Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
Home F1 nieuws Hoe F1’s 2026-auto’s sneller worden: Alles dat we nu weten

Hoe F1’s 2026-auto’s sneller worden: Alles dat we nu weten

776
Hoe F1’s 2026-auto’s sneller worden: Alles dat we nu weten
Foto: Steffen Prößdorf

De nieuwe regels voor 2026 brengen grote veranderingen in het ontwerp van Formule 1-auto’s, met als doel een snellere en efficiëntere rijervaring. Hoewel de aanpassingen in eerste instantie zorgden voor zorgen over lagere rondetijden, heeft een reeks updates de verwachte prestaties met ongeveer twee seconden verbeterd.

Dit is het resultaat van aanpassingen aan de aerodynamica, een lager gewicht en een krachtigere verdeling van elektrische en verbrandingsmotoren.

Belangrijkste verbeteringen in de 2026-regels:

  • De auto’s worden 10 cm smaller en hebben een 20 cm kortere wielbasis.
  • Het minimumgewicht daalt van 800 kg naar 724 kg, exclusief banden.
  • De elektrische motor levert nu 350 kW (469 pk), drie keer zoveel als de huidige 120 kW.
  • Een nieuw systeem voor verstelbare carrosserieonderdelen verlaagt de luchtweerstand op rechte stukken.
  • De diffuser en voorvleugel zijn aangepast om meer neerwaartse druk te genereren.

Volgens Nicholas Tombazis, FIA’s directeur voor single-seaters, bieden deze wijzigingen een “veel overtuigender” bochtensnelheid dan eerdere versies van de regelgeving.

“De wijzigingen zijn bedoeld om de auto’s efficiënter te maken zonder dat de snelheid drastisch afneemt.” – Nicholas Tombazis

Veranderingen in aerodynamica en luchtweerstand

Aerodynamica speelt een cruciale rol in de snelheid van Formule 1-auto’s. De 2026-regels geven teams meer mogelijkheden om downforce te genereren en tegelijkertijd de luchtweerstand te verminderen.

Aanpassingen in de aerodynamische structuur:

  • Verstelbare carrosserie: De auto’s krijgen een laag-dragmodus op rechte stukken en schakelen over op hogere downforce in bochten.
  • Grotere voorvleugelruimte: De FIA heeft de ruimte waarin de voorvleugel geplaatst mag worden vergroot, waardoor teams meer invloed hebben op de luchtstroom naar de vloer.
  • Nieuwe vleugelfences: Onder de voorvleugel worden kleine luchtdoorlatende panelen toegestaan om de luchtstroom richting de vloer te optimaliseren.
  • Aanpassingen aan de sidepods: Teams krijgen meer vrijheid om de luchtstroom rond de sidepods en vloer te manipuleren.

Volgens McLaren’s teambaas Andrea Stella verbeteren deze veranderingen de balans van de auto’s in bochten en zorgen ze voor “veel overtuigendere bochtensnelheden”.

Lees ook:  George Russell over strengere regels op taalgebruik : 'dit loopt uit de hand'

Een van de grootste veranderingen in de 2026-regels is de aanzienlijke gewichtsverlaging. Het minimumgewicht wordt teruggebracht tot 724 kg, exclusief banden, wat een cruciale factor is in het terugwinnen van verloren snelheid.

Hoe de gewichtsverlaging de prestaties beïnvloedt:

  • De auto’s worden wendbaarder in bochten door de kortere wielbasis en het lagere gewicht.
  • Minder massa betekent een verbeterde acceleratie en een kortere remweg.
  • Vermindering van energieverlies door minder mechanische belasting van de banden.

De FIA schat dat deze gewichtsvermindering het verlies aan downforce grotendeels compenseert, waardoor de totale tijdwinst van twee seconden mogelijk is.

De krachtigere powerunit en hybride balans

De 2026-auto’s krijgen een vernieuwde powerunit met een andere verdeling tussen de verbrandingsmotor en de elektrische motor. De elektrische aandrijving wordt veel sterker, met een output van 350 kW (469 pk), vergeleken met de huidige 120 kW.

Kernpunten van de 2026-powerunit:

  • De verbrandingsmotor blijft een 1.6L V6 Turbo Hybride.
  • De elektrische motor wordt drie keer zo krachtig als in de huidige auto’s.
  • De totale vermogensbalans schuift naar een 50/50-verhouding tussen brandstof en elektriciteit.
  • Teams moeten meer energie regenereren om het maximale uit de elektrische motor te halen.

