risico’s te nemen in de kwalificatie.

IndyCar kent ook een systeem waarbij punten worden toegekend voor het leiden van een ronde en voor het leiden van de meeste ronden. Dit aspect is in de analyse voor F1 buiten beschouwing gelaten, maar het zou een interessante toevoeging kunnen zijn om agressief rijgedrag en leiderschapskwaliteiten te belonen.

Een ander verschil is dat IndyCar punten toekent aan alle finishers, zelfs als ze uitvallen. In F1 zou dit beperkt blijven tot de top 19. Dit verschil weerspiegelt de verschillende filosofieën van de raceklassen: IndyCar beloont deelname en volharding, terwijl F1 meer focust op top-prestaties.

Gerelateerd nieuws

De verschillen in strafmaatregelen tussen droge en natte races

Bij regenraces vervalt de verplichting om op de snelste band uit Q2...

Hoe stewards bepalen of een inhaalactie gevaarlijk was

Stewards beoordelen gevaarlijke inhaalacties aan de hand van strikte criteria en geavanceerde...

Waarom foutieve positionering op de startgrid kan leiden tot een straf

De FIA heeft strikte regels opgesteld om een gelijk speelveld te garanderen...

Hoe teams omgaan met strafseconden bij een pitstop

Deze straffen variëren van 5 tot 10 seconden en worden uitgevoerd tijdens...

Hoe herstartregels tijdens rode vlaggen tot penalty’s kunnen leiden

De FIA heeft specifieke procedures vastgesteld voor het hervatten van races na...

Hoe coureurs straffen vermijden door direct gehoor te geven aan teamorders

Teamorders worden tijdens races gegeven via de boordradio, meestal om een snellere teamgenoot...

Waarom achterblijvers soms straffen krijgen voor het niet op tijd aan de kant gaan

De FIA heeft strikte regels opgesteld over het gebruik van blauwe vlaggen...

Het verschil tussen een sportieve overtreding en een technische overtreding

Sportieve overtredingen hebben betrekking op het gedrag van coureurs tijdens races en...