De FIA heeft specifieke procedures vastgesteld voor het hervatten van races na een rode vlag-situatie. Deze regels omvatten staande starts, rollende starts en formatierondes. Coureurs moeten zich strikt aan deze procedures houden om straffen te voorkomen.
Overtredingen tijdens een herstart kunnen op verschillende manieren ontstaan. Veelvoorkomende fouten zijn onjuiste positionering op de grid, te vroeg accelereren, of het niet respecteren van de veiligheidsafstand.
De FIA beoordeelt deze incidenten zorgvuldig met behulp van videobeelden en telemetriegegevens. Afhankelijk van de ernst van de overtreding kunnen verschillende straffen worden opgelegd. Recente races hebben meerdere voorbeelden laten zien van penalty’s door herstartovertredingen.
Aspect | Voor rode vlag | Na rode vlag |
---|---|---|
Bandenslijtage | Gevorderd | Reset |
Posities | Gespreid | Gecomprimeerd |
Energieniveaus | Variërend | Opgeladen |
Strategie | Vastgesteld | Herzien |
Coureurs zoals Max Verstappen en Lewis Hamilton zijn hierbij betrokken geweest. Om herstartovertredingen te vermijden, gebruiken coureurs en teams verschillende strategieën.
Goede communicatie met de race-ingenieur is cruciaal. Daarnaast is een grondige kennis van de regels en procedures essentieel om binnen de lijntjes te blijven tijdens deze kritieke momenten in de race.
Herstartregels bij rode vlag
Wanneer een rode vlag wordt getoond, moeten alle coureurs onmiddellijk stoppen met racen en terugkeren naar de pits. De race wordt als onderbroken beschouwd totdat deze veilig kan worden hervat.
Het FIA-reglement beschrijft verschillende procedures voor de herstart, afhankelijk van de situatie. Een staande start is een van de mogelijkheden, waarbij de auto’s opnieuw op de grid worden opgesteld in de volgorde waarin ze reden toen de race werd onderbroken.
Dit type herstart biedt vaak spannende momenten, omdat coureurs opnieuw moeten starten vanaf stilstand. Een andere optie is de rollende start, waarbij de auto’s achter de safety car rijden voordat de race wordt hervat.
Deze procedure wordt vaak gebruikt bij natte of onzekere weersomstandigheden. De formatieronde speelt een cruciale rol bij beide types herstarts, omdat coureurs hun banden en remmen op temperatuur moeten brengen.
Sebastian Vettel merkte op: “Ik kan me niet herinneren dat ik zoveel starts op één dag heb gedaan, normaal gesproken heb je er maar één. Ik moet zeggen dat ik geen grote fan ben van die regel met opnieuw staand starten na een rode vlag, want als je aan de goede kant van de baan staat, is dat een enorm voordeel ten opzichte van aan de vuile kant van de baan.”
De FIA heeft recentelijk aanpassingen gedaan aan de herstartprocedure om de veiligheid te verbeteren en chaotische situaties te voorkomen. Een voorbeeld hiervan is de nieuwe regel waarbij de safety car 30 seconden voor de rest van het veld de pitstraat verlaat.
Overtredingen tijdens herstart
Een van de meest voorkomende fouten is het incorrect positioneren op de grid. Coureurs moeten zich precies op hun toegewezen startpositie bevinden, en elke afwijking kan leiden tot een straf. Een andere veel voorkomende overtreding is te vroeg accelereren.
Coureurs mogen pas volledig gas geven wanneer het startsignaal wordt gegeven. Als een coureur te vroeg start, zelfs met een fractie van een seconde, kan dit resulteren in een drive-through penalty of een tijdstraf.
Het niet respecteren van de veiligheidsafstand tijdens een rollende start is ook een veelvoorkomende overtreding. Coureurs moeten een bepaalde afstand bewaren tot de auto voor hen, meestal aangegeven als niet meer dan 10 autolengtes. Het overtreden van deze regel kan leiden tot een tijdstraf.
Soms maken coureurs fouten bij het volgen van de safety car procedures. Dit kan inhouden dat ze te dicht bij de safety car rijden of inhalen wanneer dit niet is toegestaan. Dergelijke overtredingen worden streng bestraft door de FIA.
Een minder voorkomende maar ernstige overtreding is het negeren van vlagsignalen. Als een coureur bijvoorbeeld een rode vlag negeert en doorrijdt, kan dit leiden tot diskwalificatie uit de race.