Volgens Red Bull’s hoofdontwerper Adrian Newey was het noodzakelijk om de aerodynamische regels aan te passen aan de nieuwe motorconfiguratie om een te groot snelheidsverlies te voorkomen.

“De chassisregels moesten aangepast worden om de impact van de nieuwe motoren te compenseren.” – Adrian Newey

Naast de voorvleugel en sidepods zijn er belangrijke aanpassingen gemaakt aan de vloer van de auto’s. De FIA heeft de diffuser vergroot om de downforce te herstellen, aangezien een van de doelen van de 2026-regels is om de afhankelijkheid van de ondervloer te verminderen.

Belangrijke aanpassingen:

  • Grotere diffuser: Dit verhoogt de neerwaartse druk en verkleint het downforceverlies van 40% naar 15%.
  • Meer vrijheid in luchtgeleiding: Teams kunnen meer elementen rond de vloer en sidepods plaatsen.
  • Betere luchtstroom rond de achtervleugel: Dit helpt de auto’s stabieler te blijven bij hoge snelheid.
Lees ook:  Herbert reageert fel op FIA na ontslag: Verstappen-familie invloedrijker dan gedacht?

Nicholas Tombazis stelt dat de FIA nu “de beste onderzoeksgegevens ooit” heeft over de effecten van deze aanpassingen.

Verwachte prestaties per circuit

Hoewel de nieuwe auto’s gemiddeld twee seconden sneller zijn, zal de rondetijdverbetering per circuit verschillen.

Hoe de prestaties per type circuit variëren:

  • Langzame circuits (zoals Monaco): Minder impact door de hybride aandrijving, dus minder tijdverlies.
  • Snelle circuits (zoals Monza): Grotere impact door de nieuwe hybride balans en langere rechte stukken.
  • Gemiddelde circuits (zoals Silverstone): Voordelen van aerodynamische verbeteringen en gewichtsvermindering zichtbaar.

Volgens Williams’ teambaas James Vowles zullen de teams verschillende strategieën moeten hanteren om de nieuwe hybride vereisten te optimaliseren.

“De nieuwe regels zorgen voor grotere verschillen tussen teams, wat voor meer unieke ontwerpen zal zorgen.” – James Vowles

Hoewel de regels voor 2026 grotendeels vaststaan, blijven er nog enkele open punten. De FIA werkt nog aan details rond de achtervleugel en de luchtstromen aan de achterkant van de auto’s.

Belangrijke gebieden waar nog optimalisatie mogelijk is:

  • Energiebeheer: Teams moeten de hybride motor balanceren tussen maximale prestaties en energieherstel.
  • Achtervleugelregels: Er wordt nog gewerkt aan het fine-tunen van de luchtstroomregels.
  • Interacties met de vloer: Er wordt onderzocht hoe teams de nieuwe vrijheid in aerodynamica het beste kunnen benutten.

Tombazis benadrukt dat het finetunen van de regels een doorlopend proces is en dat er tot aan de eerste race in 2026 nog aanpassingen zullen worden doorgevoerd.

De 2026-regels brengen dus niet alleen een van de grootste technische veranderingen in de Formule 1, maar zorgen ook voor een nieuwe dynamiek tussen de teams. Dankzij de recente aanpassingen blijft de verwachte prestatie op het niveau dat de FIA voor ogen had, terwijl de technische uitdagingen en strategische keuzes groter worden dan ooit tevoren.

Gerelateerd nieuws

Oiliver Bearman Haas

Haas verrast met dubbele puntenfinish: ‘de auto was een beest deze zondag’

Haas heeft bij de Grand Prix van China 2025 onverwacht een dubbele...

max verstappen en george russell

Verstappen en Russell in beeld voor mogelijke ruildeal: ‘het wordt steeds logischer’

De kans dat Max Verstappen zijn contract bij Red Bull tot en...

Christian Horner Red Bull

Verstappen na GP van China: ‘ik voelde ineens veel meer grip, maar de balans bleef hetzelfde’

Max Verstappen sloot de Grand Prix van China 2025 af met een...

Fred Vasseur Ferrari

Ferrari geeft uitleg over te lichte auto van Leclerc: ‘slijtage banden oorzaak gewichtsovertreding’

Ferrari heeft na afloop van de GP van China verklaard waarom de...