In de laatste seconden voor de start van een Formule 1-race rijden twintig auto’s in een keurige rij langzaam het circuit op. Het lijkt misschien een simpele opwarmronde, maar deze formation lap zit vol regels, strategie en precisie. En sinds 2025 zijn de regels strenger dan ooit.
Wie zoekt op wat is een formation lap?, krijgt te maken met meer dan alleen een warmdraaiend rondje voor de race. Het is een cruciaal moment waarin banden, remmen en concentratie op het juiste niveau worden gebracht.
Ook is het hét moment waarop de FIA toezicht houdt op de laatste technische checks en de eerlijke start van alle coureurs waarborgt. Wat houdt die ronde precies in, en waarom is hij zo belangrijk?
Een formation lap, ook wel formatieronde, is de ronde die coureurs rijden direct voor de start van een Grand Prix. De auto’s staan opgesteld in hun kwalificatievolgorde, wachten op het groene licht, en rijden vervolgens in rustig tempo het circuit op.
Het doel is drieledig:
- Banden en remmen opwarmen
- Laatste checks van de auto uitvoeren
- Vertrouwd raken met grip en temperatuur van het asfalt
Inhalen is tijdens deze ronde verboden, behalve als een auto duidelijk problemen heeft. De coureurs volgen een constante snelheid, vaak bepaald door een voorrijdende Safety Car of cursusauto.
Een formatieronde is een ronde die wordt afgelegd voor de start van een Formule 1-race, waarin alle auto’s zich op de startgrid opstellen in hun startposities.
De formatieronde dient meerdere doelen: het geeft de coureurs de mogelijkheid om hun banden op te warmen, het geeft de teams een laatste kans om aanpassingen aan de auto’s te maken en het stelt de coureurs in staat om vertrouwd te raken met het circuit.
Nieuwe regels sinds 2025: iedereen moet meedoen
In 2025 heeft de FIA het sportief reglement aangepast om bepaalde tactische trucs aan te pakken. Vooral coureurs die vanuit de pitstraat starten waren tot dan toe een grijs gebied.
Vóór 2025 mochten pitstarters vaak wachten tot het veld de pitstraat voorbij was, waardoor ze een ronde minder reden. Dit leverde brandstofvoordeel op en ruimte voor strategische bandentruukjes. Die loopholes zijn nu gesloten.

“De FIA heeft een aantal wijzigingen aangebracht in het sportief reglement voor het F1-seizoen 2025, met twee mazen in de wet als opvallendste punten.”
Belangrijke veranderingen:
- Verplichte deelname: Alle pitstarters moeten verplicht meedoen aan de formation lap, in volgorde van hun kwalificatiepositie.
- Tijdslimiet: Als een pitstarter pas na het vijfminutensignaal aansluit, moet hij achteraan starten.
- Tweede formation lap: Bij een afgebroken start moet ook de tweede ronde door iedereen gereden worden, inclusief pitstarters.
Zo wil de FIA voorkomen dat teams voordeel halen uit afwijkende startprocedures. Tot vlak voor het begin van de formation lap mogen teams nog kleine aanpassingen doen aan de auto. Denk aan:
- Controle van bandenspanning
- Aanpassen van de ophanging
- Check van elektronische systemen
Zodra de auto de pitstraat uitrijdt voor de formation lap, is verdere ingreep niet meer toegestaan. Alles moet dan kloppen.
“Motorsport.com heeft gemeld dat artikel 43.8 nu stelt dat ‘alle auto’s die vanuit de pitstraat starten en daartoe in staat zijn, de pitstraat moeten verlaten en zich bij de formatieronde moeten voegen’.”
De race begint pas als alle auto’s weer zijn teruggekeerd naar hun startpositie, de motoren brullen en de vijf lichten doven.
Waarom deze ronde zó belangrijk is
De formation lap lijkt voor de kijker een rustig begin, maar is voor de coureur een mentaal ijkpunt. Het is de laatste keer dat hij controleert of de auto goed aanvoelt. Elke kleine trilling, slip of afwijking kan reden zijn voor twijfel — of juist bevestiging dat alles klopt.
Bovendien helpt het opwarmen van banden en remmen om met maximale grip van start te gaan. In een sport waar één tiende seconde het verschil maakt tussen winst en verlies, is een goede formation lap dus allesbehalve overbodig.
“Deze regel wordt zelden verbroken, maar in 2023 slaagde McLaren erin om een pitstop uit te voeren in minder dan 1,80 seconden.”
Feiten en cijfers (2025/2026):
Onderdeel | Gegevens |
---|---|
Aantal teams | 10 |
Aantal coureurs | 20 |
Aantal races in seizoen 2025 | 24 (recordaantal) |
Regels formation lap | Strenger sinds 2025 |
Minimale deelname pitstarters | Verplicht voor iedereen |
Aantal formatierondes per race | 1 (extra ronde alleen bij afgebroken start) |