Bepaling van penalty’s door FIA
Stewards beoordelen elk incident individueel, waarbij ze gebruik maken van verschillende bronnen van informatie. Videobeelden spelen een cruciale rol in dit proces, omdat ze een duidelijk visueel bewijs leveren van wat er is gebeurd.
Telemetriegegevens zijn een andere belangrijke bron van informatie voor de stewards. Deze gegevens geven inzicht in de snelheid, positie en bewegingen van de auto’s op elk moment.
Door deze gegevens te analyseren, kunnen stewards bepalen of een coureur bijvoorbeeld te vroeg is gestart of de veiligheidsafstand niet heeft gerespecteerd.
Overtreding | Mogelijke Straf |
---|---|
Te vroeg starten | 5-10 seconden tijdstraf |
Incorrecte gridpositie | Drive-through penalty |
Negeren van vlagsignalen | Diskwalificatie |
Onveilig rijgedrag tijdens herstart | 10 seconden stop-and-go penalty |
De ernst van de overtreding speelt een grote rol bij het bepalen van de straf. Kleine overtredingen, zoals het licht overschrijden van de startpositie, kunnen resulteren in een waarschuwing of een lichte tijdstraf. Ernstigere overtredingen, zoals het negeren van een rode vlag, kunnen leiden tot diskwalificatie.
Een woordvoerder van de FIA verklaarde: “Deze procedure houdt in dat de safety car de pitstraat verlaat en dan onmiddellijk zijn lichten dooft, zodat wanneer het veld 30 seconden later de pitstraat verlaat, het tempo wordt bepaald door de leidende auto in de ronde naar de grid. Deze aangepaste procedure is ingevoerd om de coureurs in staat te stellen hun bandentemperaturen beter te beheren in de aanloop naar de staande herstart.”
De FIA houdt ook rekening met de impact van de overtreding op de race en andere coureurs. Als een overtreding heeft geleid tot een oneerlijk voordeel of een gevaarlijke situatie voor andere coureurs, zal de straf waarschijnlijk zwaarder zijn.
Voorbeelden van penalty’s
Een opvallend voorbeeld vond plaats tijdens de Grand Prix van Sao Paulo in 2024. Lando Norris werd onderzocht door de FIA voor een foutieve startprocedure aan het begin van de race. Norris vertrok van zijn startpositie zonder dat er een groene vlag was getoond, wat een duidelijke overtreding van de regels is.
In dezelfde race werden ook George Russell, Yuki Tsunoda en Liam Lawson onderzocht voor mogelijke overtredingen tijdens de herstart.
Een ander voorbeeld van hoe herstartregels tot penalty’s kunnen leiden, zagen we in een eerdere race waar een coureur een drive-through penalty kreeg voor het niet correct positioneren op de grid na een rode vlag. Deze straf had een aanzienlijke impact op de race-uitslag
- Lando Norris: Onderzocht voor te vroeg vertrekken bij herstart
- George Russell: Mogelijk overtreding tijdens herstart procedure
- Yuki Tsunoda: Onder de loep genomen door stewards na rode vlag
- Liam Lawson: Onderzocht voor potentiële herstartovertreding
De race-ingenieur speelt een cruciale rol in het informeren van de coureur over de exacte procedures die gevolgd moeten worden tijdens een herstart. Teams besteden veel tijd aan het bestuderen en oefenen van herstartscenario’s tijdens simulatorsessies.
Deze trainingen stellen coureurs in staat om verschillende situaties te ervaren en hun reacties te verfijnen. Door herhaaldelijk te oefenen, worden de juiste procedures een tweede natuur voor de coureurs.
Fernando Alonso stelde voor: “De safety car eerder weg te laten rijden van het veld, waarna de leider van het veld meer controle heeft over het tempo tijdens de opwarmronde.”
Een andere belangrijke strategie is het zorgvuldig managen van de bandentemperaturen tijdens de formatieronde. Coureurs moeten ervoor zorgen dat hun banden de optimale temperatuur hebben bij de herstart. Dit vereist een delicate balans tussen het opwarmen van de banden en het voorkomen van overmatige slijtage.
Ze kijken naar factoren zoals de kant van de baan (schone of vuile kant) en de mogelijke voordelen of nadelen van elke startpositie. Deze informatie wordt gebruikt om de coureur te adviseren over de beste aanpak voor de herstart.