Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
F1 nieuws Hoe één interne beslissing McLaren van middenmoter tot titelkandidaat maakte

Hoe één interne beslissing McLaren van middenmoter tot titelkandidaat maakte

937
Hoe één interne beslissing McLaren van middenmoter tot titelkandidaat maakte
Foto: F1Unraveled

Een topteam bouw je niet alleen met snelle auto’s of briljante coureurs, maar vooral met duidelijke keuzes aan de top. En dat is precies wat McLaren de afgelopen jaren wél durfde, terwijl anderen bleven vasthouden aan oude structuren.

Volgens Nico Rosberg was het verwijderen van een “bottleneck” in het management dé sleutel tot het huidige succes. McLaren stond jarenlang te boek als een team dat nét niet leverde. Sterke beloftes, mooie auto’s, maar geen titels.

Tot vorig jaar. In 2024 wonnen ze onverwacht het constructeurskampioenschap. En in 2025 gaan ze nog een stap verder: zeven overwinningen uit de eerste negen races, een voorsprong van 197 punten op Ferrari en een duidelijke favorietenrol.

Rosberg wijst naar het kantelpunt

Wat veranderde er precies? Volgens 2016-wereldkampioen Nico Rosberg ligt het kantelpunt in 2023, toen McLaren besloot het technisch leiderschap te herstructureren. Andreas Seidl vertrok naar Audi, en Andrea Stella kreeg de leiding.

Kort daarna werd James Key, destijds technisch directeur, vervangen door een driemanschap. Rosberg noemt dat moment cruciaal.

“Er zat een blokkade in het management. Te rigide, te sturend in één richting, zei Rosberg bij Sky Sports. Toen die persoon of personen vertrokken, kwam er ruimte voor een andere aanpak.”

Die ruimte bleek de sleutel. Niet alleen kon het team nieuwe technische ideeën uitrollen, maar ook groeide het onderlinge vertrouwen en de samenwerking binnen het team — precies wat je nodig hebt om als collectief te presteren.

McLaren kende een traag begin in 2023, maar wist vanaf de Grand Prix van Oostenrijk het tij te keren. De upgrade die toen werd gebracht, bleek de eerste stap richting iets groters. Lando Norris en Oscar Piastri werden vanaf dat moment vaste podiumklanten.

Lees ook:  McLaren verliest dikke punten door Norris-crash, maar Stella weigert 'kunstmatige ingrepen'

In 2024 begon McLaren opnieuw stroef, maar bij de race in Miami barstte de bom: Lando Norris won zijn eerste race. Vanaf dat moment volgden nog drie overwinningen voor Norris en twee voor Piastri. Het team boog een achterstand van 115 punten op Red Bull om in een titelwinst van 14 punten.

De trend zette zich voort in 2025. Met overwinningen in Australië, Spanje en Canada – en dus zeven overwinningen in negen races – lijkt McLaren nu ongenaakbaar.

De kracht van structuur en balans

Wat het verhaal van McLaren volgens analisten zo bijzonder maakt, is dat de meeste kernmedewerkers zijn gebleven. De vernieuwing zat ‘m niet in het volledig vervangen van het team, maar in het aanpassen van de structuur.

Nieuwe gezichten, zoals Rob Marshall op engineering, voegden zich toe aan een groep die nu beter met elkaar samenwerkt.

“Je kunt duizend knappe koppen in huis halen, maar als ze niet op elkaar zijn afgestemd, komt er niks van terecht,” aldus analist Anthony Davidson.

Het lijkt op een voetbalploeg met sterren die eindelijk samen leren spelen. En zodra die balans gevonden is, zie je de resultaten.

Het succes van McLaren legt een pijnpunt bloot bij andere topteams. Red Bull heeft interne spanningen tussen Horner en Marco. Mercedes lijkt stuurloos sinds Hamilton zijn vertrek aankondigde.

En Ferrari wisselt voortdurend tussen chaos en potentie. In dat speelveld is McLaren ineens het voorbeeld van rust, visie en structuur.

De les is duidelijk: zonder duidelijke leiding en een goed werkende organisatie kun je nog zulke goede onderdelen of coureurs hebben, maar win je geen titels. McLaren bewijst dat het loslaten van starre systemen juist ruimte geeft aan innovatie en succes.

Lees ook:  Rosberg spreekt zorgen uit om ex-teamgenoot: 'pijnlijk om Lewis zo te zien rijden'

Of ze het seizoen gaan domineren zoals Red Bull dat in 2023 deed? Dat moet nog blijken. Maar één ding is zeker: de weg die McLaren nu bewandelt, is er eentje die andere teams jaloers maakt — én tot nadenken stemt.

Gerelateerd nieuws

Max Verstappen Christian Horner

Verstappen rijdt op het randje, maar blijft onverschrokken: ‘de laatste van zijn soort’

Max Verstappen blijft indruk maken met zijn compromisloze rijstijl, maar staat inmiddels...

George Russell Mercedes

Oud-coureur twijfelt aan transferplan Mercedes: ‘Verstappen? Russell laat zien dat het niet hoeft’

George Russell won in Canada, Max Verstappen werd geklopt — en ineens...

Mclaren Lando Norris

McLaren kiest openlijk partij na crash tussen Norris en Piastri: ‘dit mag nooit meer gebeuren’

Een moment van onoplettendheid, een foute inschatting en een dure klap in...

Mario Isola pirelli

Waarom niemand Pirelli’s regenband gebruikt – en wat daar in 2026 aan moet veranderen

Het is het soort band waar je Formule 1-auto liever omheen rijdt...